Tråd for ølsmaking

biri

 
starter denne tråden, regner med at det blir noe smaking i løpet av kvelden.
så håper jeg de fleste ble/blir fornøyd med det som ble byttet.
 
Da har jeg benket meg i sofaen med pilsen jeg fikk av roba,- den er helt suveren! Flott balanse mellom sødme og bitterhet, perfekt karbonert etter min gane! Synd jeg ikke har flere!
 
kunne ikke dy meg lengre.
da ble Bakkebrygg førstemann ut hos meg.
fint bitterpreg som legger seg litt bak på tungen, som bare ligger der som en mild ettersmak.
helt klart at humlen kommer godt frem her.
overaskende god, hadde det vært butiklkvare ville jeg blitt fast kunde.
 
Nå jekket jeg en ny, tror den er fra deg Biri. (Munkolmflaske med sølvkork) Er dette dobbel IPA/APA'en på 8,5%? Den er jo kanongod! Snodig farge, men du verden for en smak! Jeg syns dobbel IPA fort kan bli for søtt, men det var ikke tilfelle her, farlig lettdrikkelig!
 
Hei, slenger meg utpå je å. Tok Bakkebrygg som nr 1. Kjempeøl! Behagelig humlebitterhet, fløyelsmyk!
Veldig lettdrikkelig og godt øl. Denne kunne jeg drukket mer av...

Bruker du pellet eller blomst?
Rolf, er det mulig å få oppskrift til denne? Denne kunne jeg tenkt meg å prøvd på selv...
 
Takk for møtet i kveld og for gode tilbakemeldinger  :biersmile:
Her går det i poløl i kveld, fruen drikker hjemmebrygg.... Jeg har satt deres til kjøling, kanskje noen smakes i morgen?

Oppskrift på Bakkebrygg er vedlagt.

EDIT:
Bozo: Hallertauer er pellets, Saaz er blomst.
 

Vedlegg

  • BNB 73 Bakkebrygg.pdf
    61,2 KB · Sett: 127
Rolf, takk for kjapp respons!

Tusen takk for oppskrift, så på den, stemmer det at du bruker to typer gjær, hvorfor det?

Pellet vs blomst,
har lest at man får en mye rundere bitterhet ved bruk av hel humle. Har kun brukt pellet selv pga bekvemmelighet.
Men i den pilsen din og andre jeg har smakt med hel humle har man en veldig soft og behagelig bitterhet. Kommer det av bruk av blomst?
 
Brygselv hadde ikke nok rør med German Bock lager og hadde noen lager-X rør som jeg fikk for redusert pris - derfor to ulike gjær.

Bruker blomst for mindre grums i vørtern. Putter blomsten i humleposer.
Bitterheten ikke er avhengig av pellets eller blomst. Bitterhet er forskjellig fra humletype til humletype, noen gir en "mykere" bitterhet enn andre. Humle(bitterhet) har ganske mange faktorer i seg. Hvis du leser boka til Stan Hieronymus om humle så er det endel fakta der.
 
Hvem var det som hadde en Hefeweizen med gul kork? Denne var konge! En av mine favorittøltyper gjort riktig! Akkurat passe fruktighet. Kan du legge ut oppskriften?  :skitbra:
 
Hei og takk for i går.

Mener jeg fikk en øl av bozo med en A på korken. Stemmer det og at det er Amber Ale? Kan du dele oppskriften på denne? Var veldig god!
 
Hei. Det var jeg som hadde 0,5 noname- flasker med gule, røde og svarte korker.
Gul weissbier
Rød pils/lager kraftig humlet
Svart en stout på ca 3%

Så hyggelig at weissbier falt i smak. Har oppskrift som kan deles. Skal se om jeg kan få skrevet den inn i kveld.

Aleksander
 
Amber, dette var amber som ble brygd på Nøgne Ø.  
Har kun bilde av oppskriften
 

Vedlegg

  • amber.jpg
    amber.jpg
    250,8 KB · Sett: 459
Har fått smakt noen av ølene, resten neste helg. Sender tilbakemelding direkte til hver enkelt som PM.
Men, er litt usikker til brukernavnet til bryggerne bak Werenskiold og Skolebakken Nanobryggeri.
:biersmile:
 
prøver meg på en Heggvegen witbier.
husker ikke hvem av dere det var, mistet litt kontrollen over hvem jeg fikk av.

men denne er god altså.
veldig mild og behagelig. lett floral smak.
er ikke helt kjent med koriander og kamille smakene, så der vet jeg ikke hva jeg skal kjenne etter.
men et lbittelite appelsin preg kan merkes.
denne er sikkert helt maks når sola skinner, grillen er tent og biffen er klar til å legges på.
nem nem
 
roba skrev:
Har fått smakt noen av ølene, resten neste helg. Sender tilbakemelding direkte til hver enkelt som PM.
Men, er litt usikker til brukernavnet til bryggerne bak Werenskiold og Skolebakken Nanobryggeri.
:biersmile:

Jeg har Skolebakken Nanobryggeri  :)
 
TrondR skrev:
Nå jekket jeg en ny, tror den er fra deg Biri. (Munkolmflaske med sølvkork) Er dette dobbel IPA/APA'en på 8,5%? Den er jo kanongod! Snodig farge, men du verden for en smak! Jeg syns dobbel IPA fort kan bli for søtt, men det var ikke tilfelle her, farlig lettdrikkelig!

hørtes ut som min ja...   litt kopperaktig farge/rødbrun
bra den falt i smak.
tipper jeg lager den en gang til.
 
roba skrev:
Har fått smakt noen av ølene, resten neste helg. Sender tilbakemelding direkte til hver enkelt som PM.
Men, er litt usikker til brukernavnet til bryggerne bak Werenskiold og Skolebakken Nanobryggeri.
:biersmile:
Werenskiold nanobryggeri er meg :)
 
Weissbier oppskrift.
Den med gul kork.

Malt
Lys pilsner 2200g
Lys Hvete 2500g
Münich malt 500g
+ en ts sitronsyre.

Meskes
43 deg C i 15 min
51 deg C i 15 min
67 deg C i 75 min
75 deg C i 10 min

Tar ut ca 22 liter vørter

Koker i 75 min

40g Tettnager blomst 60 min
60g Tettnager blomst i 30min

Gjær Safweiss tørrgjær

OG 1,050
FG 1,012


Aleksander
 
Prøver meg på en øl til "helt vilt"... Husker ikke hvem sin eller hva det er, munkholm flaske med svart kork...
Hvem sin er det og hva? Tørr ikke å tippe på type her...  Lettdrikkelig og fin øl, ikke sikker men tror det er ekstrakt?

Ville passet ypperlig en varm sammarsdag!
 
Tilbake
Topp