Tørrgjær i flaskene.

Heisan

Er det normalt - eller OK - å tilsette litt tørrgjær i hver flaske ved karbonering, for å forsikre seg om at flaskene får skikkelig med kullsyre? Spiller det noen rolle hvilken gjær, eller vil den ikke gi fra seg smak?

Har hørt noe om at Nøgne Ø gjør dette, men det er mulig jeg har hørt feil.

God Jul

Det er ikke vanlig. Normalt får man med seg så mye gjær under tappinga at det ikke er noe problem.

Derimot er det på ingen måte skadelig. Kommersielle bryggerier, som må ha mye bedre kontroll med gjærmengden, tilsetter ganske ofte gjær etter sentrifugering. Det er viktig at det ikke er en gjærstamme som gjærer lenger ut enn den opprinnelige, da det kan gi overkarbonering.

Med veldig sterkt øl kan gjæren være i såpass dårlig form at det likevel kan være lurt å tilsette ny gjær. Jeg har måttet gjøre dette for å få kullsyre i en dubbel på ca 8% (sprettet flaskene og tilsatte rehydrert US-05 etter godt over en måned), og kommer nok til å gjøre dette med tilsvarende sterke øl i fremtiden. Med svakere øl har jeg aldri hatt problemer.

Ok, har brygget IPA med over 7% før uten karboneringsproblemer (WLP007). Ølet det er snakk om nå er en Imperial Porter på 8% (ca). Håper karboneringen går greit, hvis ikke gjør jeg som du foreslår: tilsetter litt tørrgjær i hver flaske.

Tilbake
Topp