Tørrgjær - ulike veier til Rom?

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Har lest ulikt om bruken av tørrgjær.
Noen hiver det rett i gjæringsdunken, mens andre varmer den opp etter ulike prosedyrer.

Er det noen som har erfart hva som er best å gjøre? Og om man hiver den rett opp i gjæringsdunken - skal det røres, eller bare la det ligge på toppen?
 
Stig Aa. skrev:
Har lest ulikt om bruken av tørrgjær.
Noen hiver det rett i gjæringsdunken, mens andre varmer den opp etter ulike prosedyrer.

Er det noen som har erfart hva som er best å gjøre? Og om man hiver den rett opp i gjæringsdunken - skal det røres, eller bare la det ligge på toppen?

Jeg har pleid å strø rett på skummet på toppen uten å røre. Men det er bedre å rehydrere gjæren i kokt og avkjølt vann (ca 1 dl). Tilsett gjæren og la stå en halvtime, rør og hell oppi vørteren.
 
Stig Aa. skrev:
Har lest ulikt om bruken av tørrgjær.
Noen hiver det rett i gjæringsdunken, mens andre varmer den opp etter ulike prosedyrer.

Er det noen som har erfart hva som er best å gjøre? Og om man hiver den rett opp i gjæringsdunken - skal det røres, eller bare la det ligge på toppen?

Koker ca 1/2 l vann. Kjøler ned til ca 20 grader.  Rehydrerer gjæren ca 1 time.  Heller i vørteren.

Dette funkerr fint!!
 
Det er sikkert ulike forutsettinger for ulik type gjær.

Jeg har kun 3 batcher bak meg, og har brukt Safale US 5 på samtlige. Jeg rister vørteren godt i gjæringsspannet før jeg strør tørrgjæren over. Dette har fungert perfekt alle tre gangene, med full stormgjæring i gang etter 36 timer og svært godt utgjæring (FG=1010/1008).

Så, med denne gjærtypen, ser jeg ikke poenget med å dehydrere.
 
Hvis du vil ta knekken på halvparten av gjærcellene så kan du godt strø gjæren rett i gjæringskaret.

Ellers, rehydrer. Og les boken Yeast.
 
Rehydrering er et must ved tørrgjær! Som Bjarte skriver vil du ta knekken på gjærceller ved å strø rett i vørter. Når man rehydrerer gjæren, "forbereder" man gjærcellene på hva som er i vente  :) Gjæren opplever dermed mindre stress ved å havne i gjæringsdunken og du sikrer en god start for gjæringen din.

Du har sikkert fått greie øl med ditt opplegg, men dersom du i fremtiden tar mer hensyn til gjærens ve og vel, kan du gå fra gode øl til nydelige øl :skitbra:
 
Jeg pleier alltid å riste dunken etter at jeg har rehydrert(25 grader) og tilsatt gjæren
Noen ulemp ved det?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Som jeg fryktet er det svært delte svar når det gjelder dette temaet. På pakningsvedlegget til Safale US 5 står det at man bare skal helle det oppi....

Dersom man skal rehydrer, da - hva er prosedyren?
 
Stig Aa. skrev:
Som jeg fryktet er det svært delte svar når det gjelder dette temaet. På pakningsvedlegget til Safale US 5 står det at man bare skal helle det oppi....

Dersom man skal rehydrer, da - hva er prosedyren?
I følge boken yeast:
1. Romtemperert tørrgjær.
2. Sterilisert kopp (e.l.) vann med ca 37 (Jeg har justert, siden jeg synes 41 er for mye) (10 ml vann pr gram gjær)
3. Strø gjær over vannet og la stå i 15 minutter
4. Rør det ut til en krem, og la stå i 5 minutter til.
5. La det temperere innenfor 8 grader av vørtertemp.
6. Pitch
 
Glennrlie slo meg på streken der, men ja. Du finner som regel forklaring på hvordan du rehydrerer gjæren på produsentens hjemmesider :)
 
palve skrev:
Men hva er det som gjør sterilt vann bedre for rehydrering, enn steril vørter?
Vørter inneholder sukker og annet grums som går rett gjennom cellemembranen på gjærcellen, og dreper mange av dem, hvis den ikke er klargjort (rehydrert)
Derfor vann som ikke innholder grums.
 
Jeg vil tro det et likegyldig om du rister før eller etter pitching så lenge du nærmer deg metning med O2. Gjør det som virker mest praktisk for deg.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
 
Muligens så blandes gjæren bedre ut (Selv om jeg ikke tror det har så mye å si) hvis man rister etter pitching.
 
Tilbake
Topp