Japp, ser den. Det blir som om gjæren er på "bare spis dette"-diett. Ikke bra. Takk for oppklaring Gahr.Gahr skrev:Hvis du leser mer av det Chris White skriver og sier i inervjuer osv., så ville du funnet ut at han fraråder det. New Belgium gjorde et forsøk én gang som kom smksmessig fint ut, men det ga økte esternivåer og tregere gjæring. Det anbefales med andre ord ikke. Gjæren trenger oksygenet blant annet for å lage oljesyre, men også for å lage en rekke andre ting til celllemembranen.
Du kan sammenlikne det med å spise mat for oss mennesker. Vi trenger mange forskjellige næringsstoffer. Derfor kan vi ikke erstatte et fullverdig måltid med ett enkelt næringsstoff som f.eks. glukose. Det gir oss kjapp energi, men ikke alt det andre vi trenger. Oksygenet gir gjæren et "fullverdig" måltid fordi den da kan danne alt den trenger. Olivenolje gir den kun den ene syren.
Og litt enklere kan man jo si at om det hadde vært bra hadde det vært vanlig praksis.
palve skrev:Men hva er det som gjør sterilt vann bedre for rehydrering, enn steril vørter?
Poenget med rehydrering er nettopp å hydrere gjæren, slik at gjærcellen er "aktiv" når den møter vørteren, og dermed klarer å motstå det osmotiske trykket. Å bruke vørter til å rehydrere gjæren vil nok gi samme resultat som å drysse gjæren rett i vørteren. Vørter vil lekke inn i gjærcellene før de er hydrert og dermed før de har kontroll på membranen sin. Dette vil ta livet av en god porsjon celler.dagwayne skrev:palve skrev:Men hva er det som gjør sterilt vann bedre for rehydrering, enn steril vørter?
Så man er sikker på at man har drept alle mulige slemme bugser i vannet. Men norsk kommunalt vann rett fra springen skal være mer enn bra nok. Når jeg har rehydrert gidder jeg ikke koke først. Men følger man prosedyren , så er man garantert reint vann. Litt mer pes å koke litt vørter isteden for koke vann for min del. Tror ikke det spiller noen rolle om man bruker steril vann eller vørter i denne sammenhengen. Gjæren skal tross alt bare rehydreres i 20 min i følge bka "Yeast". Keep it simple!!
palve skrev:Betyr det at med "sprek" gjær, opplever man mer, (eller mindre?), bunnfall i gjæringsdunken?
Hannaas skrev:Poenget med rehydrering er nettopp å hydrere gjæren, slik at gjærcellen er "aktiv" når den møter vørteren, og dermed klarer å motstå det osmotiske trykket. Å bruke vørter til å rehydrere gjæren vil nok gi samme resultat som å drysse gjæren rett i vørteren. Vørter vil lekke inn i gjærcellene før de er hydrert og dermed før de har kontroll på membranen sin. Dette vil ta livet av en god porsjon celler.
Bruk desinfisert vann hvis du skal rehydrere. Gidder du ikke det kan du kompensere med å bruke mer tørrgjær. Da vil du ende opp med en del død gjær i dunken.
palve skrev:Betyr det at med "sprek" gjær, opplever man mer, (eller mindre?), bunnfall i gjæringsdunken?
Som tidligere sagt er jeg nybegynner, men en kritisk sådann 8)
På mine tre batcher med Safale US05 har jeg "krydret" vørteren direkte med tørrgjæren, og bøtta har eksplodert i stormgjæring etter 24-36 timer. Er denne debatten "Gjær-fetisjisme", har ulik gjær ulike egenskaper, eller er jeg på bærtur? :bank2:
Duckboot skrev:S-04 vil jeg tro, eller Danstar Windsor.
Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
Anders- skrev:Hell, jeg rehydrerer til og med gjæren når jeg skal bake
raylong skrev:Tørrgjær som erstatter WLP002 English Ale ??