Tørr og ferskgjær

Selvsagt er de det.

Nettopp derfor blir det så merkelig at det er en utbredt oppfatning av at det de foreslår på sine nettsider er for lite gjær.........I hvert fall om du følger Mr.Malty... :)
Forskjellen er vel at der gjærprodusenten sier så-mye-gjær til x antall liter vørter, sier Mr.Malty så-mange-gjærceller til x liter vørter med OG 1.xxx. Gjærprodusenten kommer med en generell anbefaling, Mr. Malty (og andre verktøy) gir deg mulighet til å regne ut mer spesifikt.

Men man lager nok godt øl ved å følge produsentenes anvisninger, men enda bedre hvis man f.eks setter en starter siden det ikke bare er snakk om viability, men også vitaliteten til gjæren. (Men vitalitet tar jo ikke starterkalkulatorer hensyn til når de anbefaler antall pakker, de teller bare antall celler.)

Håper du kan utdype dette.
Særlig begrepene ''Viability'' kontra 'Vitalitet'
Om disse begrepene har forskjellig betydning vil det være av stor betydning om vi kunne få forskjellene avklart.

Håper du kan utdype dette.
Særlig begrepene ''Viability'' kontra 'Vitalitet'
Om disse begrepene har forskjellig betydning vil det være av stor betydning om vi kunne få forskjellene avklart.

Du kan ha 100% levende celler, viability, men de kan være svekkede, f.eks på tampen av å ha brukt opp "matreservene" sine, og vil ikke jobbe for full maskin, vitality/vitalitet.

En ræva analogi. Fem gutter i tjueåra spiller five-a-side mot fem pensjonister. Alle er i live, men..

Litt subjektivt, og litt erfaring: Når jeg har brukt 1pakke Safale us05 tørrgjær på 25l, starter stormgjæringen først etter 36-48 timer. Med WLP001 fersk gjær, starter stormgjæringen 12 timer tidligere.
Når jeg bruker dobbel dose (2 pakker) merker jeg ikke stor forskjell, kanskje stormgjæringen starter noen få timer tidligere, men har ikke tenkt over det.

Egen erfaring, uten metodisk måling eller veldig mange batcher å sammenligne med: På de siste batchene med 25 liter på dunken har jeg brukt 2 pakker fersk gjær, og synes jeg får bedre smak på ølet. Igjen er dette 100% subjektivt og meninger fra en amatør.

Litt subjektivt, og litt erfaring: Når jeg har brukt 1pakke Safale us05 tørrgjær på 25l, starter stormgjæringen først etter 36-48 timer. Med WLP001 fersk gjær, starter stormgjæringen 12 timer tidligere.
Når jeg bruker dobbel dose (2 pakker) merker jeg ikke stor forskjell, kanskje stormgjæringen starter noen få timer tidligere, men har ikke tenkt over det.

Egen erfaring, uten metodisk måling eller veldig mange batcher å sammenligne med: På de siste batchene med 25 liter på dunken har jeg brukt 2 pakker fersk gjær, og synes jeg får bedre smak på ølet. Igjen er dette 100% subjektivt og meninger fra en amatør.
Men... samme OG på alle brygg? Kan heller ikke se at tidspunkt for stormgjæring er en god indikator på riktig mengde eller format (tørr/fersk).

Synes selv stormgjæring er en passelig god indikator på pitchen og helsen til gjæren.

Av det jeg har lagt merke til (iallefall tolket) så er en tidlig storm tegn på at det er nok gjær, men er den litt puny så har de kanskje ikke vært helt superfriske. Tidlig storm og masse herlig skum har vært de beste gjæringen hos meg. Passe raskt ferdig og ren og sunn smak.

Eg ville nok i fyrste rekke peikt på eit breiare utval av fersk gjær. Skikkeleg lagergjær har eg framleis ikkje funne i tørr utgåve, heller ikkje hefe eller saison. Når eg tek meg bryet med å kjøpe desse, passar eg på å planlegge brygginga slik at eg kan setje brygg nr 2 direkte på gjærkaka. Då har du plopping i karet berre timen etter "pitching".

Det står 1 pakke på 20 liter opptil OG 1.070 bakpå pakken.

Brukte selv nylig 3 pakker 029 Kølsch på 52 Liter, OG 1.052, det var iallfall rikelig for denne, bruker ren oksygen. Ellers har eg brukt WLP 001 i disse pakkene, da 2x pakker på 40-45 liter på diverse pale ale, funker knall det.

Såpass ja, høres ut som de holder med en pakke da :) var dette uten starter?

Såpass ja, høres ut som de holder med en pakke da :) var dette uten starter?

Pitchet rett i karet... Jeg var jo godt innenfor anbefalingene som stod på pakken, Kommer jo an på OG hos deg, men skal du være safe kjører du 2x pakker.
Da en pakke er god for 20 liter - OG 1.070. Men kan være nok med en pakke om du har forhildsvis lav OG og helt ny dato på pakken, og sørger for rikelig med oksygen, anbefaler også gjærnæring feks WLN1000 så gir du iallfall gjæren enda bedre forutsetninger.

Men vær obs på at det kan ligge mye gjær igjen i disse pakkene etter du har tømt de. De er pakket slik at det er 2 plastbeholdere i hverandre, om du klipper av hele toppen av den hvite så kan du dra ut innerdelen og få klemt ut alt ;)

• Like
Reaksjoner: KB
Tilbake
Topp