Tørrhumling

Olaf

 
Heisann
Jeg har brygget en APA oppskrift jeg fant her inne på forumet. Den er laget av Bjørn Magne Idland og Merete Antonsen.

Det ser veldig lovende ut, men det står at man skal tørrhumle med 75 g hel humle de siste ti dagene. Jeg har bare pellets (Cascade 7,2%) i huset. Er det noen som kan si meg hvor mye jeg bør bruke??

På forhånd tusen takk for hjelpen!

Olaf
 
Spør oppskriften etter hel humle av cascade? Det sies en får 10% mer utnyttelse av pellets så du kan justere deretter.
 
Jeg synes ikke det er mye. Kommer an på hvordan de brukte blomsterhumla. Om det var i en sokk på toppen av ølet eller om de vekta den.
 
Olaf skrev:
Takk for det. Men er ikke 75 g i utgangspunktet mye å tørrhumle med?

Har tilgode å ha i for mye humle når jeg tørrhumler, og jeg pleier ikke spare på humlen....
 
Beklager det er jo på 25 liter det er snakk om:)
Om de vekta eller ikke står det ikke noe om.

Men da bør det ikke bli så galt å bruke ca 60 g pellets i sokk på toppen?
 
Olaf skrev:
Takk for det. Men er ikke 75 g i utgangspunktet mye å tørrhumle med?

Det kan aldri bli for mye tørrhumle i en APA..

Kjør på, kutt ut humlepose og ta pelletsen rett i karet. :brygging:
 
Have no fear! Få det i, som sand sier har jeg til gode å smake et øl som har tatt skade av for mye tørrhumle, har mang en gang tenkt motsatt, " hadde den blitt bedre med mer?"
 
Dele mengden på to ja. Blir bedre utnyttelse.

Ville ikke hat pellets rett i fat. Kan tette utventilen samt når humla ligger i over lengre tid kan du trekke ut gresslignende smaker
 
Takk for alle svar! Da går det 35 g rett i bøtta i dag (7 dager siden brygging) og nye 35 g på tirsdag.

Høres det fornuftig ut?
 
Ved tørrhumling rett i fatet bør du antakelig drikke opp ølet innen rimelig tid. Kontakttiden med humlen bør ikke bli altfor lang. I tradisjonelt britisk øl drikkes ølet opp i løpet av få dager etter karbonering, noe som gjør at det ikke blir noe problem med lang tørrhumleing, men om man skal ha ølet stående i ukesvis, er det ikke å anbefale å tørrhulme rett i fat.
 
Har en tysk amerikansk lagerale :) på fat som er ferdig karbonert, stått 2uker nå, er ikke for seint å tørrhumle den med blomst i humlepung??
 
Gahr skrev:
Ved tørrhumling rett i fatet bør du antakelig drikke opp ølet innen rimelig tid. Kontakttiden med humlen bør ikke bli altfor lang. I tradisjonelt britisk øl drikkes ølet opp i løpet av få dager etter karbonering, noe som gjør at det ikke blir noe problem med lang tørrhumleing, men om man skal ha ølet stående i ukesvis, er det ikke å anbefale å tørrhulme rett i fat.

Leste på et amerikansk forum at de brukte å henge en humlepose i sikkerhetsventilen med hyssing. Så når man hadde drukket rundt fem liter så var ølet ikke lengre i kontakt med humla. Aldri prøvd det, but makes sense.. :)
 
Tilbake
Topp