Tørrgjær - ulike veier til Rom?

Alf Steinar skrev:
Jeg drysset gjæren oppi og superristet 50l men det ble aldri noen stormgjæring...
er ølet skadet eller skal/kan man tillsette mere gjær?
ps. gjæringsdunken hadde i begynnelsen en temp på 28,8 grader da jeg fikk satt på termometer.
holder vell en temp på ca 17-20 grader jevnt over 1.uke. men det plopper maks ca 2 ganger i minuttet.

neste gang skal jeg rehydrere gjæren. :)

Vil tro du har mye å hente på å forbedre gjærens forutsetninger.

Hva var OG? To poser tørrgjær er tilstrekkelig til 50 liter vørter med OG i underkant av 1.050, i alle fall hvis du rehydrerer.

Neste gang ville jeg kjølt betraktelig lenger ned før pitching. En grei generell regel er å ikke la temperaturen synke under gjæringen, altså bør du starte lavere enn du ønsker å ende opp. Husk også at temperaturen i ølet fort kan bli noen grader høyere enn i omgivelsene, så det er lurt å følge med. Du sa ikke hvilken gjær du brukte, men 28 grader er nesten helt sikkert alt for varmt, og du risikerer å ende opp med mange "spennende" smaker.

Plopping i gjærlåsen er en dårlig indikator på gjæringsforløpet. La ølet gjære et par uker, og sjekk SG. Hvis denne er uforandret over flere dager er ølet sannsynligvis utgjæret, med mindre noe har gått galt og gjæren har gitt opp.
 
Hannaas skrev:
Alf Steinar skrev:
Jeg drysset gjæren oppi og superristet 50l men det ble aldri noen stormgjæring...
er ølet skadet eller skal/kan man tillsette mere gjær?
ps. gjæringsdunken hadde i begynnelsen en temp på 28,8 grader da jeg fikk satt på termometer.
holder vell en temp på ca 17-20 grader jevnt over 1.uke. men det plopper maks ca 2 ganger i minuttet.

neste gang skal jeg rehydrere gjæren. :)

Vil tro du har mye å hente på å forbedre gjærens forutsetninger.

Hva var OG? To poser tørrgjær er tilstrekkelig til 50 liter vørter med OG i underkant av 1.050, i alle fall hvis du rehydrerer.

Neste gang ville jeg kjølt betraktelig lenger ned før pitching. En grei generell regel er å ikke la temperaturen synke under gjæringen, altså bør du starte lavere enn du ønsker å ende opp. Husk også at temperaturen i ølet fort kan bli noen grader høyere enn i omgivelsene, så det er lurt å følge med. Du sa ikke hvilken gjær du brukte, men 28 grader er nesten helt sikkert alt for varmt, og du risikerer å ende opp med mange "spennende" smaker.

Plopping i gjærlåsen er en dårlig indikator på gjæringsforløpet. La ølet gjære et par uker, og sjekk SG. Hvis denne er uforandret over flere dager er ølet sannsynligvis utgjæret, med mindre noe har gått galt og gjæren har gitt opp.

Jeg fikk en veldig lav OG på 1038.
jeg har det ikke for hånden hvilken gjær jeg brukte men jeg brukte et hvete tørr gjær fra petit som følgte med hvete settet.
ja tempen skal ned neste gang.
 
Alf Steinar skrev:
Jeg fikk en veldig lav OG på 1038.
jeg har det ikke for hånden hvilken gjær jeg brukte men jeg brukte et hvete tørrgjær fra petit som følgte med hvete settet.
ja tempen skal ned neste gang.

Dersom SG er som forventet er det ikke sikkert du trenger å gjøre noe. Lav OG er snillere mot gjæren enn høy OG. Hvis du ikke kommer ned mot forventet FG kan du prøve å tilsette en pose passende tørrgjær, gjerne rehydrert, eller enda bedre; lage en liten starter med fersk gjær (det ligger en meget god artikkel om gjærstartere i medlemsseksjonen).
Husk at gjæren lager øl, bryggerens jobb er bare å legge til rette for at den kan gjøre en god jobb.. ;)
 
Erlendso skrev:
raylong skrev:
Tørrgjær som erstatter  WLP002 – English Ale ?? :)

Ingen. Det er litt av grunnen til at hjemmebryggere går igjennom jobben med å lage starter osv. Du får rett og slett mye bedre øl ved å pitche en ordentlig flytende gjær.

Det er et eneste unntak her, og det er Safale US05. Denne kan måle seg med WLP001.

Hmmm, det er jeg ikke så sikker på om er helt riktig. Det er langt flere variasjoner av flytende gjær, men man kan vel da lage like godt øl av tørrgjær, som er fra den samme stammen som flytende gjær.
 
Ole Mørkved skrev:
Erlendso skrev:
raylong skrev:
Tørrgjær som erstatter  WLP002 – English Ale ?? :)

Ingen. Det er litt av grunnen til at hjemmebryggere går igjennom jobben med å lage starter osv. Du får rett og slett mye bedre øl ved å pitche en ordentlig flytende gjær.

Det er et eneste unntak her, og det er Safale US05. Denne kan måle seg med WLP001.

Hmmm, det er jeg ikke så sikker på om er helt riktig. Det er langt flere variasjoner av flytende gjær, men man kan vel da lage like godt øl av tørrgjær, som er fra den samme stammen som flytende gjær.

Sikker?
 
Bjarte H skrev:
Ole Mørkved skrev:
Erlendso skrev:
raylong skrev:
Tørrgjær som erstatter  WLP002 – English Ale ?? :)

Ingen. Det er litt av grunnen til at hjemmebryggere går igjennom jobben med å lage starter osv. Du får rett og slett mye bedre øl ved å pitche en ordentlig flytende gjær.

Det er et eneste unntak her, og det er Safale US05. Denne kan måle seg med WLP001.

Hmmm, det er jeg ikke så sikker på om er helt riktig. Det er langt flere variasjoner av flytende gjær, men man kan vel da lage like godt øl av tørrgjær, som er fra den samme stammen som flytende gjær.

Sikker?

Ingen vitenskapelige tester nei, men at man skal få et så mye bedre øl ved å bruke flytende gjær, stiller jeg meg en smule skeptisk til. Ved riktig behandling av gjær, nok av den, riktig oksygenering, og kontroll på gjæringsstemperaturen, så tror jeg nok at man skal få tilnærmet lik sluttprodukt, og i hvert fall ikke et mye... bedre resultat med flytende gjær, hvis vi med flytende gjær her snakker om WLP/Wyeast.
 
En eller annen burde lage en vørter, oksygenere den, og deretter (for å få samme mengde trub og O₂) fordele den i to spann og gjære det ene med WLP039 og det andre med Nottingham på samme temperatur. Eller med US-05 og WLP001 og W34/70 og WLP830. Så kunne de blindtestes mot hverandre: tre glass der to av dem er identiske og det tredje inneholder den samme typen gjær i annen form. Testeren skal så smake seg frem til hvilket som skiller seg ut, og helst gjette seg til hvilken gjærform som er brukt hvor.

Kanskje en sak for Mythbusters?
 
Ole Mørkved skrev:
Bjarte H skrev:
Ole Mørkved skrev:
Erlendso skrev:
raylong skrev:
Tørrgjær som erstatter  WLP002 – English Ale ?? :)

Ingen. Det er litt av grunnen til at hjemmebryggere går igjennom jobben med å lage starter osv. Du får rett og slett mye bedre øl ved å pitche en ordentlig flytende gjær.

Det er et eneste unntak her, og det er Safale US05. Denne kan måle seg med WLP001.

Hmmm, det er jeg ikke så sikker på om er helt riktig. Det er langt flere variasjoner av flytende gjær, men man kan vel da lage like godt øl av tørrgjær, som er fra den samme stammen som flytende gjær.

Sikker?

Ingen vitenskapelige tester nei, men at man skal få et så mye bedre øl ved å bruke flytende gjær, stiller jeg meg en smule skeptisk til. Ved riktig behandling av gjær, nok av den, riktig oksygenering, og kontroll på gjæringsstemperaturen, så tror jeg nok at man skal få tilnærmet lik sluttprodukt, og i hvert fall ikke et mye... bedre resultat med flytende gjær, hvis vi med flytende gjær her snakker om WLP/Wyeast.

Jeg lager en del pils av typen Tysk pils og har brukt WLP 830.  Dette er en weihenstephan stamme og gir et tørt og balansert godt øl. Så har jeg prøvd safelager 34/70 som er fra akkurat samme stammen under samme gjæringsforhold og kan vel egentlig ikke si at jeg er i stand til å merke forskjell.

mvh

bårdd
 
Er og ein god del tørrgjær mellom topp tre i dei forskjellige klassane i NM i fjor. Er vel berre lagerklassa og belgisk klasse som går heilt fri. Mest us-05, men og to innslag av s-04.
 
Hei. Hiver meg på med et nybegynnerspørsmål. Jeg har et Pale Ale sett (fra olbrygging.no) som planen er å sette i morgen (min første faktisk..). Settet inneholder selvsagt knust malt, humle (bitter og aroma) og en pakke med tørrgjær. For å lære litt i forkant og ikke bare ”by doing” (fordi jeg ikke har noen i nærheten som kan fortelle meg hva jeg evt. gjør galt) har jeg lest en del her på forumet (tusen takk for mengder med kunnskapsoverføring!).

Derfor vil jeg også gjerne tenke mer på gjæren enn de andre ingrediensene når jeg skal hive malten i vannet for første gang i min splitter nye BB30 v3. Men jeg leser til min ”forskrekkelse” at pakken med gjær (s-04) er på 11,5g. På bryggselv.no står det at denne gjærpakkens anbefalte dosering er: ”5-8g pr. 10L ved 15-24 °C”. Settet mitt er beregnet til 25 liter. Og da holder det jo ikke med den ene pakken med tørrgjær? Jeg synes egentlig det er litt rart... Men vil det være taktisk smart av meg å rehydrere gjæren for så å lage en ny gjærstarter av den for igjen å skape nok gjærceller? Eller er jeg en smule ”overhysterisk” mht. gjærteori?

Jeg har både magnetrører og AC for vørteren (wort aerator), så den skal da få oksygen nok etter hvert. Men det er formeringen av gjær, og om det er nok gjær i forkant jeg er litt bekymret for akkurat nå.
 
Er nok ingen fare. Rehydrér gjerne gjæren, men du kan helt fint tømme posen rett i dunken også.
 
Med en OG på 50-55 holder det så og si akkurat. Enig med Anders - rehydrer gjerne, men er det ditt første brygg: drit i. Du kommer ikke til å merke no forskjell. Hold noenlunde jevn gjæringstemperatur og det blir sikkert tipp topp øl.
 
Takk for kjappe svar. :)
Men da stemmer ikke definisjonen helt mht. hvor mye pakka med gjær skal holde til? Det er greit nok at man ikke alltid følger oppskrifter slavisk, men... ? Eller så gjelder et annet størrelsesforhold mht. g/l når det kommer til gjær og gjæring i vørter?
Så blir jeg kanskje litt skeptisk hvis det skal holde akkurat på kanten. Men på den andre siden, blir det for mye av noe i en annen oppskrift, så er det ikke bra det heller. Jeg har bare lest gjennom noen linjer her at det er bedre med for mye enn for lite mht. gjær?
 
Bedre å overpitche litt enn å underpitche ja. Siden du egentlig har litt lite ville jeg rehydrert - er enkelt og sikrer deg best mulige forutsetninger. Greit at det hadde blitt øl uansett, men også greit å behandle gjæren bra fra første batch - den er din viktigste venn i prosessen ;)

(Edit) what Miguel said
 
Ja, det er jo nesten en halv pakke gjær det?! (og Mr. Malty kalkulatoren er vel kjent for å undervurdere antall gjærceller mener jeg å ha sett..?)... Men vil en rehydrering alene skaffe meg nok gjærceller?
 
Rehydrering skaffer deg ingen ekstra dessverre, men den sikrer at så mange som mulig overlever pitchingen...
 
Tilbake
Topp