tørrhumling

Kan noen her utdype forskjellen på tørr humling ved:
1. koking av 0min til vørteren blir kald.
2. Humle i gjæringskaret
3. Humle i gjæringskaret etter 1 uke

Bruker forresten kun pellets og vurderer å lage en litt mild ipa med enten:cascade, palisade, dr. Rudy .
Tenker litt på cascade med rudy ville gjort susen, med litt sitrongress oppi

60 - 15 - 10 - 5 - 2 - 0 er alle betegnet som tilsetting i kok
Tørrhumle skal / bør ikke tilsettes når vørteren overføres til gjæringskar da aroma vil forsvinne under stormgjæringen.
I oppskrifter ser man ofte tilsetting av humle etter stormgjæring, 5 dager eller 7 dager.
#Miguel sine tester viser imidlertid at tørrhumle bør tilsettes siste 5 dager før tapping på flaske (evnt. ColdCrash) for størst og best utbytte
[Edit1]
Det finnes også andre tidsangivelser: FWH, flameOut, wirlpool, hopstand osv, men x min. før kokeslutt og tørrhumling holder for de fleste oppskrifter
[Edit2]
I rekkefølge fra mash til flasking
FWH (first worth hop), 60 - 15 - 10 - 5 - 2 - 0min / flameOut, hopstand, wirlpool, dryhopping
Finnes helt sikkert flere, og noen kan brukes til forskjellige tider, men som en grov oppramsing...

Sist redigert:
Men kan du utdype forskjellen på a tilsette ved koking av 1 min til vørteren blir kald og tørrhumle de siste 5 dager da og ca mye humle en trenger. Blir 10 gram light , 25 litt skarpt og 75 sterk ipa ?
Ja, tråden ligger under nybegynnerspm.

Jeg kan ikke gi deg et enkelt svar på dette siden det er veldig mange variabler som spiller inn.
Det korte svaret er at jo tidligere du tilsetter humle, jo mer bitterhet produseres, men lite smak og aroma. Fra (ca) 0 min og utover til og med tørrhumling produseres minimalt med bitterhet og masse smak og aroma
Dette er grader av forskjell og avhenger også av mye annet

Som msevland skrev så er det ingen fasit på dette.
Tørrhumler du 18l IPA med 10g eller 25g vil jeg si du bruker lite. 75g er mer "normalt".
For mye er når humla ikke blir våt :)
-Husk at humle "stjeler" øl slik at du tenker deg om før hele halvkiloposen går i 18 liter :)

men må man da nesten tørrhumle de siste 5 dager i tilleg,eller holder det å fordele det på feks:
15g på 20 min koking
30g på 10 min koking
30g på 5 min koking
+ bitter 60 min da selfølgelig med kanskje 15g der og :p

men må man da nesten tørrhumle de siste 5 dager i tilleggm eller holder(...)
Tørrhumling er først og fremst en skikkelig boost på aroma, og hop-heads elsker at humle-dunsten slår imot dem når de jekker sine APA/IPA'er ;)

I motsetning til Forvirret er jeg nok noe mer nøysom med mengden humle, også i APA/IPA, så jeg tørrhumler normalt sett med rundt 2 gram per liter.

Nei du må ikke tørrhumle. Det kommer an på hva man vil oppnå.
Men i IPA er det vanlig.
Har laget noen uten og med forholdsvis lav bitterhet.
Ikke mine favoritter men flere har likt de godt. Bedre enn andre som var hardere humlet.

I mitt oppsett er 30-20-15 min osv helt bortkastet.
Jeg humler ved 60 min, flameoff og tørrhumler ved 7 dager. Husk at tørrhumling ikke gir noe bitterhet, så begrepet "sterk/ikke sterk" ipa er egentlig litt malplassert.
Det blir som å si at min chili con carne er supersterk, fordi jeg tilsetter ekstra mye koriander rett før servering.

Sent fra min HTC One X via Tapatalk

Hovedproblemet mitt er at nedkjølingen tar for lang tid. 10, 20, 30 min humlene blir alle bitterhumler, og nesten all smak og aroma forsvinner.

Tilbake
Topp