Tørrhumle Weissbier gjæret med Safale-us05?

Nei, det stemmer dette. Isomeriseringen er avhengig av god del faktorer. Sukkerinnhold, pH og mineralinnhold spiller alle en rolle her, men jeg greier ikke å gi deg referanser på nøyaktig hvordan.
Men dette er jo ikke vanskelig å prøve. Koke litt pellets på lav varme i en times tid og hell dem i en halvliter med øl, gjennom et filter av noe slag. Kan være lurt å kjøle ned først.

Er litt interessert i dette da jeg har lyst å gjøre et forsøk men en IPA hvor humla er kokt for seg selv i rent vann evt med noen gram sukker. Alternativt bitterhumle i mesken og smak og aroma i vann. Men har ikke funnet så mye info om dette.
Per Buer, TS er slik jeg forstår det, på jakt etter både bitterhet smak og aroma. Hvorfor ikke koke i de vanlige 60min på normal varme (skal det koke så blir det vel gjerne opp mot 100C)? Og lokket kan vel være på.
DNR, retten til å huske feil må du dele med flere :)

Jeg deler gjerne den retten:)
Men det er jo forholdsmessig enkelt å finne ut av, man kan jo så enkelt som å koke en humle i rent vann og smake på dette etter 1 time. Det skal være merkbart bittert , spesielt hvis ikke man har noe annet enn vann i kjelen som maskerer smaken? (lurer på om jeg prøver dette i kveld)

Tilbake
Topp