Tørrhumling som redning av kokt ølsett?

Hei alle bryggere

Jeg er hel-fersk på brygging, men tenkte at nå skulle det være nå, og begynnte på ett ølsett for en liten uke tilbake; ett sett Coopers Real Ale. Leste ganske mye her og der, og spesiell plukket jeg opp de gode rådene fra artiklen her på Norbrygg med titlen "Bedre instrukser for brygging fra ølsett" av Svein Olav Mytting; stor respekt og takk til han! Der snappet jeg opp at det var vigtig med minimum 15 min. koking av vørter, og gjorde selvklart det. På ett senere tidspunkt har jeg lest at ølsett ikke må koke så lenge, for da damper av aromahumlen. Det er da også notert i Svein Olav Mytting, at man helst skal humle ølsettet; men da er det vel ingen vits i ølsett, eller hva?

Uansett, nå er jeg litt redd det ingen smak er igjen i ølet jeg har gjæret på en uke. Er det slik? Er det veldig nødvendig at jeg får tak i noe humle, og har med på resten av gjæringen? Om det er, da har jeg ett par spørsmål til det.

Hvilken humle bør jeg få tak i? Finnes det noe sted i Trondheim jeg kan kjøpe humle? Jeg tenker det haster litt med å få det i, der det bare er en uke igjen av gjæringen. Om jeg får tak i humle, er det da mest effektiv å lage te av det og helde i gjæringskaret (for å få ekstrahert fort, og for å unngå infeksjon)? Eller er det bedre å slenge i en humlepose?

Jeg overveier egentlig å ikke kaste fler penger etter dårlige penger, der det har vært så mye rart rundt denne min første brygging. Kanskje det ikke blir noe av det likevel, uansett om jeg investerer 100kr i god humle. Jeg målte 1034 som OG for en uke tilbake, og for to dager siden målte jeg SG til 1012; ikke akkurat høy alkoholprosent (22/7.5 < 3% ?). Men det er fortsatt en uke igjen, så kanskje det går bra? Vill det hjelpe noe å stikke om etter to ukers primærgjæring, og så lagre en uke ekstra på tank? Eller spiller det ingen rolle med lagring på sekundær tank?

Det var en litt forvirret samling spørsmål, som ganske godt avspeiler tankerne mine rundt brygging akkurat nå :) Håper likevel noen kan veilede meg litt ...

På forhånd takk! (Beklager mitt dorske språk. Har bodd i Norge fem år nå, men noe av det danske klarer jeg likevel ikke å slippe :)

Ingen fare. Tørrhumling bør gjøres etter at det meste av gjæringsaktiviteten har roet seg. Hvis det er for mye liv i ølet, vil mye av aromaen "blåses" ut av CO2-en som bobler ut av ølet. Når du skal tørrhumle, kan du bruke pellets direkte i gjæringskaret. I praksis fører tørrhumling aldri til infeksjon. Om man opplever infeksjoner i tørrhumlet øl, skyldes det andre faktorer enn selve humlingen. Til et øl av den typen du nevner, ville jeg kanskje ha benyttet 30 g av f.eks East Kent Goldings. La det ligge i gjæringskaret en uke til ti dager. Humlen flyter først, men vil etterhvert synke til bunns.

Med en OG på 34 vil du nok neppe oppnå noen særlig høyere alkoholprosent enn ca. 3,5. En grei (men selvsagt ikke helt nøyaktig) tommelfingerregel er at man kan dele OG på 10 for å anslå alkoholinnholdet før gjæring.

du bør unngå omstikking. Det vil ikke gjøre noe for utgjæringen av ølet, og det medfører ekstra infeksjonsfare. Omstikking er egentlig en foreldet praksis som flere og flere er på vei bort fra. Om gjæren man bruker er frisk, medfører det ingen fare å la ølet stå både tre og fire uker i primærgjæringskaret.

Humle kan du få herfra: Petit Agentur holder til på Høylandet.

Herlig svar, Gahr, takk for det. Jeg skal bestille pellets med en gang. Brugte dog ikke frisk gjær, men bare den posen med 7g tørret gjær fra ølsettet.

Angående pellets: Skal de knuses, eller oppløses de helt selv? Må jeg omrøre etter de har blitt oppløst eller tilsatt?

Brygget iøvrig redusert mengde på 15 liter, uten tilsetting av ekstra ekstrakt. Kanskje det forklarer den lave OG. Jeg liker egentlig lettøl, så bare det ikke smaker helt som vann, da skal det bli tolerert som første brygg :)

Spiller den lave mengre, 15 liter mot 23 liter i oppskriften, noen rolle for de 30g pellets du anbefaler?

Bar tilsett pelletsene direkte. De er allerede malt opp, og vil løse seg opp i ølet etter en stund. Mengden på humlen kan du selvvsagt variere etter ønske. Kanskje jeg hadde trappet ned noe pga. redusert volum.

Jeg har brygget med Coopers Real Ale i dag også  :)

Brukte 2 bokser, 13 g. koriander, 25 gr. appelsinskall (søtt tørket  :roedme:), irish moss, gjærnæring, 400 gr. sukker og 35 gr Saaz pellets 10 min.
Det ble 24 liter vørter og jeg tillsat en pose Safbrwe T-58 etter rehydrering. Befuftet vørteren 30 min med akvariepumpe.

Måtte prøve ut nye metoder og utstyr til neste allgrain-brygg  :brygging: og jeg må ha noe å drikke mens jeg sitter å lese på forumet  ::)

Det høres så godt ut, at jeg nermest kan smake det i fantasien min ....
Oh, hvor jeg ser fram til å drive med brygging!!!!

Var vørteren ca 20 °C da du målte OG? Hvis den var varmere, må du legge på litt. (s.122 i Moderne hjemmebrygging)

Huub skrev:

Brukte 2 bokser, 13 g. koriander, 25 gr. appelsinskall (søtt tørket  :roedme:), irish moss, gjærnæring, 400 gr. sukker og 35 gr Saaz pellets 10 min.
Det ble 24 liter vørter og jeg tillsat en pose Safbrwe T-58 etter rehydrering. Befuftet vørteren 30 min med akvariepumpe.

Måtte prøve ut nye metoder og utstyr til neste allgrain-brygg  :brygging: og jeg må ha noe å drikke mens jeg sitter å lese på forumet  ::)

Hei,

kokte du krydderene med vørteren?

- Bjarte

Bjarte H skrev:
Huub skrev:

Hei,

kokte du krydderene med vørteren?

- Bjarte

Ja, det gjorde jeg. 15 minutt.

Morten Lind skrev:
Hei alle bryggere

Jeg er hel-fersk på brygging, men tenkte at nå skulle det være nå, og begynnte på ett ølsett for en liten uke tilbake; ett sett Coopers Real Ale. Leste ganske mye her og der, og spesiell plukket jeg opp de gode rådene fra artiklen her på Norbrygg med titlen "Bedre instrukser for brygging fra ølsett" av Svein Olav Mytting; stor respekt og takk til han! Der snappet jeg opp at det var vigtig med minimum 15 min. koking av vørter, og gjorde selvklart det. På ett senere tidspunkt har jeg lest at ølsett ikke må koke så lenge, for da damper av aromahumlen. Det er da også notert i Svein Olav Mytting, at man helst skal humle ølsettet; men da er det vel ingen vits i ølsett, eller hva?

Uansett, nå er jeg litt redd det ingen smak er igjen i ølet jeg har gjæret på en uke. Er det slik? Er det veldig nødvendig at jeg får tak i noe humle, og har med på resten av gjæringen? Om det er, da har jeg ett par spørsmål til det.

Hvilken humle bør jeg få tak i? Finnes det noe sted i Trondheim jeg kan kjøpe humle? Jeg tenker det haster litt med å få det i, der det bare er en uke igjen av gjæringen. Om jeg får tak i humle, er det da mest effektiv å lage te av det og helde i gjæringskaret (for å få ekstrahert fort, og for å unngå infeksjon)? Eller er det bedre å slenge i en humlepose?

Jeg overveier egentlig å ikke kaste fler penger etter dårlige penger, der det har vært så mye rart rundt denne min første brygging. Kanskje det ikke blir noe av det likevel, uansett om jeg investerer 100kr i god humle. Jeg målte 1034 som OG for en uke tilbake, og for to dager siden målte jeg SG til 1012; ikke akkurat høy alkoholprosent (22/7.5 < 3% ?). Men det er fortsatt en uke igjen, så kanskje det går bra? Vill det hjelpe noe å stikke om etter to ukers primærgjæring, og så lagre en uke ekstra på tank? Eller spiller det ingen rolle med lagring på sekundær tank?

Det var en litt forvirret samling spørsmål, som ganske godt avspeiler tankerne mine rundt brygging akkurat nå :) Håper likevel noen kan veilede meg litt ...

På forhånd takk! (Beklager mitt dorske språk. Har bodd i Norge fem år nå, men noe av det danske klarer jeg likevel ikke å slippe :)

Heisann,
ikke gi opp brygget ditt enda. Jeg vil tro at selv om du ikke har fått igjen for aroma humlen, kan øllen din være kjempe god. Jeg ville ikke tuklet med humling i gjæringspann.

Det er de som velger å humle i lagringsdunken (les Fat o.l), benytt da humle blomst i pose. Humle kan du skaffe hos http://www.petit-agentur.no/ som jeg trodde holdt til i Trondheim.
Selv kaster jeg ikke  bort tiden på å stikke om til ny tank for klaring, gjorde det et par ganger i begynnelsen men anser det som bortkastet tid.

Dersom grunn oppskriften er riktig sammensatt på mengder skal det mye til for å tukle til slutt resultatet. Lykke til med videre brygging :)

@ Serigs : Jeg tenker vørteren var 25 °C da jeg målte OG på 1034, og siden 19 - 20 °C da jeg målte SG på 1012. Jeg har søkt og ikke funnet korreksjonstabell , selvom jeg tidligere har sett en. Noen som vet hvor det er en?

@ Jeg er ganske redd, det ikke skal være noen smak igjen, der jeg kokte settet 15 min. Mener du virkelig, at det kan smake bra, om jeg ikke tilsetter noe humle i gjæringstank?

Jeg tenkte å stikke om bare for å ta på flaske, så jeg får homogen blanding og for å få enklere sukkertilsetting. Om jeg tapper rett på flaske fra gjæringstank, blir det da ikke voldsom forskjell mellom første og siste flasken? Eller rettere: kommer ikke ølet på en gitt flaske å avhenge mye av, hvor høyt presis i gjæringstanken mundingen på heverten var?

kok 200 ml vann med løst opp sukker, maks 9 gramm per liter. 6 eller 7 er o.k.
kok 15 min. kjøl ned. hell sukkerlaket i et desinfesert omstikkingskar. hev over øl i omstikkingskaret og du få en homogen blanding  :)

koke maltekstrakten 15 min. er bra tror jeg. kanskje best. og SG 1012 er ikke verst. Jeg fikk ikke SG under 1025 da jeg begynnte med brygging  ;D Og jeg drakk hele batch  :yes:

@ Huub : Problemet med 1012 i FG er vel at OG er bare 1034. Men bare det smaker greit, da skal jeg være nøyd som førstegangsbrygger. Takker for info om sukkermengde.

Med 25 C i vørteren når du målte OG, kan du legge til omtrent 1002. Altså har du en reell OG omkring 36.

Ang. tørrhumling: Det vil selvsagt være noe humlesmak og -aroma igjen i ølet ditt, men etter min mening vil det tjene på en liten dose tørrhumle.

Ikke tilsett for mye primingsukker. I øl med såpass lav OG kan for mye kullsyre fort få det til å virke tynnt og spisst. Omlag 2,3 vol CO2 vil være passende. Du vil trenge ca. 5,5 g farin per liter øl for å oppnå dette.

Jeg hadde funnet ut at omtrent 1036 @ 20°C måtte være korrigert densitet for 1034 @ 25°C, men det gir jo ikke mye høyere OG.

Hadde aldrig lest om bruk av farin for priming. Tenkte å bruke vanlig maltekstrakt. Hva ville forskjellen bli på farin, maltekstrakt og vanlig sukker?

Maltekstrakt er mindre gjærbart enn farin(som er det samme som vanlig sukker/sukrose), og det er derfor vanskeligere å beregne mengden man bør bruke til priming. Utgjæringsgraden på maltesktrakt kan være varierende, mens den for hvitt sukker alltid er 100 %.

Du vil ende opp med en fin ordinary bitter i engelsk stil. Jeg brygger ofte øl med OG i dette området. Det er behagelig å ha godt øl uten for mye alkohol.

Nå, etter 3 ukers gjæring og 1 ukes karbonering på flaske, tog jeg én øl i kjøleskap ett døgn for å smake på den igår. Jeg likte det, men det smakte mest som en tynntsmakende lett-IPA. Årsaken er sikkert det, at jeg brukte 15l total vørter, framfor 12l, samt at jeg tørrhumlete med 23g, hvor det kanskje burdet vært nermere 10g. Uansett, jeg er skikkelig glad for å ha gjennomført det, og at det er drikkbart for meg.

Jeg vill gjerne takke alle for UTROLIG kjapp veiledning og svar på spørsmål. Slik kvalifiser online/realtime support skal man søke lenge etter, spesiell når prisen tas i betraktning!

Jeg har nå satt over en Coopers Stout, som ble kokt sammen med 3l vann, bare 8min, med 10g East Kensington Gold pellets de siste 2 min. Blannet opp til 14l i gjæringskar og brugte medfølgende gjær fra øllsettet. OG lidt lav på 1040 @ 20C. Men, om bare det blir litt mer fylle i smaken, da synes jeg det er greit med litt mindre alkoholstyrke. Kommer troligen til å jobbe meg litt sakte nedover i vannmengde, til jeg rammer en tollerabel smaksfylle.

Ennå engang takk for veiledning til alle!

Tilbake
Topp