Tørrhumle Weissbier gjæret med Safale-us05?

Hadde funnet på ett eller annet før det ble tømt ut.
Har ikke erfaring og hadde som du spurt på forumet etter råd.
Fikk jeg ikke noe ville jeg gjort noe slikt,
kokt ett par liter vann (og ett hekto sukker?) og brukt f eks 15g Casade på hhv 2 og 15 minutt,
samt fyllt på med 60 minutt humle til total IBU var rundt 30?
Spørs jo litt hvor sterkt det er blitt.
Så hadde jeg tørrhumlet med +25g Cascade.
Kanskje brukt Cascade til allt. Det holder vel med en 100g pakke og det blir ikke så dyrt om du ikke blir fornøyd.
Så må det vel stå noen dager så tørrhumla får virke.

Håper du får bedre svar evt at noen med peiling korrigerer meg:)

Det høres veldig interessant ut! :)
IBU er 13.3 nå. Skal prøve å regne litt på det i Beersmith for å finne ut hvor mye jeg trenger for å gjøre den 30 ish.
Hvorfor mener du at jeg trenger sukker?

Har masse Cascade liggende, så det blir sikkert bra som aromahumle. Har også endel Northern Brewer, kanskje bruke det til 60 minutt humle.

Skal jeg gjøre alt dette før jeg tvangskarbonerer eller går det for det samme?

Skjermbilde 2015-05-20 kl. 22.05.35.png

Skal lese litt om det med sukkert i morgen!

Fikk laga et oppsett. 14.77g Liberty var det jeg måtte punche inn for å få IBUen som er der den dag i dag.
Leste at man kunne ha fra 10 - 110g tørrhumle på 5 gallon/19 liter, så jeg la meg midt imellom.
Hadde kanskje vært morsomt å pushe den enda litt lengre. Humle er sunt :)

Vis vedlegget 18667

Skal lese litt om det med sukkert i morgen!

Fikk laga et oppsett. 14.77g Liberty var det jeg måtte punche inn for å få IBUen som er der den dag i dag.
Leste at man kunne ha fra 10 - 110g tørrhumle på 5 gallon/19 liter, så jeg la meg midt imellom.
Hadde kanskje vært morsomt å pushe den enda litt lengre. Humle er sunt :)
Det er vel bare å kicke IBUen så høyt opp du får den neste, iom at den blir vannet ut når du tilsetter det i det ferdige ølet?

Tja ølet er jo laget. Du får det ikke noe mere bittert (IBU), men du kan øke aroma på ølet med tørrhumling. Vanligvis beregner man 1-2g humle pr. liter med vørter. Bruk den humlen du liker best. De fleste humletypene vil fungere greit som tørrhumling.

Tja ølet er jo laget. Du får det ikke noe mere bittert (IBU), men du kan øke aroma på ølet med tørrhumling. Vanligvis beregner man 1-2g humle pr. liter med vørter. Bruk den humlen du liker best. De fleste humletypene vil fungere greit som tørrhumling.
Jeg forsto det slik at planen var å koke opp en gitt mengde vann, humle dette, og så tilsette det i ølet. Ved å koke noen liter vann til for eksempel 100 IBU vil man jo få opp bitterheten noe når man tilsetter det i ølet.

Hørte ut som et snodig og noe risikabelt forsøk. Å koke humle uten vørter og så tilsette det i ølen vil nok gi en rimelig uforetsigbart resultat. Sier ikke at det ikke kan bli bra, bare veldig veldig usikkert. Hva er poenget med så bitter øl. Jeg har bare villet tørrhumlet den, karbonert den hardt og drukket den som en deilig sommerøl.

Jeg kalkulerer bitterheten ut ifra batch size på 19l, altså mengden som er på fatet. Så bitterheten skal iallefall teoretisk sett bli korrekt.

Er ganske ny innen dette med brygging, men jeg tenker at når man koker humle i kun vann får man jo en sterilisert væske som i tillegg har antibakteriell humle i seg.
På hveteøl er det jo lite humle nettopp fordi at gjæren står i fokus, så denne batchen med så nøytral gjær ble veldig kjedelig.
Tror den har godt av litt ekstra krydder, har blitt mer og mer humlehode den siste tiden også :)
Kanskje jeg dropper ned til 25 IBU siden det er sommerøl, må være såpass.

Den andre batchen som ble brukt riktig gjær på derimot, den lukter og smaker helt himmelsk som den er.
Det lukta banan i hele kjelleren etter jeg tappa den over på fat :D

Man skal ikke se seg blind på IBU. IBU er bare en rimelig vag indikasjon på hvor mye humle et øl har. Det er stor forskjell på bitterhet, smak og aroma. Resultatet gis av hvor lenge humlen har vært oppløst i varm veske. Husk en hveteøl bør har ganske høy karbonering, også karboneringen gir en økt friskhet i ølet når det drikkes.

Bananlukt, høres ut som WLP300-variant. Disse gir en rimelig stor, noen ganger for stor, bananprofil. Om du bruker denne typen vil det lønne seg å holde denne på en lavtemperatur når den topper seg etter ca. 30t. Ikke uvanlig at temperaturen i gjæringskarr er 3 grader høyere enne temperaturen i rommet. Vet ikke om du har temperaturmåler i gjæringkarret? Jeg har vært nede i 13 grader i rommet i denne perioden. Når den roer seg litt ned så har jeg økt til ca. 16 grader.

Sant det. Men hvis jeg tørrhumler masse.. Tror du ikke ølet vil bli litt feilbalansert pga at det er lite bittert?
Jeg karbonerer ølet til 3,8 volumer CO2. Utrolig spent på hvor mye skum som blir å komme ut av tårnet! Har kjøpt 3mm ID silikonslange til anledningen.

Det er en blanding av wlp300 og wlp351 oppi det karet.
Pitchet gjæren på 14 grader og hadde rommet på 16 grader. Har kjøpt stc-1000 jeg blir å bruke neste gang for bedre kontroll.

Skumet kommer vanligvis av mengden av proteiner du får fra hvetemalten. Mere proteiner jo mere skum klare å dannes. Du får nok en fin skumdott i glasset. Jeg mente ikke å tørrhumle en masse. Jeg har villet tørrhumlet "passe" mengde ;) Å overdrive lager bare kaos. Litt som i matlaging. For mye av et krydder ødelegger bare smaken for alt annet.

Har kokt humle i kun vann i 60 min for å heve bitterheten opp 7-8 teoretiske IBU i forbindelse med tørrhumling etter en liten ukes tid. Fungerte det men om det ble 4 eller 10 IBU høyere vet jeg ikke.
Tror ikke det er så fryktelig risikabelt i dette tilfellet.

Hva med et lite besøk fra små-koselige onkel Brett? 3-4 måneder og du har noe som neppe kan kalles kjedelig. Brett og tørrhumling går forøvrig godt sammen. Brett kan omdanne smakselementene i humla og lage nye og spennende smaker.

Ellers får du kjøpt ferdig isomerisert humleolje. Da kan du enkelt dra opp IBU-tallet så langt du bare orker. Humle kokt i vann har jeg hørt ikke fungerer så bra (uten at jeg helt husker hvorfor).

Tilsette spraymalt til OG 1.040, og koke i vei? Ser nå at du alt har ølet på fat, da blir det kanskje litt vanskeligere mtp gjæring (?) Har ingen erfaring med bunnfall og fat, og hvorvidt det blir trøbbel.

Sier ikke at det ikke kan bli bra, bare veldig veldig usikkert. Hva er poenget med så bitter øl. Jeg har bare villet tørrhumlet den, karbonert den hardt og drukket den som en deilig sommerøl.
Ser ikke helt at det skal bli et "veldig veldig usikkert prosjekt". Det går fint an å gjøre nøyaktig _nok_ beregninger. Poenget med bittert øl? Tja, hvis man liker det, så er jo det poenget. 100 IBU (som kun ble brukt som et eksempel) vil jo ikke bli den endelige IBUen når det blandes i resten av ølet.

Når jeg nevnte at jeg er spent på skummet var det pga mengden CO2 som er inni der, har fatet på 1,8bars trykk på 5 grader.
Fikk testa nå og det gikk bare fint :)

Har lest litt om å humle i ettertid. Det er ingen problemer å isomerisere alphasyrene i vann, det blir da som en slags humle te etter hva jeg har forstått. Man kan ikke regne på det sånn som jeg har gjort heller fordi at hvis jeg bruker 500ml vann ferdig kokt greier ikke ekstrakten å motta så mye alphasyrer som 19l ville ha greid. Men man får jo økt bitterheten litt da. Isomerisert humleolje tror jeg nok er veien å gå hvis man vil vanne ut ølen minst mulig.

Aldri hørt om Brett før, men har lest litt og det så helt utrolig spennende ut! "Tart taste"
Men da er man vel avhengig av å ha det i et gjæringskar med gjærlås? Typ sekundær?

Nå har jeg forresten hengt en pose med humle inni fatet. Det ble 15g Liberty og 51g Cascade, tok det jeg hadde igjen i posene som var åpnet. Får heller bare smake fra dag til dag hvordan det utvikler seg. Så kan jeg heller justere med bitterhet senere i form av humle ekstrakt te hvis det skulle være nødvendig :)

Brett er en en udde liten gjær som, når du tilsetter den etter vanlig bryggegjær, fortsetter å gjære ølet ditt et stykke ned. Tilsatt etter vanlig gjær vil den sette litt "funky" toner på ølen din. Litt som om ølen tar seg en skikkelig heisatur i Belgia - og litt hest. Ikke alle setter pris på det, men de som liker det liker det skikkelig godt.

Mener å ha hørt og lest at du får minimalt (om noe) bitterhet av å koke i vann mens du vil få noe smak og aroma av å lage en slik "hop tea".

Meld tilbake om det funker!

Hvor har du hørt dette?
Se hvordan kalkulatoren endrer bitterheten når du går ned med OG og holder det andre likt.
Sier ikke at tallene du får er riktige men trenden er vel tydelig.
Eller kok f eks 5g humle en times tid i en dl vann.

Tilbake
Topp