Topphøsting av gjær

Hei.

Jeg har en belgisk dobbel stående til gjæring, den har stått i omlag 36 timer og den er allerede nedgjæret 52% så jeg tenkte jeg skulle høste noe gjær fra toppen av spannet. Er det så enkelt som å ta en "star-sanisert" sleiv og ta opp "skummet" på toppen og over i "star-sanisert" beholder og sette dette i kjøleskapet?
 
I bunn og grunn ja. Bare ikke eksponer ølen da skummet fungerer som et beskyttende lag. Sikkert mindre farlig hvis du bruker tett lokk men det er vel etter boken.
 
Miguel skrev:
I bunn og grunn ja. Bare ikke eksponer ølen da skummet fungerer som et beskyttende lag. Sikkert mindre farlig hvis du bruker tett lokk men det er vel etter boken.

Dette skummet vil det legge seg etterhvert som en fast kake i bunnen av beholderen?
 
Har gjort dette flere ganger og det fungerte veldig bra for meg. Var en "Burton Ale" gjær jeg brukte på syv brygg etter hverandre. Alle gjæret godt ut og er stort sett drukket opp nå.

Trikset er å ha et par dl kokt og avkjølt vann i glasset du legger gjæren i. Da går den i dvale med en gang. Jeg hadde høstet gjær i kjøleskapet over opp til seks uker før jeg laget starter av den.
 
SindreW skrev:
Har gjort dette flere ganger og det fungerte veldig bra for meg. Var en "Burton Ale" gjær jeg brukte på syv brygg etter hverandre. Alle gjæret godt ut og er stort sett drukket opp nå.

Trikset er å ha et par dl kokt og avkjølt vann i glasset du legger gjæren i. Da går den i dvale med en gang. Jeg hadde høstet gjær i kjøleskapet over opp til seks uker før jeg laget starter av den.

Ok. Er det vanlig praksis? Og hva tjener en på at den går i dvale umiddelbart? Og hva typer en på slik som jeg har gjort da jeg la den i tom beholder?
 
Tilbake
Topp