TTT - Ting Tar Tid. Men nå har jeg fått somla meg til å gjøre et forsøk med w-34/70 på 18=>20 grader. Her er posten fra bryggedagen 27. juli:
https://forum.norbrygg.no/threads/eksperiment-varmgjaering-av-lys-lager.34495/page-7 Det skal sies i tillegg til det som står der, at jeg droppa å kjøre short and shoddy. Ølet er meska på vanlig måte, og kokt i 60 minutter. 1 pose til 13 liter er vel grei gjærmengde; hverken over- eller underpitching. Jeg ga ikke noe oksygen, og rista ikke dunken, strødde bare gjæren utover og lot det stå i ro i et kvarter. Jeg gjærer forøvrig uten gjærlås, altså ei slags åpen gjæring på
@Jørgen O - måten. (Setter i gjærlås til slutt, sjølsagt.)
Det er altså ikke et split batch-forsøk, jeg er bare ute etter å se om jeg kan brygge en god pils på denne måten. Jeg har forøvrig rikelig med pils brygga på 10 grader stående, som jeg kan sammenligne med. Og jeg er litt skeptisk til hva man egentlig fastslår med en split batch her. Hvordan veit man f.eks. at pitch rate var optimal i forhold til temperaturen?
Nå er det den 5. dagen etter at ølet blei satt, og det er ferdig utgjæra. Det var det allerede i går, antakelig, og muligens allerede i forgårs. Det har gått fra 1.045 til 1.008, som gir et øl på 4.9% og 82% utgjæring. Det er vel midt i hva man ville forvente av w-34/70.
Sjøl om gjæringa har gått fort unna, var den ikke spesielt voldsom. Den kom i gang på normal tid, ikke spesielt fort. Det var noe skum på kvelden, og god aktivitet morgenen etter.
Produksjonen av H2S var mindre enn vanlig, faktisk nesten ikke til å merke, men det kom litt på slutten, så jeg skal ikke ha hastverk med å flaske. Hydrometerprøven jeg tok i dag, blei behørig helt opp i ordentlig glass for smaking, og jeg er ikke i stand til å smake annet enn normal pils på dette stadiet. Det er ikke noe tydelig esterpreg, og ingen usmaker - jeg var særlig redd for etylacetat og acetaldehyd - eller fusel. Men det er sjølsagt for tidlig å antyde noen konklusjon.