Tomt for PBW

Så vidt jeg har forstått, er det ikke noe spesielt magisk med PBW. For noen som jobber med vaskemidler er det ei mer eller mindre standard basisoppskrift som brukes i ulike merkevarer, med små forskjeller. Et billigere alternativ kan derfor være Brew Star Oxi eller Chemipro Oxi. Begge selges av flere forhandlere (Google er din venn, eventuelt nærmeste sjappe.)
 
Joda, men MIM kombi til en1/4 av prisen og gjør samme nytta og er like farlig, ufarlig.

MIM er vel vesentlig mye farligere enn PBW - som i følge produsenten nettopp er utviklet som et ufarligere alternativ til kaustisk soda. Jeg hadde ikke tatt sjansen på å håndtere det der annet enn unntaksvis - og da gir det ikke mening å kjøpe det. Jeg har en boks kaustisk soda, som jeg har brukt av én gang, da jeg hadde fått solid fastbrenning i bunnen av kjelen min.
 
MIM er vel vesentlig mye farligere enn PBW - som i følge produsenten nettopp er utviklet som et ufarligere alternativ til kaustisk soda. Jeg hadde ikke tatt sjansen på å håndtere det der annet enn unntaksvis - og da gir det ikke mening å kjøpe det. Jeg har en boks kaustisk soda, som jeg har brukt av én gang, da jeg hadde fått solid fastbrenning i bunnen av kjelen min.
Når en ser på sikkerhetsdatabladene på produktene, er det like forhåndsregler ved bruk og sikkerhetsutstyr. Gir samme skader ved eksponering mot hud etc. Men det er som andre steder vi benytter originaldeler, produkter. Det finnes alternativer som er tilsvarende.
 
Når en ser på sikkerhetsdatabladene på produktene, er det like forhåndsregler ved bruk og sikkerhetsutstyr. Gir samme skader ved eksponering mot hud etc. Men det er som andre steder vi benytter originaldeler, produkter. Det finnes alternativer som er tilsvarende.

Det er jo ulike alkaliske stoffer i de to produktene - og kaustisk soda, som er hovedingrediensen i MIM, er, så vidt jeg kan forstå, langt mer aggressivt enn natriummetasilikat, natriumperkarbonat og natriumkarbonat (soda, er det vel?), som PBW består av.
 
Det er jo ulike alkaliske stoffer i de to produktene - og kaustisk soda, som er hovedingrediensen i MIM, er, så vidt jeg kan forstå, langt mer aggressivt enn natriummetasilikat, natriumperkarbonat og natriumkarbonat (soda, er det vel?), som PBW består av.
Ikke er jeg noen kjemiker så det stemmer sikkert, men uansett så er datablader vedr. håndtering og skader påfallende like. Så en bør være forsiktig og bruke nødvendig verneutstyr okke som.
 
Ikke er jeg noen kjemiker så det stemmer sikkert, men uansett så er datablader vedr. håndtering og skader påfallende like. Så en bør være forsiktig og bruke nødvendig verneutstyr okke som.

Jeg har stadig liggende ei ulest grunnbok i kjemi:p. Og helt enig; forsiktig man man uansett være når man håndterer kjemikalier.
 
De fleste datablad helgarderer. Det er derfor vanskelig å skille mellom 'farlige' og 'mindre farlige' dersom man tar utgangspunkt i 'ansvarsfraskrivelsen'.
Personlig skiller jeg mellom dem med og dem uten miljømerket svanen :)
Dem uten fungerer helt klart best, men man må da være varsom...
 
Jeg bruker MIM Kombi til det meste av vaskingen. Er spesielt suverent til flaskevasking. 1-2 timer i kombi og alt av grums i gamle bjørnunger forsvinner. Bruker MI syre til fat og tappeanlegg. Av og til begge. Fungerer meget godt.
 
Tilbake
Topp