Tørrhumling ''gjæringsboost''

Hei.

Har satt en ladning med IPA basert på oppskriften som ligger på bryggselv.no sin side. Det er i følge nettsiden den oppskriften som ble PF på NM nå i 2012.  Har gjort min egen vri på denne, men har behold ca 90 % av den opprinnelige oppskriften. Jeg endret noe på Malt sammensetningen.

Brygget ble satt på søndag og jeg glemte å måle OG (tabbe), men de siste bryggene jeg har satt har alltid endt opp på estimert OG i oppsettet på Beercalc. Derfor tar jeg utgangspunkt i OG på 1061.

Brygget har hatt gjevn og fin gjæring fra det begynte å putre i flasken (jeg bruker slange fra dunken og ned i en halvfull 1 1/2 l flaske med vann).  Dunken står i gjæringskapet og ''dunk temperaturen'' ( har egen måling på den) har ligget rimelig stabilt på 18 grader.

Jeg fikk aldri  med meg noe spesiell stormgjæring, men det har boblet gjevnt å trutt frem til i går.  I dag tok jeg en måling og SG var på 1018, grei utgjæring sålangt. En og en halv uke til på dunk vil nok ta brygget ned til et mål på rundt 1010. 

Med utgangspunkt i dagens måling og gjæringssituasjonen bestemte jeg meg for å tilsette tilmålt mengde med humle (tørrhumling).

Så til poenget :)
Etter å ha tatt av lokket ( sluppet ut overtrykket) og tilsatt humlen, klemte jeg på lokket igjen. Dette er mitt  første forsøk på tørrhumling så jeg har ingen erfaring med dette.  Men innen det hadde gått 2 minutter satte det i gang med en enorm aktivitet i flaksen (gjærlåsen).  Det hørtes nesten ut som at det satte i gang med en storm gjæring... Er det noen som har lignende erfaringer. Har lest mye her på forumet, men kan ikke huske å ha lest om dette før. 

Forøvrig smakte prøven sikkelig Diggggg.  :skitbra:

Mvh Jon Erik
 
Sikkert samme effekten som mentos, store flater for CO2 til å komme ut av oppløsning
Vil tro det begynner å roe seg snart nå
 
Tilbake
Topp