Tørrgjær - ulike veier til Rom?

Hm... Dette høres ikke optimalt ut, altså...
Men hvis jeg rehydrerer, og så "slenger" den (gently, of course) i spraymalt, for å lage en slags gjærstarter da (har det og gjærnæring også..)? Eller bør jeg rett og slett utsette bryggingen til jeg har fått gjærpakke nr. to. Eller kanskje rappe en av gjærpakkene jeg har fra et av de andre settene så lenge? Edit: Tillegg: Men det er antagelig ikke samme gjærtype, og da er jeg kanskje like langt...
 
Du rehydrerer i vann. Det er viktig.

Trenger forsåvidt ikke være samme gjærtype. Hvis de er noenlunde like så holder det.
 
Ja, det vet jeg. Koke vann først, avkjøle, så rehydrere gjæren ( i minimum 30 min..)... Men jeg tenkte om den deretter tilsettes i en "gjærstarter" for å yngle gjærceller? Eller om det ikke har noe for seg siden utgangspunktet uansett er tørrgjær? Jeg er usikker på hvilken "yngle" mulighet denne gjærtypen har, serru...
Ok, da skal jeg sjekke hvilke pakker som ligger i de andre settene. Det står ikke noe på websidene, som jeg kan se (det er sett til en tørr stout og en weissbier).
 
Fant ut nå at i settet til den tørre stouten er det også S04 gjær (som i settet for Pale Ale). Så da rehydrerer jeg i morgen (med vann..) og brygger i vei... Men burde jeg da ta begge pakkene, eller 1,5? Begge kanskje, like gjerne... Så får jeg bestille noget annet gjæringsremedier fra leverandøren til det andre settet... Jeg skal uansett passe like mye på gjæringstemperatur. Vil ha minst mulig uønsket fusel i min øl! :)
Tusen takk til dere alle for tips og tilbakemeldinger!
Skål! :D
 
Rist inn mye oksygen, det hjelper på formeringen. At du mangler 0.3 pakker på en ale vil du nok ikke merke så godt. Luft skikkelig og hold kontroll på temp så skal du se det blir godt øl. Å sette en starter for så lite hadde ikke jeg gjort iallefall.
 
Tørrgjær ble rehydrert både riktig (#02) og feil (#01, antageligvis?). Jeg skal måle SG #01'n i morgen for å se om jeg evt. må sette ny gjær på den, for den stoppet brått etter to døgn. Jeg har lest at det er en mulighet (?). Men det er jo også mulig at den har fortsatt å gjære, men sniker seg forbi gjærlåsen, så vi får se.
#02 skulle i alle fall være dønn etter boka (satt i dag), så det blir spennende...
Så vil jeg rette en stor takk til alle som hiver seg barmhjertelig over og svarer en lettere "hysterisk nybaggare"! TAKK!
 
Er det samme gjærtype du har brukt i de to batchene? I såfall kan du jo ta ut en god kladd av gjærkaka fra batch 2, røre ut med litt vann, og helle oppi barch 1.
 
Det er ikke samme gjærtype dessverre, men takk for tips! #01 er S-04, og #02 er WB06. Men jeg målte SG i går, da 6 dager etter #01 ble satt til gjæring, og nå er den på 1.010. OG var på 1.045, og det skulle tilsvare 4,4% i følge en nettkalkulator. Så da må det jo ha skjedd noe oppi der, selv om det har sett veldig stille ut etter to dager med rolig "plopping". Det "rare" er at #02 ikke plopper i det hele tatt etter 3 dager... Men som jeg leser her så kan det vel ikke gjentas ofte nok at ploppingen ikke indikerer så veldig mye...!
 
Tilbake
Topp