Eksperiment: Varmgjæring av lys lager

Tro kan flytte fjell, men neppe oksygen. Flushing er ineffektivt - og relativt dyrt. Er det aktiv gjær igjen, går det antakelig bra, for det gikk rimelig bra for meg uten å bruke CO2 i det hele tatt; jeg bare flaska med litt forsiktighet. Det er når du satser på å karbonere med CO2, og renser ølet for mest mulig av aprtikler, inkludert gjær, før du tapper, at dette definitivt ikke er bra nok.

Bekymriga di for oksygen i den slanten med DME-vørter du heiv oppi, er antakelig dårligere begrunna enn den bekymringa du burde ha for det oksygenet som er igjen etter flushing:).

Det er ganske enkelt å fylle fatet med starsan, og så presse det ut, så hvorfor ikke?

Du kan bytte ut «tro» med vet i innlegget mitt over
Jeg vet det er 5% oksygen i fatet etter at jeg har flushet 2 ganger
Når jeg flusher etter fylling også er det pent lite oksygen igjen

Jeg bruker kanskje dobbelt så mye CO2, men jeg sparer i hvertfall på vannet

Nå er det ikke sånn at jeg aldri fyller fatet helt opp med ss, men jeg har aldri opplevd oksidert øl på fat med kun flushing
 
Sist redigert:
Du kan bytte ut «tro» med vet i innlegget mitt over
Jeg vet det er 5% oksygen i fatet etter at jeg har flushet 2 ganger
Når jeg flusher etter fylling også er det pent lite oksygen igjen

Jeg bruker kanskje dobbelt så mye CO2, men jeg sparer i hvertfall på vannet

Nå er det ikke sånn at jeg aldri fyller fatet helt opp med ss, men jeg har aldri opplevd oksidert øl på fat med kun flushing
Basert på det Daastøl sier, da? Poenget mitt er at bryggeriene, som er opptatt av maskimal stabilitet, har et ekstremt krav tl hvor lite oksygen de tolererer i ølet ved tapping.

Men OK, jeg tapper jo ølet i flasker med 21% oksygen i, og trur ikke det spiller noen rolle. For som sagt; jeg trur mye henger på om du har aktiv gjær til stede. Om du kjølecrasher, klarer med gelatin og deretter filtrerer, trur jeg det er viktig å redusere mengden til så nær 0 du kan komme. Om du karbonerer naturlig, spiller det sikkert mye mindre rolle.
 
Sist redigert:
Som sagt; jeg trur mye henger på om du har aktiv gjær til stede. Om du kjølecrasher, klarer med gelatin og deretter filtrerer, trur jeg det er viktig å redusere mengden til så nær 0 du kan komme. Om du karbonerer naturlig, spiller det sikkert mye mindre rolle.

Liten avsporing, men fylle flaska helt opp er ihvertfall veldig effektivt
5 måneder i en bod som nå holdt 19 C og overhode ingen tegn til oksidasjon https://forum.norbrygg.no/threads/hva-slags-ol-har-du-i-handen-na.3692/page-2481#post-588366 :)
 
Tilbake
Topp