Eksperiment: Varmgjæring av lys lager

Jeg veit ikke om denne har vært servert her før - orker ikke gå gjennom hele tråden for å sjekke: Rediscover the SafLager W-34/70 • Fermentis

Koklusjonen:
Our study has demonstrated the constant neutral character of SafLager W-34/70 over different fermentation conditions, including higher temperatures. This yeast remains very robust and stable over many different conditions. The most important point for the brewers is this: SafLager W-34/70 can ensure both a faster and neutral fermentation profile at higher temperatures. The same neutral beer in less time in the fermentation tank.
 
Jeg veit ikke om denne har vært servert her før - orker ikke gå gjennom hele tråden for å sjekke: Rediscover the SafLager W-34/70 • Fermentis

Koklusjonen:
Our study has demonstrated the constant neutral character of SafLager W-34/70 over different fermentation conditions, including higher temperatures. This yeast remains very robust and stable over many different conditions. The most important point for the brewers is this: SafLager W-34/70 can ensure both a faster and neutral fermentation profile at higher temperatures. The same neutral beer in less time in the fermentation tank.
Ja, tror det er ganske godt kjent. Burde teste det en dag for å se om det holder stikk. Ikke minst etter noen måneders lagring.
 
Nå har jeg hørt så mye bra om den gjæren at jeg er fristet til å bruke den i neste lager
men hørte også noe om at den er litt mer fruktig i retning banan på høyere temperaturer, noe som er litt "artig" for
for mange år siden ble jeg anbefalt den til å brygge hefe på Bryggeland.. :confused:
Det er så lenge siden at jeg husker nesten ikke hvordan det gikk, men den var ihvertfall mer fruktig enn en lager
 
Ja, tror det er ganske godt kjent. Burde teste det en dag for å se om det holder stikk. Ikke minst etter noen måneders lagring.

Ser ut som om den der kom på høsten i fjor, så den er nok altså ca. et år gammel. Relativt ny, altså. Den sier jo det samme som bryggosofene har hevda i noen år nå, og jeg synes jo det er litt artig.

Jeg har et par amerikanske lagers nå som jeg gjæra på 16 grader, men ikke med denne gjæren. Jeg opplever ikke dem som annerledes enn øl jeg har gjæra på 10 grader, uten at det er noe bevis for noe som helst.
 
TTT - Ting Tar Tid. Men nå har jeg fått somla meg til å gjøre et forsøk med w-34/70 på 18=>20 grader. Her er posten fra bryggedagen 27. juli: https://forum.norbrygg.no/threads/eksperiment-varmgjaering-av-lys-lager.34495/page-7 Det skal sies i tillegg til det som står der, at jeg droppa å kjøre short and shoddy. Ølet er meska på vanlig måte, og kokt i 60 minutter. 1 pose til 13 liter er vel grei gjærmengde; hverken over- eller underpitching. Jeg ga ikke noe oksygen, og rista ikke dunken, strødde bare gjæren utover og lot det stå i ro i et kvarter. Jeg gjærer forøvrig uten gjærlås, altså ei slags åpen gjæring på @Jørgen O - måten. (Setter i gjærlås til slutt, sjølsagt.)

Det er altså ikke et split batch-forsøk, jeg er bare ute etter å se om jeg kan brygge en god pils på denne måten. Jeg har forøvrig rikelig med pils brygga på 10 grader stående, som jeg kan sammenligne med. Og jeg er litt skeptisk til hva man egentlig fastslår med en split batch her. Hvordan veit man f.eks. at pitch rate var optimal i forhold til temperaturen?

Nå er det den 5. dagen etter at ølet blei satt, og det er ferdig utgjæra. Det var det allerede i går, antakelig, og muligens allerede i forgårs. Det har gått fra 1.045 til 1.008, som gir et øl på 4.9% og 82% utgjæring. Det er vel midt i hva man ville forvente av w-34/70.

Sjøl om gjæringa har gått fort unna, var den ikke spesielt voldsom. Den kom i gang på normal tid, ikke spesielt fort. Det var noe skum på kvelden, og god aktivitet morgenen etter.

Produksjonen av H2S var mindre enn vanlig, faktisk nesten ikke til å merke, men det kom litt på slutten, så jeg skal ikke ha hastverk med å flaske. Hydrometerprøven jeg tok i dag, blei behørig helt opp i ordentlig glass for smaking, og jeg er ikke i stand til å smake annet enn normal pils på dette stadiet. Det er ikke noe tydelig esterpreg, og ingen usmaker - jeg var særlig redd for etylacetat og acetaldehyd - eller fusel. Men det er sjølsagt for tidlig å antyde noen konklusjon.
 
Hadde vel egentlig tenkt å flaske mitt eget exbeeriment etter 20 døgn i dag, men når svogers ringte og varsla ankomst får man utsette det... Rapporterer når jeg får satt i gang igjen..
Lovte en oppdatering og her kommer den: Denne batchen var infisert i karet så den endte som dodraugens skål... Får prøve på nytt utpå høsten.
 
Jeg flaska min i går. Den skal ikke til dodraugen. Er ikke i stand til å kjenne at den er noe dårligere/annerledes nå enn "normalgjæra" pils. men tida får vise hvordan det går.
 
Ja, tror det er ganske godt kjent. Burde teste det en dag for å se om det holder stikk. Ikke minst etter noen måneders lagring.
Det var dette spørsmålet om lagering har betydning, som vi sikkert aldri blir ferdig med:).

Jeg har funnet en undersøkelse fra 2018, utført av bl.a. Charlie Bamforth. Den konkluderer med at lagering ikke påvirker innholdet av ikke-volatile stoffer i en pils gjæret på 10 grader, som var det brygget som blei undersøkt. Volatile stoffer - estere, diacetyl, H2S, acetaldehyde - blei ikke undersøkt, men forfatterne hevder at disse uansett skal være behandla før eventuell lagering.

Jeg påstår ikke at denne undersøkelsen gir det endelige svaret på om lagering har noe for seg, men den er i alle fall interessant. Her er den: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/jib.557
 
Ja, hvor lenge er det egentlig gunstig å lagre pils før det blir for lenge? Har et fat nå i boden. 3 måneder, forsiktig karbonert med dme. Gjæret på 15 C med w-34/70
De flaskene jeg har smakt er gode, men pokker ikke plass til fatet :confused:
 
Ja, hvor lenge er det egentlig gunstig å lagre pils før det blir for lenge? Har et fat nå i boden. 3 måneder, forsiktig karbonert med dme. Gjæret på 15 C med w-34/70
De flaskene jeg har smakt er gode, men pokker ikke plass til fatet :confused:
Det avhenger vel av hvor mye sjøldestruksjonspotensiale du har bygget inn i ølet, først og fremst i form av oksygen, og desssuten av lagringstemperaturen, så det er det umulig å svare på.

Mine erfaringer er med øl som er flaska, og korkene er jo ikke helt diffusjonstette. Oppbevart i kjøleskap (4 grader) holder ølet seg ganske godt i alle fall i ett år, men jeg har en følelse av at det kan begynne å tape seg litt etter et halvår.

Oppskrifta spiller kanskje en rolle, også. Har du blanda inn noe krystallmalt, er det antakelig negativt for lagringspotensialet - men det er bare en antakelse.
 
Det avhenger vel av hvor mye sjøldestruksjonspotensiale du har bygget inn i ølet, først og fremst i form av oksygen, og desssuten av lagringstemperaturen, så det er det umulig å svare på.

Mine erfaringer er med øl som er flaska, og korkene er jo ikke helt diffusjonstette. Oppbevart i kjøleskap (4 grader) holder ølet seg ganske godt i alle fall i ett år, men jeg har en følelse av at det kan begynne å tape seg litt etter et halvår.

Oppskrifta spiller kanskje en rolle, også. Har du blanda inn noe krystallmalt, er det antakelig negativt for lagringspotensialet - men det er bare en antakelse.

Vel jeg kan vel svare på det, fatet er purget og naturlig karbonert så det bør være ganske godt beskyttet mot oksygen. Oppbevart ved stabil temperatur. 16 grader vil jeg tippe

Ikke mye krystalmalt, kun pils, hvete og 5% cara-hell
 
Vel jeg kan vel svare på det, fatet er purget og naturlig karbonert så det bør være ganske godt beskyttet mot oksygen. Oppbevart ved stabil temperatur. 16 grader vil jeg tippe

Ikke mye krystalmalt, kun pils, hvete og 5% cara-hell
Hvis purging betyr flushing med CO2, så skal du holde på lenge for å få det noenlunde tømt for oksygen. Det eneste effektive er å fylle med væske, og så drive/tappe ut væska og erstatte med CO2.

Jeg er dårlig på å huske formler, men det er noe med hvor mye holdbarheta reduseres for hver 10. grad du øker lagringstemperaturen. Trur den halveres, fordi hastigheta på de kjemiske reaskjonene fordobles for hver 10 grad. Men ta nå det med ei klype salt.
 
Ja, for hver gang halverer jeg innholdet av oksygen, så sitter nok igjen med 5% oksygen
Når jeg i tillegg flusher headspace helt føler jeg meg ganske trygg på at det er «bra» nok
 
Ja, for hver gang halverer jeg innholdet av oksygen, så sitter nok igjen med 5% oksygen
Når jeg i tillegg flusher headspace helt føler jeg meg ganske trygg på at det er «bra» nok
Tro kan flytte fjell, men neppe oksygen. Flushing er ineffektivt - og relativt dyrt. Er det aktiv gjær igjen, går det antakelig bra, for det gikk rimelig bra for meg uten å bruke CO2 i det hele tatt; jeg bare flaska med litt forsiktighet. Det er når du satser på å karbonere med CO2, og renser ølet for mest mulig av aprtikler, inkludert gjær, før du tapper, at dette definitivt ikke er bra nok.

Bekymriga di for oksygen i den slanten med DME-vørter du heiv oppi, er antakelig dårligere begrunna enn den bekymringa du burde ha for det oksygenet som er igjen etter flushing:).

Det er ganske enkelt å fylle fatet med starsan, og så presse det ut, så hvorfor ikke?
 
Tilbake
Topp