Finn Berger
Moderator
Beklager; du har helt rett. Der skulle jeg hatt ei henvisning til kilde. Det er fra en podcast, men jeg husker jo ikke hvilken. Jeg trur det var noe Stan Hieronymus sa, det er alt jeg kan si nå. (Jeg orker ikke høre gjennom 10 podcaster for å finne det igjen.) Problemet med å sitte og høre på podcaster mens jeg holder på med noe praktisk, er at jeg ikke holder styr på hvem som sier hva hvor og når. Det jeg kan si, er at den som sa det, har vært en seriøs person. Dette er ikke plukka fra en eller annen youtubevideo av en eller annen likegyldig hjemmebrygger.Du pleier ikke å si sånn uten belegg. Det hadde derfor vært interessant å høre mer om dette.
Det jeg sier om humle som blir liggende i lenge, har jo uansett gyldighet. Så vidt jeg veit, fisker bryggerier ut igjen denne humla. (Igjen ingen kilde.)
Når det gjelder biotransformasjon, så vil du jo, hvis du har mye humle i wp, ha de stoffene som eventuelt vil bli transformert, i ølet. Så sånn sett skulle det ikke være noen grunn til å tørrhumle under gjæringa, så vidt jeg kan skjønne.