Paulaner Hefe-Weissbier oppskrift?

Er det noen som har en oppskrift på denne eller en lignende?
Har fått skikkelig dilla på denne. Skal ikke brygge før litt utpå nyåret så her er det rom for ideer :help:
 
Fulgte denne oppskriften rimelig nøye, inkludert proteinrast, en solid starter og gjæring ved 17C (i ølet). Resultatet ble kopiøse mengder bananestere. Gjæringskaret ble matt innvendig og måtte kasseres! (Har andre opplevd dette før? Har lest et sted at polypropylen ikke tåler estere...)
Etter 3 måneder gikk det an å drikke uten at banan-bugg aromaen reiv i nesa. Etter 4mnd er det ganske godt.

Aner ikke hva som kan ha gått galt. Et avvik var at jeg pitchet ved 15C mot anbefalte 12C. Fikk også noe dårlig utgjæring: FG 1.016 fra OG 1.053 (noe bedre utbytte enn beregnet, også).

Proteinrasten skal visst bidra til esterutvikling, og denne gjæren er også kjent for å bidra litt ekstra med estere, men kan ikke tenke meg at mitt resultat er det som var tiltenkt. Ved neste forsøk kommer jeg til å kutte proteinrast og/eller bytte gjær.
 
Fulgte denne oppskriften til punkt og prikke. Dette var det første ølet jeg har gjort 100% skikkelig uten noen som helst form for snarvei. Justerte vann, lagde gjærstarter, kjørte stegmesk, brukte kun tysk malt, gjæret ved riktige temperaturer osv.

Hadde litt problemer med gjæring da jeg pitchet ved 14 grader og prøvde å la temperaturen øke over tid. (slik oppskriften sier) Men siden det var så sinnsykt kaldt i kjelleren, fikk jeg ikke økt temperaturen nevneverdig. Flyttet gjæringskaret til et nytt rom, og da tok temperaturen seg oppimot 16-17 grader, hvor hovedgjæringen gikk relativt fint for seg (ikke noe blow-out e.l.) og jeg fikk en krausen på 3-4 CM.

Nå har ølet stått i en liten uke (5-6 dager) på 25 PSI, og ølet er allerede helt sinnsykt. Dette er det beste ølet jeg har brygget. Det eneste som er, er at ølet har en ganske tydelig svovel-aroma jeg regner med kommer vekk med litt lagring. Smaken er helt smaskens, og likner veldig på paulaner. Balansen mellom banan og nellik er helt SPOT on. Skal kjøpe meg en paulaner på polet til neste helg slik at jeg får sammenliknet skikkelig.
 
thowens skrev:
Fulgte denne oppskriften rimelig nøye, inkludert proteinrast, en solid starter og gjæring ved 17C (i ølet). Resultatet ble kopiøse mengder bananestere. Gjæringskaret ble matt innvendig og måtte kasseres! (Har andre opplevd dette før? Har lest et sted at polypropylen ikke tåler estere...)
Etter 3 måneder gikk det an å drikke uten at banan-bugg aromaen reiv i nesa. Etter 4mnd er det ganske godt.

Aner ikke hva som kan ha gått galt. Et avvik var at jeg pitchet ved 15C mot anbefalte 12C. Fikk også noe dårlig utgjæring: FG 1.016 fra OG 1.053 (noe bedre utbytte enn beregnet, også).

Proteinrasten skal visst bidra til esterutvikling, og denne gjæren er også kjent for å bidra litt ekstra med estere, men kan ikke tenke meg at mitt resultat er det som var tiltenkt. Ved neste forsøk kommer jeg til å kutte proteinrast og/eller bytte gjær.

Hvordan bidrar proteinsteget til utviklingen av estere? Et meskesteg på 44 °C kan bidra til et økt fenolpreg i hveteøl, men ikke mer estere.

Oksygeneringen før gjæring har mye å si for esterproduksjonen. For lite oksygen kan fort gi større mengder bananpreg i et tysk hveteøl.
 
Gahr skrev:
Hvordan bidrar proteinsteget til utviklingen av estere? Et meskesteg på 44 °C kan bidra til et økt fenolpreg i hveteøl, men ikke mer estere.

Oksygeneringen før gjæring har mye å si for esterproduksjonen. For lite oksygen kan fort gi større mengder bananpreg i et tysk hveteøl.


Det har du selvsagt rett i; meskesteget på 44 grader gjøres for å øke fenol-preget..., dette for å balansere banan-preget; noe som ville vært umulig i det ølet jeg brygget.

For lite oksygen er selvfølgelig en mulighet, som også kan forklare dårlig utgjæring. Oksygenering foregår ved kraftig risting før pitching, noe som har fungert tilfredstillende så langt.

Kan også nevne at ølet la igjen enorme mengder øl-stein i fatet. Dette lå også bak mattingen av gjæringsdunken nevnt over (altså hadde ikke esterne løst opp polypropylenen). Noen ide om hva dette kan komme av?
 
Kaldiumoksalat (beerstone/"ølstein") kommer typisk av en reaksjon mellom alkalisk vaskemiddel, kalsium i vannet (ølet) og protein/aminosyrer (som er med å "binde" ølsteinen). Hveteøl inneholder gjerne mer protein, så det kan jo kanskje ha spilt inn.
 
Gahr skrev:
Har du brukt noen form for vannjustering?

Takk for svar

Nei, ingen vannjustering, og vannet fra Maridalen er vanligvis så bløtt som vann kan bli.

Tror jeg trygt kan utelukke påvirkning fra alkalisk vaskemiddel; alt blir skylt i kokende vann før øl slippes til fata.
Det var felt ut et spesielt tykt lag på stigerøret; måtte dra det ut med makt. Plukka fatet fra hverandre etter forrige øl så jeg vet at alt kom fra denne weissbieren.

Men har lest på nettet i etterkant at hvete er rik på oksalater... Jeg vet dessverre ikke hvilket malteri den kom fra.

Får satse på at nyresteinen ikke har lagt på seg ndevneverdig med dette ølet.

Hallstein skrev:
... Smaken er helt smaskens, og likner veldig på paulaner. Balansen mellom banan og nellik er helt SPOT on. Skal kjøpe meg en paulaner på polet til neste helg slik at jeg får sammenliknet skikkelig.

Da må jeg jo prøve en gang til...
 
Bare for å ikke ha misforstått noe.
Skal denne gjæres på 12 grader med wlp380? Det er 7 grader under det som er anbefalt fra WL.
 
Miguel skrev:
Bare for å ikke ha misforstått noe.
Skal denne gjæres på 12 grader med wlp380? Det er 7 grader under det som er anbefalt fra WL.
Nei... Ale gjær skal gjære på en 20 grader. Og denne skal vel ha 66-72 fahrenheit som tilsvarer 18,89 -22,22 grader celcius.
 
Ifølge original oppskriften (som det linkes til lenger oppe), skal gjæren pitches ved 54F (12.2C) og derfra la det stige opp til 63F (17.2C), men ikke høyere.
 
Ok. Da misleste jeg.

Jeg har ikke prøvd wizengjær før. Er det noen som ville byttet ut 380 med en annen gjær? Av det jeg har lest virker det mer fristende med 300, kanskje WY3068?
 
Tar opp tråden her

Er det noen som har tilpasset denne oppskriften til 20 liter Speidel?

Dersom noen har gjort dette, så er jeg intressert i denne, så slipper jeg og bruke tid på omrekning/ skalering.
 
Tilbake
Topp