Tørrgjær vs fersk/flytende

Vil brygge en lager og har sett meg ut en oppskrift her. I oppskrifta er det oppgitt flytende gjær. Går det fint å bytte ut med tørrgjær evt hva er ein god tørrgjær for lager? Tror jeg kun har brewferm sin. Dette blir batch 5. Den første pilsen vi laga blei på OG 1060 FG 1022. (gjæra i litt over 3 uker) For søt og ikkje noko særlig god. Har ikkje smaka på den i det siste, men rekner med at den ikkje blir noko mindre søt. Visst vi ender på OG 1040 - 50 vil det da vere enklere å komme ned i 1010 - 1012,5? Eller kommer det kun ann på gjæren?
 
brygger du av ekstrakt eller mesker du?
FG er veldig avhengig av mesketemperaturen, og jeg vet flere sier at ekstrakt kan ha litt problemer med høyere FG enn ønskelig.
safelager, eller lignende er sikkert ok til en lager, og den bør nok gjære lengre enn 3 uker....
brewferm sin ville jeg styrt unna, jeg har kun erfaring med ale-gjær fra der, men den kommer ihvertfall ikke jeg til å bruke noe mer.
 
Vi mesker i innerpanne. Alt i et bryggeutstyr som vi har laga selv. Måler temp i mesk underveis. Hvor mye har 2 - 3 grader å si?
 
høyere temp gir høyere FG, så ja, hvis du er ute etter bedre utgjæring, men for lav temp er heller ikke bra.
for god utgjæring og lav FG er 65-67 grader fint.
 
Saflager w 34/70 er ein god gjær. Har også testa Saflager s 23, som gav meg eit noko meir fruktig resultat. Gjorde ein test der eg splitta ein batch med Bokk i to, den eine halvparten vart satt med 34/70 og den andre med ein flytande, WLP 830 "German lager".

Erfaringa mi var at 34/70 gav ein god øl, mens "German lager" hadde det lille ekstra. Den var rundare i kantane og fekk fram malt tonane på ein heilt anna måte. Godt mulig smaksprofilen på 34/70 vil utvikle seg meir etter kvar. Trur uansett du vil få eit bra resultat med denne.
 
Tilbake
Topp