Tørrgjær til Bayer

Ah, den posten der igjen ja. Ja han holder ved 70 grader, da kan jeg se at det bidrar til restsødme.

Jeg lefler litt med tanken om å gjøre noen dekoksjoner, men på "min" måte, som ikke går ut på å holde dekoksjonen på sakkarifikasjonssteg, men bare å koke den. Jeg har gjort akkurat det to ganger, men jeg tror jeg må trekke ut større mengde.

Det jeg ikke skjønner er, hvorfor holde dekoksjonen på et sakkarifikasjonssteg ved siden om. Kan man ikke trekke ut en dekoksjon ETTER et sakkarifikasjonssteg, koke skiten ut av den og tilsette tilbake?

Slik jeg ser det med moderne malt (ingen forskjell i effektivitet etter mine få erfaringer) så gjør man akkurat det samme, to forskjellige steder, altså å holde mesk ved sakkarifikasjon-temp.

Dette burde kanskje gå i tråden dumme spørsmål, men nå lurer jeg kun ut fra et smaksmessig standpunkt.

293b3a5ecd46ce915be55af7c2eb6f6d.jpg
(beklager)
 
På german brewing-forumet har til og med de ivrigste dekoksjonsforkjemperne gått bort fra det, og viser til at tyske bryggerier stort sett har gjort det samme. En av dem bygget en dekoksjonskjele med automatisert røreopplegg, som står og ruster.
En annen, som er tysk, hevder at tsjekkisk øl lages med «misbrukt» vørter, og at det er en del av stilen. Men så er han tysk.
Tsjekkerne holder dessuten på tradisjonen. Det er også sannsynlig at de malter på en måte som passer med dekoksjon.
 
På german brewing-forumet har til og med de ivrigste dekoksjonsforkjemperne gått bort fra det, og viser til at tyske bryggerier stort sett har gjort det samme. En av dem bygget en dekoksjonskjele med automatisert røreopplegg, som står og ruster.
En annen, som er tysk, hevder at tsjekkisk øl lages med «misbrukt» vørter, og at det er en del av stilen. Men så er han tysk.
Tsjekkerne holder dessuten på tradisjonen. Det er også sannsynlig at de malter på en måte som passer med dekoksjon.

Ut i fra det bildet du postet så tolker jeg det dithen at du mener at å holde en dekoksjon ved sakk-temp er pga maillard-reaksjoner? Hva er forskjellen på å holde den i en mindre kjele kontra en stor? Tempen er den samme?

Jeg tenker kun å koke, nettopp pga maillard-reakksjoner.
 
I tråden om Tsjekisk pils så forklarte Bårdd at dekorsjon er nødvendig for å lage restsødmen, da han kun brukte bohemian floormalted pils og ikke noe spesialmalt. Uten dekorsjonen ville pilsen bli for tørr/utgjæret. Skal en få denne effekten må en ta dekorsjonen i starten. Dekorsjon kan altså ha andre poenger enn bare temperaturheving.

Du mener dekoksjon;)?

Skulle dekoksjonen i starten av meskingen (trukket på et lavt temperatursteg, da, antakelig) gi dårligere fermentabilitet, altså? Ikke i seg sjøl, vel - snarere tvert i mot. Men hvis du trekker en litt tynn dekoksjon, og går rett til kok, vil du jo sikkert knekke en såpass stor del av beta-amylasen før den får gjort jobben sin, at det får samme effekten som å meske inn høyt på 60-tallet.

Jeg skulle gjerne hatt forklaringen på det der. Jeg vet ikke om forklaringen kan ligge i malttypen, men jeg trodde ikke det var spesielt på den måten.

edit: Ser at @Bårdd har kommet med forklaringen. Den var delvis som jeg tenkte. Men så var det det med karamelliseringen. Er det et etablert faktum at det foregår karamellisering i kjelen når du koker? Jeg har kokt søte og tjukke dekoksjoner både lenge og vel (40 minutter) i lyse øl med vilje for å se hva effekten ble - og merket ingen effekt. Lyse og tørre øl uten hint av sødme.
 
Sist redigert:
Til OP, jeg fulgte denne oppskriften og brukte S-23 gjæra. La den inn i grainfather connect appen og lot det stå til. Syntes det ble en svært god bayer for min amatørgane. :) Den gjæret på 12c, OG var 1.058, FG ble 1.014. Problemet mitt med den er at jeg har fått den litt for hardt karbonert.
 
Denne tråden gikk jo helt ut på viddene. Saflager S-189 er en veldig trivelig gjær som funger godt til de litt sterkere lagerølene.
 
Tilbake
Topp