Tou Maltøl -

Hei folkens,

Først innlegg på forumet, so here goes

Er det noen som kan huske maltølet som ble produsert av Tou for en stund siden?

Har en svigerfar som har veldig lyst at jeg skal lage dette til ham. Problemet er at jeg aldri har smakt dette, men er blitt forklart at det var "godt, søtt med god maltsmak" og ikke så sterkt.

Mine søk har gitt meg resultater på Norsk maltøl / Sjørdalsøl, som visstnok har noe røyk og einerpreg. Men svigers kunne ikke huske noe røyksmak. Så jeg tviler på at det er det samme.

Hadde satt pris på tips til lignende øl, oppskrifter eller førstehåndsbeskrivelser av hvordan det smakte.
Alt som kan hjelpe meg i å lage noe liknende.

På forhånd takk
 
Det er vel et slags vørterøl det er snakk om. Har ikke smakt det selv.

e5fd2800-ddfd-012d-ca7c-0050569439b1.jpg
12814315_1093819797343451_7266865969134219227_n.jpg
 
Kanskje servere ham en vørterøl og en bayer, og se om han tenker at det kan være noe i nærheten av det? Om det er alkoholfri, men ikke som vørterøl, går det jo an å forsøke å brygge en så svak men maltpreget lagerøl som du får til? For eksempel ut i fra maltbasen til Dead Pony Club, uten å helt huske hvordan den ser ut.

Edit: Nanny state mente jeg så klart, ikke DPC
 
Sist redigert:
Hvis du lager et mørkt øl (med mørk munich, en god del krystallmalt og kanskje litt sjoko - men ikke noe roasted?) og mesker det veldig høyt (72 grader?), skulle det kanskje bli noe svigers ville like?

Jeg aner ikke hva slags malt som brukes i vørterøl, eller hvor lett det er å treffe en mesketemperatur som gir deg akkurat nok gjærbart sukker til å lage noe nede på 1,5 - 2%. Eller hvor du bør legge OG for at dette skal blli bra. Men det er vel de spørsmålene du må finne ut av.
 
Takk for innspillene!
Her ser det ut som dere er inne på noe ja. Jeg skal ta en titt på maltforslagene deres og prøve å sette opp noe i Beersmith. Har dere noen formening om det brukes humle i et slikt maltøl/vørterøl og i tilfelle hvilke typer det kan være?

Tenker jeg kan ta turen innom BryggSelv Stavanger og forhøre meg der også. Forhåpentligvis har de også litt kjennskap til lokale ølsorter fra "gamledager"
 
Du må i alle fall styre unna sporet om Norsk maltøl / Sjørdalsøl, det er noe heeelt annet. Da hadde nok svigerfar blitt meget skuffet og det hadde ikke sett bra ut for arven.
 
Tau maltøl var vel alkoholfritt. Vørterøl med høyere OG er slik jeg husker det. Jeg ikke det var noe særlig humle i det. Meny solgte noe på boks i fjor som var i nærheten. Det var også alkoholfritt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det litt morsomme her er jo at svigers åpenbart må ha trodd det var alkohol i vørterølet - "ikke så sterkt".
Jeg tror ikke det blir godt uten litt humle. 10 IBU? (Om jeg brygget det til meg selv, ville jeg brukt mer.)

Jeg er jo litt usikker på dette prosjektet, selv om det høres ganske artig ut. Men hva med å brygge en skikkelig mild - ned mot 3%? Godt med mørk malt, høy mesketemperatur, 50/50 Goldings og Fuggles. Det burde være noe for en svigerfar med hang til det svake.
 
Svigers hadde minner om dette fra barndommen, så da stemmer det bra om det er alkoholfritt ja :)

Fuggles høres ut som et godt forslag. Har tidligere brukt det i en engelsk bitter, så jeg tror jeg enda har noe liggende i fryseren. Muligens Nottingham gjær kan være egnet?

Anngående ølet fra Meny, så mener jeg at jeg prøvde ut dette. Et islandsk brygg. Tok det med til svigers, men det va ikke helt innertier. Derimot likte han godt spraymalt blandet i vann... Så da har jeg i allefall noe å falle tilbake på Kan alltids tvangskarbonere en "gjærstarter".
 
Tilbake
Topp