Tolke DIPA oppskrift

Jeg smakte en nydelig hazy DIPA i forrige uke. Så god at jeg tok kontakt med bryggeriet for å høre om det var mulig å få rede på oppskriften. Den kom plutselig nettopp. Planen er jo å brygge typ en 23 liters bach av denne, men hvordan fikser jeg det:

ABV: 8,0%
OG 19.5 P
5 % Malted Wheat
15% Malted Oats
80% Pils Citra
Mosaic in WP 5 g/L
Citra + Galaxy in Dry Hop 23 g / L
Ferment with London Ale 3

Ikke alt er like uklart, men OG 19.5 P er nytt for meg?
 
Jeg smakte en nydelig hazy DIPA i forrige uke. Så god at jeg tok kontakt med bryggeriet for å høre om det var mulig å få rede på oppskriften. Den kom plutselig nettopp. Planen er jo å brygge typ en 23 liters bach av denne, men hvordan fikser jeg det:

ABV: 8,0%
OG 19.5 P
5 % Malted Wheat
15% Malted Oats
80% Pils Citra
Mosaic in WP 5 g/L
Citra + Galaxy in Dry Hop 23 g / L
Ferment with London Ale 3

Ikke alt er like uklart, men OG 19.5 P er nytt for meg?
P = Plato. Det er en enhet for egenvekt av vørter som bryggeriene stort sett bruker. Gang med 4, så har du SG, sånn omtrent, men du må legge på litt. OG 19,5 er altså 1.078. Skal du ha de nøyaktig, kan du bruke denne: https://beerandbrewing.com/tools/sg-plato-converter/ eller denne tabellen: https://www.brewersfriend.com/plato-to-sg-conversion-chart/
 
Jeg smakte en nydelig hazy DIPA i forrige uke. Så god at jeg tok kontakt med bryggeriet for å høre om det var mulig å få rede på oppskriften. Den kom plutselig nettopp. Planen er jo å brygge typ en 23 liters bach av denne, men hvordan fikser jeg det:

ABV: 8,0%
OG 19.5 P
5 % Malted Wheat
15% Malted Oats
80% Pils Citra
Mosaic in WP 5 g/L
Citra + Galaxy in Dry Hop 23 g / L
Ferment with London Ale 3

Ikke alt er like uklart, men OG 19.5 P er nytt for meg?

Edit: Dobbeltninja...
 
Jeg tolket det som 23/2 altså 11,5 av hver? Eller?
Ja, det må jo være til sammen ja. Men uansett en brutal mengde humle. Jeg hadde vurdert om 11.5 gram / liter alle humletilsetninger inkludert var for mye.

Du kan lese denne og tenke litt over hvor mye du vil bruke.
 
Leste Holmentoppen sittet innlegg her om dagen og han skriver vel at over 8 gram begynner å bidra til lite positivt.

Men dette ølet var iallefall utrolig godt.
 
Leste Holmentoppen sittet innlegg her om dagen og han skriver vel at over 8 gram begynner å bidra til lite positivt.
Tror det er en konsensus her inne på forumet om det ja. Men det kommer kanskje an på hva man ønsker ut av det. Man får en annen fylde, munnfølelse, konsistens nesten på ølet med slike mengder. Relativt dyrt blir det også, lukka tapping til fat gjennom ball lock blir et mareritt med en halv kilo humle i gjæringsbøtta. Noen lever jo etter ordtaket "alt skal prøves minst en gang." Men det spørs om man klarer å reprodusere et såpass spesielt brygg med utstyret hjemme.
Men dette ølet var iallefall utrolig godt.
Hvilket øl er det du forsøker å klone?
 
Har også sett / fått en del oppskrifter fra bryggerier der jeg ser at det er veldig stor mengde tørrhumle. Jeg har mistanke om at de har andre prosesser for tørrhumling. Har f.eks. fått dette svaret fra Amundsen for en stund siden som brukte 15 g/l i en oppskrift:

Yeah, typically all 15g/L in one go. We use a Hop Gun. You should take a look at your own set up to assess whether or not you need to do some rousing.

Gikk aldri videre med Research så usikker på hva en Hop Gun er
 
Humlekanon, er det ikke noe som brukes for å "skyte" humle igjennom vørter? Vanskelig å få til på hjemmebrygger utstyr ja
Maksimerer nok humle aroma uten å få med så mye materie
 
Tilbake
Topp