Tørrhumling - hjelp!

Om jeg forstår dette rett, så er tørrhumling tilsetting av humle etter avkjøling og gjæring?
Hvis ikke, vennligst forklar ...  :help:


Jeg har nå prøvd å tilsette litt aromatisk humle i et glass med mitt i og for seg deilige påskebokkøl, røre godt, la det stå i 20 min, sile og drikke. Resultatet gav virkelig mersmak! (Og det er jo den viktigste smaken av dem alle?)  :godtoel:


Spørsmålene er nå:
Når man for eksempel tilsetter en steril BH-pose med sterile klinkekuler og (ikke steril) humle i til fatet, vil ikke da humla utgjøre en infeksjonfare? Eller er den så antiseptisk i seg selv at det går bra?
Og må eller bør det være en uåpnet pakke med humle, eller går det bra uansett?
???
Gode tips mottas med takk!
 
Etter det jeg har lest, får man i praksis ikke bakterieinfeksjoner av tørrhumling. Humlen er nok ikke steril, men de bakteriene som lever på den er ikke av det slaget som kan leve i eller av øl. Det er forresten heller ikke nødvendig med klinkekuler i posen. Humlen vil avgi mye aroma selv om den flyter på toppen.
 
Jeg støtter siste taler! All praksis viser at, så fremt man er nøye med renholdet forøvrig, tørrhumling ikke utgjør noen fare for ølet. Om humlen kommer fra uåpnet pakke eller ikke har etter min erfaring ingenting å si, men hvis den er gammel og har vært oppbevart under tvilsomme forhold, vil den ha mistet mye av aromaen, og da forsvinner jo litt av vitsen. Tørrhumling av bokkøl er forøvrig relativt uortodokst :).
 
Moro,

Tørrhumler en IPA med Sorachi Ace humle akkurat i dag... La to rullesteiner i posen, men den flyter på toppen for det. Gir ikke  det mindre aroma.. da får jo ikke ølen kontakt med humlen på samme måte?
 
Tørrhumler du i sekundærkaret eller i fatet? Hvis du gjør det første, er det lurt å bruke nok vekter til at alt synker. Hvis du tørrhumler i fatet, er det ikke farlig, alt vil synke etterhvert. I det første tilfellet er kontakttiden såpass kort (som regel 1-2 uker) at det er et poeng å la så mye som mulig av humlen komme ned i ølet. Uansett vil du nok få relativt god effekt.

Sorachi Ace er ukent for meg. Japansk? Hva karakteriserer den?
 
Gahr skrev:
Tørrhumler du i sekundærkaret eller i fatet? Hvis du gjør det første, er det lurt å bruke nok vekter til at alt synker. Hvis du tørrhumler i fatet, er det ikke farlig, alt vil synke etterhvert. I det første tilfellet er kontakttiden såpass kort (som regel 1-2 uker) at det er et poeng å la så mye som mulig av humlen komme ned i ølet. Uansett vil du nok få relativt god effekt.

Sorachi Ace er ukent for meg. Japansk? Hva karakteriserer den?

Jeg tørrhumler i gjæringkaret ja etter at gjæringen har stoppet (sånn nogenlunde), først en uke med 120 gram Sorachi Ace og så en uke til med Sorachi Ace også med 120 gram hel humle. Håper at posen har sunket nå.. Er heldig (eller fattig) som har to stk koniske tanker på 55 liter i fra Blichmann, så jeg tapper bare ut gjæren så jeg slipper autolyse.

Sorachi Ace er som en supercascade gir ekstrem fin sitrusduft og -smak. Bestillte bare et halvt pund av det på Freshops og tenkte å bestille mer, men nå er Steve Wills tom så det holder pga humlemangel.

Autolyse er vel heller ei et problem da for hjemmebrygger.
 
Nei, autolyse er sjeldent  et problem. Det er et poeng ikke å fjerne ølet fra gjæren (eller omvendt, hvis man har koniske tanker) for tidlig. Lang nok kontakt med gjæren gir mindre diacetyl. Jeg lar ølet (ale) som regel stå to uker på primærgjær, og (hvis jeg stikker om, noe jeg som regel bare gjør hvis jeg skal tørrhumle) inntil et par uker på sekundærgjæringskar. 120 g humle x 2 på 55 liter øl? Det er ganske mye tørrhumle! Blir nok en riktig bombe.
 
Gahr skrev:
Nei, autolyse er sjeldent  et problem. Det er et poeng ikke å fjerne ølet fra gjæren (eller omvendt, hvis man har koniske tanker) for tidlig. Lang nok kontakt med gjæren gir mindre diacetyl. Jeg lar ølet (ale) som regel stå to uker på primærgjær, og (hvis jeg stikker om, noe jeg som regel bare gjør hvis jeg skal tørrhumle) inntil et par uker på sekundærgjæringskar. 120 g humle x 2 på 55 liter øl? Det er ganske mye tørrhumle! Blir nok en riktig bombe.

Det skal helt klart bli en bombe  ;D

Har brukt FWH-teknikk hvor du bruker dobbelt så mye humle som er med fra starten av utvasking, og har regnet meg frem til 92 IBU  :ilike: Jeg elsker amerikanske humlebomber som du skjønner. Hadde en feig IPA tidligere på bare 80 IBU som ikke var tørrhumlet med annet enn to aromatabletter, og den ble mer og mer tam etter noen mnd.
 
Gahr skrev:
Det er et poeng ikke å fjerne ølet fra gjæren (eller omvendt, hvis man har koniske tanker) for tidlig. Lang nok kontakt med gjæren gir mindre diacetyl.

Nå blir det alltid liggende igjen en del gjær (langs konen), så fullstendig å fjerne gjæren klarer man ikke. Det er i alle fall en fin måte å skaffe seg gjær på når man vil brygge igjen.

Blichmann selger også 7 gallon koniske tanker som ville passe deg utmerket  :skaal2:
 
Hadde vært tøft med noe slikt, men det passer nok ikke plassen og lommeboka, foreløpig... :cheeky:
 
Tilbake
Topp