Tørrhumling og overføring til Corneliusfat

thomaslm

Norbrygg-medlem
Hei,
Jeg opplever ved tørrhumling og overføring til fat at fatene tetter seg, derfor har jeg ved tørrhumling benyttet meg av humleposer, er det noen som har noen formening om dette? Får jeg så godt utbytte av humlen som jeg ønsker ved bruk av humleposer?
 
Hei,
Jeg opplever ved tørrhumling og overføring til fat at fatene tetter seg, derfor har jeg ved tørrhumling benyttet meg av humleposer, er det noen som har noen formening om dette? Får jeg så godt utbytte av humlen som jeg ønsker ved bruk av humleposer?
Mest sannsynlig ikke, det trengs store poser for å få godt utbytte. For min del, så var den eneste løsningen å kunne kald kræsje så alt synker til bunn. Da er det ingen problem under overføring.
 
Jeg lager brygg med tørrhumle innimellom og ligger på 50g for et 20l brygg. Tapper gjennom utventilen på corneliusfatet og har et Bouncer inlinefilter mellom gjæringskar og fat for å fange opp humlerester. Startet med filter etter en episode hvor fatventilen tettet seg.. var ikke noe moro. Siden den gang har jeg ikke hatt problemer. Kaldkræsjer ikke.
 
Jeg lager brygg med tørrhumle innimellom og ligger på 50g for et 20l brygg. Tapper gjennom utventilen på corneliusfatet og har et Bouncer inlinefilter mellom gjæringskar og fat for å fange opp humlerester. Startet med filter etter en episode hvor fatventilen tettet seg.. var ikke noe moro. Siden den gang har jeg ikke hatt problemer. Kaldkræsjer ikke. Altså kan jeg anbefale Bouncerfilteret dersom du vil unngå poser.
 
Jeg lager brygg med tørrhumle innimellom og ligger på 50g for et 20l brygg. Tapper gjennom utventilen på corneliusfatet og har et Bouncer inlinefilter mellom gjæringskar og fat for å fange opp humlerester. Startet med filter etter en episode hvor fatventilen tettet seg.. var ikke noe moro. Siden den gang har jeg ikke hatt problemer. Kaldkræsjer ikke.
Jeg har samme problemet av og til, så jeg vurderer å skaffe meg et filter. Hvor fint filter bruker du?
 
Kaldkræsjing funker, før overføring. Aner fortsatt ikke hvorfor men.. Anyone?
Som nevnt over skal du ha ganske store og "løse" poser for å ikke miste effekt av tørrhumling da humle i en tight gjerne klumper seg til en ball.
 
Tilbake
Topp