Topphøsting av gjær

Kan man topphøste gjær flere ganger fra samme batch?

Jeg høstet gjær når SG var 1.020 (OG 1.055) for bare et par timer siden, og nå har krausen vokst til samme størrelse igjen. Tror dere det går an å høste denne også?
 
Jeg har gjort dette flere ganger uten problemer. Høster fra dag 2 eller 3 til stormgjæring er over. Men dette er vel ikke helt etter "reglene". Jeg har ikke hatt problemer med batchene jeg har høstet fra eller batchene jeg har gjennbrukt gjæren i, så til jeg får problemer med det så er det min praksis.
 
Jeg har tenkt litt på å prøve dette jeg også, men er litt i tvil.
Kan det ikke bli lite gjær i den batchen dere høster fra?
Man pitcher jo en viss mengde som passer til mengde vørter og sukkerinnhold, og når stormgjæringen er i gang er det begrenset hvor mange nye celler som dannes. Celledelingen er størst i tiden det er oksygen tilstede i vørteren, før gjæringen starter. Så hvis en fjerner en viss mengde, kanskje flere ganger, blir det ikke for lite igjen?

Og hvordan vet dere hvor mye gjær dere høster? En bør vel vite hvor mange gjærceller man har til neste batch, ihvertfall sånn cirka?
 
Nå skal ikke jeg svare for bastant, men jeg tror ikke det..
Mesteparten av gjæren som er i krausen er jo ikke lenger i kontakt med ølet, og gjør derfor ikke veldig mye i den resterende perioden av gjæringen. Det er i allefall tankegangen i hodet mitt, har heller ikke hatt problemer med utgjæring eller off flavors mtp gjæren (såvidt jeg smaker). Nå kan du sikkert fjerne nok gjær med denne metoden hvis du sitter og skimmer av hver 3 time, men for min del er det snakk om 2 maks 3 ganger. Og med wlp001 får jeg ca 500ml + med slurry.


Jeg bruker mrmalty og repitching from slurry. Overpitcher litt ift det den forteller meg, selv om jeg stiller inn prosentene lavere en de egentlig er. Dvs, stiller inn for tynn slurry og litt høy grad av andre partikler.

Høster gjæren direkte i 500ml plastflasker jeg kjøpef på apoteket, inneholder sterilt vann man også kan benytte hvis man ønsker. Disse har mål, som gjør det lett og se hvor mye en har.
 
Har topphøstet et par ganger fra en batch med dubbel. Brukte WLP530 som ga en vanvittig krausen.
Men en ting lurer jeg på. Når dere topphøster, har dere sterilt vann i beholderen etterpå, eller lar dere glasset stå med kun gjær?
 
Har gjort det flere ganger, bare fordi det har passet dårlig mtp jobb å ta en neve neste dag.

Us-05en min overlevde ca 15 generasjoner ved topphøsting men så gikk jeg lei av å babysitte karet og gikk over til bunnhøsting, da gikk det kanskje 3-4 brygg så var den ødelagt.
 
Tilbake
Topp