Jeg er enig i at situasjonen ikke er særlig gunstig slik den er nå.
Men jeg er ikke sikker på om løsningen er å få en delegasjon av Oslodommere opp til Stjørdal (Og Sunnmøre, og Voss, og...) for å smake. Selv om det hadde vært veldig interessant! Jeg kan tenke meg at selv etter en grundig runde med smaking, vil man bare kunne bli eksponert for et lite utvalg av det som finnes. Så har du det vanskelighetsmomentet som består i at det ikke finnes noen mal. I alle de andre sortene har vi en mal i form av anerkjente kommersielle øl innen typen. De er dessuten som regel ganske konsistente, og gir oss en grei målestokk. Som det absolutt er mulig å overtreffe altså, jeg påstår ikke noe annet!
Men når det gjelder tradisjonelle norske brygg som ikke finnes kommersielt, så har jeg på følelsen at man må være vokst opp med tradisjonen for å kunne ha noe fornuftig å si om ølene i en dommersituasjon.
Nå vil jeg skissere en mulig løsning, som er helt hypotetisk, og så får vi se om den vinner gjenklang:
Hva om vi dropper å prøve å utdanne "moderne hjemmebryggere" til å dømme tradisjonelt øl, og heller prøver å få til lokale konkurranser i de områdene der tradisjonen står sterkt? Da kan ildsjeler i f.eks. Stjørdal og Voss arrangere og dømme lokale konkurranser, hvorpå vi på en eller annen måte kan prøve å knytte resultatet fra disse konkurransene til NM i hjemmebrygging.
Enten ved å sende inn vinnerne til finalen i flaskekonkurransen, eller hvis det er som noen sa, at disse øltypene ikke skal flaskes, kunne man innlemme det som en egen del av Publikums Favoritt eller lignende.
Jeg foreslår ikke dette for å antyde at tradisjonelt norsk øl ikke er "verdig" til å delta side om side med såkalt moderne hjemmebrygg, men fordi jeg ser vanskelighetene med å dømme de tradisjonelle på en god og rettferdig måte når man ikke har vokst opp med tradisjonen. Jeg kunne vært veldig interessert i å komme opp og smake 2. juledag (med da får jeg nok på pukkelen av kameratene hvis jeg skal bryte vår 15 år gamle tradisjon med 2. juledagsfest
), men det må nok et bredere erfaringsgrunnlag til enn som så for å få den rette kompetansen. Når det i tillegg ser ut som om dette er et felt som er i rivende utvikling, så...
Edit: Da kan de tradisjonelle bryggerne føle seg trygge på å få forsvarlig og rettferdig dømming, samt at vi Norbryggdommerne kan føles oss trygge på at det ølet som går videre til NM faktisk er av det beste av sorten, og kan dermed på sikt skaffe oss oversikt over øltypene.
Hva sier dere?