Tråden for løpende DIY-tips

TurboJens

Norbrygg-medlem
Siden jeg innimellom får noen "lure" ideer, eller kanskje ikke noen fult så lure ideer som krever litt fikling med ting jeg har, så mekker jeg en tråd der jeg kommer med ideene jeg kommer på. Og fint hvis andre fyller på også selvfølgelig.

Starter med en løsning på hva man gjør hvis man mangler barometer. Barometeret i sodastream regulatoren har nemlig gått dunken, men så hadde jeg jo akkurat kjøpt en spunding-ventil og har litt JG-koblinger til overs (kommer inn på hvorfor senere i tråden).
Bildet er selvforklarende, er i korte trekk bare spunding-oppsettet fra Kegland, uten ventilen, slangeovergangene hadde jeg fra før. Bruker man pushfit så er det lurt å se på settene fra de, kan være rimeligere å kjøpe et "byggesett" fra de enn å kjøpe løst. Spunding-ventilene er f.eks i praksis også en sekundær-regulator.

Og ja, manometer, ikke barometer :)




IMG_20200506_184736s.jpg IMG_20200506_184736s.jpg
 
Sist redigert:
Veldig bra åpning. "Barometer" og ikke noe bilde :D

Det er heldigvis en skrivefeil :) Bildet er en forum-feil :)
Feilen i forumet er at maks filstørrelse som oppgis ikke er reel (i dette tilfelle 7MB, mens maks er vist som 14MB), og enkelte nettlesere gir ikke beskjed om at det ikke går en gang.

Bildet forklarer sikkert også hvorfor jeg trengte nytt, rimeligste regulatoren du får vil jeg tro (jeg ga under 300kr med slange og ball-lock) Har muligens ødelagt det litt selv, da jeg prøvde å fylle en 850g flaske med den. (Byttet den ut med regulatoren som står på fyllesettet)
 
Sist redigert:
Og her var planen egentlig bare å få koblet noe på regulatoren, utgangen er en del større enn standard MFL. Hadde kjøpt et digital manometer på ebay i høst (80kr hvis jeg ikke husker feil), og T-en var kjøpt for å bygge en spunding-valve med dette. Overgangen er fra en sekundær-regulator fra en vannkjøler. (Brukte andre overgangen direkte på en annen regulator, men på denne klarte jeg ikke skru av utgangen). Testing gjenstår, har kun fått testet det på en Fermentasaurus som lakk, da viste det 1.85bar vs 2bar på det andre, men uvisst om det er avvik pga noe tull, unøyaktig produkt, eller om det faktisk bare er oppløsningen på orginalen som er for høy. Jeg har i hvert fall lite behov for 10 bar der.

IMG_20200506_184834s.jpg IMG_20200506_184834s.jpg
 
Test litt mer på det digitale manometeret. Jeg ble litt nysgjerrig.

Selv om jeg selv ikke ser poenget i et billig digitalt manometer som må gå gjennom en AD-konvertering, når et analogt slipper den konverteringen, som jeg da antar er mer nøyaktig, hvis det er nøyaktig i første stadiet. Et digitalt har flere steder det kan være unøyaktig på.
 
Tilbake
Topp