Eksperiment: Varmgjæring av lys lager

@loebrygg, bare ett lite innspill fra meg: Jeg ville siktet meg inn på en noe lavere FG enn 1,012 på en tysker. Den bør i alle fall ikke bli høyere enn nå hvis du ikke vil ha den for søt.
 
Takk for tipset. Er klar over at et en tysker skal være tørr, men om den ikke blir så veldig tørr og tysk er ikke det så farlig.
Satser på relativ høy bitterhet
 
Hva med S-189? Høy utgjæring og foretrukket temperatur er 12-15°C :)
Tror kanskje jeg vil prøve fersk gjær denne første gangen nå som jeg nettopp har fått meg magnetrører

Jeg har et ganske nytt øl - american lager - med s-189 gjæra på 14- 16 grader. Det er ikke helt udrikkelig, faktisk. Jeg tror det kan være et godt alternativ. Og det er jo ikke noe i veien for å snurre tørrgjæren på starter. (Ofte gjør vi det ikke fordi den er såpass billig at det koster omtrent det samme som tørrgjær til en starter, så det blir kanskje litt mindre meningsfullt, men Palmer sier da at det kan gi mening, siden tørrgjæren har vært gjennom trange tider og kan dra fordel av en foryngelseskur:).)

Men 830 skulle også tåle 14 grader godt, så sånn sett kan du like gjerne bruke den. Jeg ville bare si at jeg likte 189; den er et greit alternativ, mener jeg.
 
Tror kanskje jeg vil prøve fersk gjær denne første gangen nå som jeg nettopp har fått meg magnetrører
Ser den, tenkte mest på temperaturen du har til rådighet, men for all del, jeg har ikke gjæret noen lagere, hverken fersk eller tørr på den temperaturen.

Hadde mitt første møte med S-189 nå på onsdag og vet så og si ingenting om den, men den har gått helt jevnt fra start til slutt, plåppet som en klokke :)
 
Jeg har et ganske nytt øl - american lager - med s-189 gjæra på 14- 16 grader. Det er ikke helt udrikkelig, faktisk. Jeg tror det kan være et godt alternativ. Og det er jo ikke noe i veien for å snurre tørrgjæren på starter. (Ofte gjør vi det ikke fordi den er såpass billig at det koster omtrent det samme som tørrgjær til en starter, så det blir kanskje litt mindre meningsfullt, men Palmer sier da at det kan gi mening, siden tørrgjæren har vært gjennom trange tider og kan dra fordel av en foryngelseskur:).)

Men 830 skulle også tåle 14 grader godt, så sånn sett kan du like gjerne bruke den. Jeg ville bare si at jeg likte 189; den er et greit alternativ, mener jeg.
Jeg bunnhøster alltid en liten dæsj til biblioteket mitt, med 22 kilos sekker spraymalt sparer jeg endel uansett hvilken gjær jeg setter starter på :)

received_328273638391597.jpeg

Edit: Måtte regne på det for morro skyld, jeg betaler da 5,60,- pr liter starter.
 
Sist redigert:
Er vel ikke noe å utsette på den oppskriften der :) … Men siden du ikke har lavere temp tilgjengelig en 14 grader ville jeg vel kanskje vurdert en annen gjær? W34/70 er oppgitt til de temperaturene der … Jeg har ikke brygget med denne, og har kun begrenset erfaring med 830 som du bruker i oppskriften. WLP833 har jeg derimot brygget en del med, og den ville nok ikke gitt et hyggelig resultat når gjæringstemperaturen fort kan komme opp i 15-16 grader under stormgjæringen her. Det ville ikke luktet godt på soverommet i hvert fall :p … Men det finnes nok mange her inne som kan si mere om 830, W34/70 eller annen lagergjær i 14+ området. Synes forøvrig @Holmentoppen sin strategi er fin! La den stå til du er sikker på at den er ferdig, deretter en diacetylrest og fat.
Holmentoppen, som er en meget erfaren lagerbrygger, er grunnleggende uenig med meg om W34/70 på høyere temperaturer, men jeg mener det er en ekstremt temperaturfleksibel gjær, som lager rene, lyse øl opp til 20 grader. Jeg har brukt WLP833 ved en anledning ved samme temperatur (ca 18-20 grader), men synes ikke den ble like god.
 
Holmentoppen, som er en meget erfaren lagerbrygger, er grunnleggende uenig med meg om W34/70 på høyere temperaturer, men jeg mener det er en ekstremt temperaturfleksibel gjær, som lager rene, lyse øl opp til 20 grader. Jeg har brukt WLP833 ved en anledning ved samme temperatur (ca 18-20 grader), men synes ikke den ble like god.
Min erfaring med 833 er at den ikke gir en clean lager på høyere temperaturer. Gjærer jeg opp mot 12 grader tidlig i gjæringsforløpet får jeg "for mye av alt" egentlig. Blir best på 9-10 grader hos meg. Vurderer på sikt å prøve den enda ett hakk lavere. 830 og 940 som jeg bare har brukt et par ganger hver, da kun rundt 10 grader, kan jeg derfor ikke uttale meg om virkningen av gjæringstemperatur på. Men som jeg skrev tidligere her, oppfatter jeg 940 som ekstremt clean i dette området …
 
Straight oppskrift.

830 og 34/70 skulle være den samme - de har i alle fall samme opphav; henta fra Weihenstephan-laboratoriets gjærbank.

Siden det er den første, ville jeg vel prøvd med den laveste temperaturen. Og så kan du jo få en lavere temperatur ved å sette gjæringskaret i et fat med vann, og så ha noen flasker med frossent vann som du sirkulerer i vannet. (Jeg har aldri gjort det, men funderer på å gjøre det nå. Tenker meg at om du fryser ned fire flasker, og bytter dem ut i løpet av dagen, så får du senket temperaturen noe, i alle fall.)

Lukta på soverommet blir nok ikke helt grei, men sånt må man leve med:).

Får bare sette den under vinduet på soverommet der det er kaldest. Da kan jeg jo også lede lukta ut vinduet med en slange under stormgjæring :)
Også får temperaturen bli det den blir
 
Jeg drikker faktisk nå min første øl med 940. Inspirert av deg laget jeg en Mexican lager med 80% pils og 10% hver av mais og ris. Brukte Hallertauer Blanc som humle (i beskjedne mengder). Den ble veldig crisp og clean!
Har nettopp smakt på batch #2 av min cerveza. Den første ble drukket opp på et blunk. Brukte W34/70 (gjenbruk), og den er virkelig utrolig god. W34/70 er ikke min favoritt rett ut av posen, men etter noen runder er den slett ikke dum.
 
Har nettopp smakt på batch #2 av min cerveza. Den første ble drukket opp på et blunk. Brukte W34/70 (gjenbruk), og den er virkelig utrolig god. W34/70 er ikke min favoritt rett ut av posen, men etter noen runder er den slett ikke dum.
Er vel som Zaina sa for en del år siden, sitert fritt etter minnet, men noe sånt som "After three rounds, you have a competition worthy yeast", og det tror jeg han mente om de fleste stammer.
 
Har nettopp smakt på batch #2 av min cerveza. Den første ble drukket opp på et blunk. Brukte W34/70 (gjenbruk), og den er virkelig utrolig god. W34/70 er ikke min favoritt rett ut av posen, men etter noen runder er den slett ikke dum.

Så du har endra strategi? Kjører ikke bare startergjær? (Eller har jeg misforstått?)
 
Bunnhøstet etter første gangs bruk, og så starteroverskudd etter det.

Det blei litt uklart for meg.

Jeg tenker meg at enhver gjær fra starter er å betrakte som ny gjær, siden den har formert seg tilnærma likt måten det gjøres på i et laboratorium, dvs. med kontinuerlig tilførsel av oksygen. Det skaper egentlig et problem for oss, gitt at gjæren jobber best etter at den har vært gjennom et par sykluser med oksygenfritt liv.

Det nærmeste jeg kommer til en løsning på det problemet, er å gjenbruke gjær noen ganger, men ha stående et starteroverskudd, sånn at jeg kan starte en ny runde med gjenbrukssykluser når jeg har gjenbrukt mange nok ganger (antakelig ikke mer enn 3-4, jeg er redd det er vanskelig å unngå at den etter hvert blir forurensa).

Jeg må bare få bestemt meg for noen få typer, og så satse på å holde dem gående.
 
Det blei litt uklart for meg.

Jeg tenker meg at enhver gjær fra starter er å betrakte som ny gjær, siden den har formert seg tilnærma likt måten det gjøres på i et laboratorium, dvs. med kontinuerlig tilførsel av oksygen. Det skaper egentlig et problem for oss, gitt at gjæren jobber best etter at den har vært gjennom et par sykluser med oksygenfritt liv.

Det nærmeste jeg kommer til en løsning på det problemet, er å gjenbruke gjær noen ganger, men ha stående et starteroverskudd, sånn at jeg kan starte en ny runde med gjenbrukssykluser når jeg har gjenbrukt mange nok ganger (antakelig ikke mer enn 3-4, jeg er redd det er vanskelig å unngå at den etter hvert blir forurensa).

Jeg må bare få bestemt meg for noen få typer, og så satse på å holde dem gående.

Jeg gjenbrukte us-05 ca 20 ganger for noen år siden. Som hjemmebrygger er ikke det verst, på en måte. Det jeg tror jeg fant ut er at du vil bruke mindre gjær etterhvert. Det gjorde ikke jeg, og sammen med masse oksygen hver gang så ble ølene tynner og tynnere.
 
Jeg gjenbrukte us-05 ca 20 ganger for noen år siden. Som hjemmebrygger er ikke det verst, på en måte. Det jeg tror jeg fant ut er at du vil bruke mindre gjær etterhvert. Det gjorde ikke jeg, og sammen med masse oksygen hver gang så ble ølene tynner og tynnere.

Det stemmer vel godt med teorien, det. Men det var jo ikke verst at du klarte å holde den fri for infeksjoner så lenge:).

Jeg mener jeg nylig hørte om et engelsk bryggeri som skal ha brukt den samme gjæren siden 1920-tallet - og antakelig uten et avansert laboratorium. Så kan man jo lure på hvordan det er mulig.
 
Det stemmer vel godt med teorien, det. Men det var jo ikke verst at du klarte å holde den fri for infeksjoner så lenge:).

Jeg mener jeg nylig hørte om et engelsk bryggeri som skal ha brukt den samme gjæren siden 1920-tallet - og antakelig uten et avansert laboratorium. Så kan man jo lure på hvordan det er mulig.
skal sies at jeg fatet, så evt infeksjoner la jeg aldri merke til siden turnaround var ikke lang den heller.
 
Tilbake
Topp