Tolking av oppskrift

I en oppskrift står det følgende:
"Let fermentation temperature rise to around 28c. Rack to secondary, condition for 6-8 weeks at 10c".

Dette gjelder en belgisk quadrupel. Bare virker så rart at man skal stikke om til nytt kar midt i stormgjæringa(?), for så ende opp med en batch som skal stå 6-8 uker uten noe gjær i gjæringsdunken?

Eller tenker jeg helt feil?

ps. Aldri brygget quads før :)

Ville droppet omstikking. Med så lang tid er det riktignok fare for autolyse, men det er mer fare for oksygen ved omstikking. Hvis du timer det riktig, og stikker om før gjæring er ferdig, kan denne spise opp oksygenet som blir ved omstikkingen. Men her har du også en fare for å få luft sugd inn når du kjøler fra 28 til 10 grader.

Så det beste, hvis du gidder, er en metode jeg har prøvd, når gjæring er ferdig på 28 kaldkræsjer du, og tilsetter en aktiv starter med lagergjær og lar den stå 8 uker på 10 grader. Jeg gjorde det med en tripel, og gjærlåsen viste positivt trykk hele tiden.

Ikke stikk om. Og hvis du skal holde på i 28C segmentet pass på at du har bra med gjær og at du har varmekilde og temperaturkontroller som klarer å holde tempen stabil. Hvis det er feks WLP530/Wyeast3787 det er snakk om (for eksempel) så er det veldig viktig at du klarer å holde temperaturen oppe så den ikke dropper ut. Når det gjelder kaldlagring, så er det ikke nødvendigvis nødvendig å holde på så lenge som 8 uker.. Smak deg fram, og coldcrash når du er fornøyd med produktet. Kan også være lurt å kjøre på med litt CBC eller noe sånt ved flasking hvis du er usikker :)

Støtter tips om ikke å stikke om. MEN... LODO på sparebluss.
Dersom du planlegger dette godt, kan du stikke om i et ganske O2 fritt miljø uten ekstra kost.
Dersom du kobler gjæringslåsen på Quad'en på tappekranen i omstikkingskaret, og ny gjærlås på omstikkingskaret, vil dette siste karet bli ganske O2 redusert etter noen dager.
Når du stikker om, kobler du gjæringskarene sammen slik at øl renner ned i nytt kar, og CO2 går i motsatt retning i et lukket løp. Litt ala denne tegningen jeg laget for tapping på fat i lukket løp
b698338ea14b5d1ae06a9989eb067382.jpg

Tilbake
Topp