Tørrgjær - ulike veier til Rom?

Forresten: Er det noen som har prøvd Olivenolje i stedet for å tilsette oksygen/riste?
I boken yeast så er det et eksempel på et bryggeri som gjorde akkurat det på en Amber Ale.
Det gav visstnok veldig bra resultat, siden olivenolje inneholder mye "oljesyre" (Oleic Acide) som gir en lignende effekt på gjæringen som Oksygen.
Det var også et testpanel som testet smaken, og de kunne ikke kjenne forskjell.
 
Hvis du leser mer av det Chris White skriver og sier i inervjuer osv., så ville du funnet ut at han fraråder det. New Belgium gjorde et forsøk én gang som kom smksmessig fint ut, men det ga økte esternivåer og tregere gjæring. Det anbefales med andre ord ikke. Gjæren trenger oksygenet blant annet for å lage oljesyre, men også for å lage en rekke andre ting til celllemembranen.

Du kan sammenlikne det med å spise mat for oss mennesker. Vi trenger mange forskjellige næringsstoffer. Derfor kan vi ikke erstatte et fullverdig måltid med ett enkelt næringsstoff som f.eks. glukose. Det gir oss kjapp energi, men ikke alt det andre vi trenger. Oksygenet gir gjæren et "fullverdig" måltid fordi den da kan danne alt den trenger. Olivenolje gir den kun den ene syren.

Og litt enklere kan man jo si at om det hadde vært bra hadde det vært vanlig praksis.
 
Gahr skrev:
Hvis du leser mer av det Chris White skriver og sier i inervjuer osv., så ville du funnet ut at han fraråder det. New Belgium gjorde et forsøk én gang som kom smksmessig fint ut, men det ga økte esternivåer og tregere gjæring. Det anbefales med andre ord ikke. Gjæren trenger oksygenet blant annet for å lage oljesyre, men også for å lage en rekke andre ting til celllemembranen.

Du kan sammenlikne det med å spise mat for oss mennesker. Vi trenger mange forskjellige næringsstoffer. Derfor kan vi ikke erstatte et fullverdig måltid med ett enkelt næringsstoff som f.eks. glukose. Det gir oss kjapp energi, men ikke alt det andre vi trenger. Oksygenet gir gjæren et "fullverdig" måltid fordi den da kan danne alt den trenger. Olivenolje gir den kun den ene syren.

Og litt enklere kan man jo si at om det hadde vært bra hadde det vært vanlig praksis.
Japp, ser den. Det blir som om gjæren er på "bare spis dette"-diett. Ikke bra. Takk for oppklaring Gahr.
 
palve skrev:
Men hva er det som gjør sterilt vann bedre for rehydrering, enn steril vørter?

Så man er sikker på at man har drept alle mulige slemme bugser i vannet. Men norsk kommunalt vann rett fra springen  skal være mer enn bra nok. Når jeg har rehydrert gidder jeg ikke koke først.  Men følger man prosedyren , så er man garantert reint vann. Litt mer pes å koke litt vørter isteden for koke vann for min del. Tror ikke det spiller noen rolle om man bruker steril vann eller vørter i denne sammenhengen. Gjæren skal tross alt bare rehydreres i 20 min i følge bka "Yeast".  Keep it simple!!
 
dagwayne skrev:
palve skrev:
Men hva er det som gjør sterilt vann bedre for rehydrering, enn steril vørter?

Så man er sikker på at man har drept alle mulige slemme bugser i vannet. Men norsk kommunalt vann rett fra springen  skal være mer enn bra nok. Når jeg har rehydrert gidder jeg ikke koke først.  Men følger man prosedyren , så er man garantert reint vann. Litt mer pes å koke litt vørter isteden for koke vann for min del. Tror ikke det spiller noen rolle om man bruker steril vann eller vørter i denne sammenhengen. Gjæren skal tross alt bare rehydreres i 20 min i følge bka "Yeast".  Keep it simple!!
Poenget med rehydrering er nettopp å hydrere gjæren, slik at gjærcellen er "aktiv" når den møter vørteren, og dermed klarer å motstå det osmotiske trykket. Å bruke vørter til å rehydrere gjæren vil nok gi samme resultat som å drysse gjæren rett i vørteren. Vørter vil lekke inn i gjærcellene før de er hydrert og dermed før de har kontroll på membranen sin. Dette vil ta livet av en god porsjon celler.

Bruk desinfisert vann hvis du skal rehydrere. Gidder du ikke det kan du kompensere med å bruke mer tørrgjær. Da vil du ende opp med en del død gjær i dunken.
 
Betyr det at med "sprek" gjær, opplever man mer, (eller mindre?), bunnfall i gjæringsdunken?

Som tidligere sagt er jeg nybegynner, men en kritisk sådann  8)

På mine tre batcher med Safale US05 har jeg "krydret" vørteren direkte med tørrgjæren, og bøtta har eksplodert i stormgjæring etter 24-36 timer. Er denne debatten "Gjær-fetisjisme", har ulik gjær ulike egenskaper, eller er jeg på bærtur?  :bank2:
 
palve skrev:
Betyr det at med "sprek" gjær, opplever man mer, (eller mindre?), bunnfall i gjæringsdunken?

Jeg tror ikke det gir noen vesentlig forskjell. Det viktige er at gjæren ikke produserer for mange biprodukter (fusel, estere) i starten av gjæringen, og at den er i fin form til å rydde opp etter seg når den er ferdig. Ølet blir bedre med god gjærbehandling: bedre smak, bedre konsistens, og bedre skum. Dessuten mindre hodepine.
 
Hannaas skrev:
Poenget med rehydrering er nettopp å hydrere gjæren, slik at gjærcellen er "aktiv" når den møter vørteren, og dermed klarer å motstå det osmotiske trykket. Å bruke vørter til å rehydrere gjæren vil nok gi samme resultat som å drysse gjæren rett i vørteren. Vørter vil lekke inn i gjærcellene før de er hydrert og dermed før de har kontroll på membranen sin. Dette vil ta livet av en god porsjon celler.

Bruk desinfisert vann hvis du skal rehydrere. Gidder du ikke det kan du kompensere med å bruke mer tørrgjær. Da vil du ende opp med en del død gjær i dunken.

Gjær er ganske likt mennesker! Lurt å ta seg et glass vann før man for eksempel skal på Olympen, Henriks, eller Nabon!
 
palve skrev:
Betyr det at med "sprek" gjær, opplever man mer, (eller mindre?), bunnfall i gjæringsdunken?

Som tidligere sagt er jeg nybegynner, men en kritisk sådann  8)

På mine tre batcher med Safale US05 har jeg "krydret" vørteren direkte med tørrgjæren, og bøtta har eksplodert i stormgjæring etter 24-36 timer. Er denne debatten "Gjær-fetisjisme", har ulik gjær ulike egenskaper, eller er jeg på bærtur?  :bank2:

"Gjærfetisjisme" vil si å ta forholdsregler og tilrettelegge for en best mulig gjæring. Og gjæringen er den desidert viktigste faktoren (foruten desinfeksjon) for å få et godt øl. Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk vil bruke flere timer på å brygge et øl, og så ikke ta seg bryet med å regydrere gjæren... Hvor raskt man har stor aktivitet er ikke noe godt mål på om gjæren har produsert er rent øl eller et øl med diverse usmaker i større eller mindre grd.
 
Veldig enig med Gahr her - Selv om jeg er ganske så nybegynner i faget, så har jeg pløyd igjennom mange bøker, og brukt mange timer her på forumet, og jeg ser mer og mer gjæringen er der jeg legger det meste av min tid i å prøve å forstå.

Det tok meg f.eks 5 batcher før jeg var i gang med å vaske gjær.
Gjærstarter begynte jeg å lage etter 6 batcher.

Det jeg vil frem til er:
"Bryggeren lager vørter - Gjæren lager øl"
- Fritt stjålet sitat fra en eller annen jeg ikke husker.
 
For all del, ikke les boka yeast. Det er så himla dyrt !

(hilsen en som gjorde akkurat dette, og "måtte" dermed investere i både starterutstyr og gjæringsskap.)
 
Som Gahr sier så ser jeg ikke poenget med og bruke mange timer på brygging for så og droppe rehydrering. Jeg pleier og koke opp noen dl vann i en liten gryte i det jeg er ferdig med mesking, setter denne til side og da er den mellom 25°-30° når jeg starter kjøling. Har et lite syltetøy glass jeg har desinfisert og tar da oppi 10ml pr g og tilsetter tørrgjæren og svinger  litt på dette etter 15 min og lar stå til vørteren er klar . Føler jeg har fått mye renere smaker etter jeg begynte med dette men det har gjerne litt med at jeg samtidig  begynte og ha mer fokus på gjærings tempratur også. Poenget er, det er ikke stress og rehydrere så hvorfor ikke gjøre det
 
Duckboot skrev:
S-04 vil jeg tro, eller Danstar Windsor.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

S04 er en whitbreadstamme, mens WLP002 er Fullerstamme. S04 er vel mer beslektet med WLP007 som også er en whitbreadstamme, men som er mer attenuitiv enn S04. WY1968 London ESB er samme stamme som WLP002.
 
Anders- skrev:
Hell, jeg rehydrerer til og med gjæren når jeg skal bake

Jeg har gjort dette selv når jeg baker. :)

Men ser at den skal være "gently stirred" for 30 minutes. Er det noe for seg å smelle den opp i kolbe og sette på snurreren de 30 minuttene? Eller blir det for stressende for gjæren?
 
raylong skrev:
Tørrgjær som erstatter  WLP002 – English Ale ?? :)

Ingen. Det er litt av grunnen til at hjemmebryggere går igjennom jobben med å lage starter osv. Du får rett og slett mye bedre øl ved å pitche en ordentlig flytende gjær.

Det er et eneste unntak her, og det er Safale US05. Denne kan måle seg med WLP001.
 
Jeg drysset gjæren oppi og superristet 50l men det ble aldri noen stormgjæring...
er ølet skadet eller skal/kan man tillsette mere gjær?
ps. gjæringsdunken hadde i begynnelsen en temp på 28,8 grader da jeg fikk satt på termometer.
holder vell en temp på ca 17-20 grader jevnt over 1.uke. men det plopper maks ca 2 ganger i minuttet.

neste gang skal jeg rehydrere gjæren. :)
 
Tilbake
Topp