Tørrhumling?

k.ped

Norbrygg-medlem
Hei alle bryggere!

Har en tjekkisk pils til gjæring,den har stått 14 dager nå og virker meget lovende.

Har tappekran på dunken,der jeg har tatt små smaksprøver underveis. Dette er for å følge med hva som skjer. Til å begynne med etter et par dager gjæring smaker det deilig både aroma og bitterhet,men nå etter 14 dager er mye av den gode humlearomaen borte. Dette har sannsynligvis "blåst" bort under gjæringen. Selv om jeg gjærer rundt 10 grader.

Så det jeg tenkte er å prøve tørrhumling av noe av ølet. Ønsker ikke å tørrhumle alt p.g.a. infeksjonsfaren. Jeg har totalt 17 liter på dunken og tenker å tørrhumle ca 10 liter. Tapper først 7 liter på flasker.Og tørrhumler resten. Da kan jeg også sammenligne tørrhumlet v.s ikke tørrhumlet.!

Tenkte å la tørrhumla være i ølet i ca 10 dager.

Så spørsmålet: Hvor mye humle? jeg har saaz humle med 4% alfasyre, selv om alfasyren kanskje ikke er relevant her da. Jeg har humlepellets.

Noen som har gode erfaringer med tørrhumling? Tips?

En annen mulighet er vel å lage et uttrekk med presskanne el. lignende. Noen som har erfaring med dette og kan si at det har effekt?

Kenneth
 
For det første ville jeg ikke ha bekymret meg for infeksjonsfaren. Men til en pils ville jeg kanskje ha tatt det litt forsiktig (siden det ikke er vanlig praksis å tørrhumle lagerøl), og gått for 0,5-1 g/l i 10 dager. det bør gi en mild men markant aroma.
 
Det kan kanskje være en idé å la være, siden mye av aromaen er avhengig av kullsyre, og den aromaen du får av tørrhumling er annerledes enn den du får ved høy temperatur. Bare fordi jeg har hør stygge rykter om Saaz som tørrhumle.
 
Ikke infeksjon, men visstnok en gressaktig aroma. Men for alt jeg vet kan det være med større mengder.
 
Tilsatte 50g Fuggles hel i humlepose til et Corneliusfat med 10L. Kanskje litt mye humle:)
Ristet fatet litt og lot det stå noen timer. Tappet meg en stout og det smakte mye gress :attevar:
Humlen ble nok noe finknust siden jeg klemte den ut av vakumpakken, burde vel ikke gjort dette.
Så også at det lå noen humlerester oppi glasset. gjetter på at den finknuste humlen er problemet.
Noen som kan bekrefte dette?
HÅper denne gresssmaken gir seg etter noen glass.
Humla smakte forsåvidt også mye grass..
 
Hvorfor tørrhumlet du en stout? Og 50g på 10L var litt mye ja.
Målet med tørrhumling er å få humlearoma. Dette tar dager/uker, og kommer ikke så vidt jeg vet, etter noen timer etter risting på et fat.
Hvis det er humleklumper i ølet du serverer, er det sikkert det som gir gresssmaken, nemlig fordi du drikker humlebiter.
Lar du ølet stå i ro, vil humlen etter hvert senke seg til bunnen av tanken, og ølet blir mer humlearomatisk. Noe som ikke er vanlig for nettopp en stout.

Var det noe spesiell grunn eller baktanke bak tørrhumlingen av stouten?
 
Hadde ingen forventninger om umiddelbar humlearoma nei:)  Stouten var ikke aromahumlet fra før, hadde noe humle til overs og så
måtte jeg jo bare prøve tørrhumling for første gang på fat. Veldig glad i imperial stout og der er det vel no humlearoma også. Tenke å plukke ut humla når
det ble for mye men da er det vel kanskje for sent? Stouten er på 5.5% og forholdsvis fyldig. Godt å høre at gresssmaken forhåpentligvis gir seg etterhvert.
 
Tørrhumlet i totalt 6 dager. Det ble en frisk humle aroma og smak men ikke for mye syntes jeg. Syntes den ble knallgod og ikke siste gang jeg kommer til å tørrhumle nei.
Mener også at det tok noen dager etter at jeg hadde fjernet tørrhumla før denne gressaktige smaken/aromaen forsvant.
 
Tilbake
Topp