Hannaas
Norbrygg-medlem
Alf Steinar skrev:Jeg drysset gjæren oppi og superristet 50l men det ble aldri noen stormgjæring...
er ølet skadet eller skal/kan man tillsette mere gjær?
ps. gjæringsdunken hadde i begynnelsen en temp på 28,8 grader da jeg fikk satt på termometer.
holder vell en temp på ca 17-20 grader jevnt over 1.uke. men det plopper maks ca 2 ganger i minuttet.
neste gang skal jeg rehydrere gjæren.
Vil tro du har mye å hente på å forbedre gjærens forutsetninger.
Hva var OG? To poser tørrgjær er tilstrekkelig til 50 liter vørter med OG i underkant av 1.050, i alle fall hvis du rehydrerer.
Neste gang ville jeg kjølt betraktelig lenger ned før pitching. En grei generell regel er å ikke la temperaturen synke under gjæringen, altså bør du starte lavere enn du ønsker å ende opp. Husk også at temperaturen i ølet fort kan bli noen grader høyere enn i omgivelsene, så det er lurt å følge med. Du sa ikke hvilken gjær du brukte, men 28 grader er nesten helt sikkert alt for varmt, og du risikerer å ende opp med mange "spennende" smaker.
Plopping i gjærlåsen er en dårlig indikator på gjæringsforløpet. La ølet gjære et par uker, og sjekk SG. Hvis denne er uforandret over flere dager er ølet sannsynligvis utgjæret, med mindre noe har gått galt og gjæren har gitt opp.