Tørrgjær, rehydrert eller starter?

Kaisun

Norbrygg-medlem
jeg skal brygge maltmons sin blue velvet of chimay, med i settet følger tørrgjær. Hvordan bør jeg angripe vørtern?
Drysse tørrgjær, rehydrere eller sette starter på tørrgjæra?

jeg skal brygge maltmons sin blue velvet of chimay, med i settet følger tørrgjær. Hvordan bør jeg angripe vørtern?
Drysse tørrgjær, rehydrere eller sette starter på tørrgjæra?

Hvor mye gjær følger det med, og hva slags?

Enig med @loebrygg i at den bør rehydreres når det er snakk om et så sterkt øl. Men dels er jeg litt nysgjerrig, og dels tenker jeg at hvis det er snaut med gjær, så kan det være en ide å sette en starter.

Det er en pakke på det jeg tror er 15g "generisk" av en type "belgisk" tørrgjær fra et av de store firmaene som driver med det (husker ikke navnet). Kittet er forøvrig et Brewolution kit.

Stemmer som miguel sier ang gjærtype. 15g belgian strong ale, utløpsdato 04/19

Brewolutionsett ja

Det er vel ikke krise om man underpitcher litt på belgisk

Underpitching er vel alltid krise, egentlig. Jeg mener; du tar en sjanse på både dårlig utgjæring og usmaker. Men om du snakker om å pitche lavt innafor det relativt vide feltet "nok gjær" i forhold til vørtervekta, så er vi enige:). Jeg ville ikke gått inn for å pitche "rikelig" med gjær her.

Men så er det det med temperatur, også. Jeg ville fulgt @Miguels råd om ikke å starte på for høy temperatur. Og da skal en vel kanskje legge seg nærmere midten av det feltet jeg snakket om?

Uansett; det er et poeng å vite hva man gjør, og jeg ville følt meg mer bekvem med en starter der jeg visste sånn noenlunde hvor mye gjær jeg hadde. Og med en ukjent tørrgjær veit du nokså lite om hva du egentlig har.

ja, det med ukjent tørrgjær er jeg mest skeptisk til
Så jeg ville vel egentlig først å fremst annbefale å skaffe WLP500 som er Chimay gjæren om mulig

Selv ville jeg kjøpt en eller to pakker fra fermentis. Dette er samme gjær som MJ, og de har ikke direkte overprestert tidligere selv om det er 5g mindre i pakkene.

ja, det med ukjent tørrgjær er jeg mest skeptisk til
Så jeg ville vel egentlig først å fremst annbefale å skaffe WLP500 som er Chimay gjæren om mulig

hehe - du kom meg i forkjøpet der:p.

- men det er jo kjipt å skulle bruke 100 kr ekstra på gjær når det burde være nok god gjær i det settet du kjøper:(.

Tilbake
Topp