Tradisjonelt norsk maltøl og bedømming

Erlendso skrev:
Det jeg lurer på er om det finnes noen tradisjons-bryggere som brygger samme ølstil med mer moderne/vitenskapelige metoder? Finnes det bryggere som prøver å forbedre ølstilen, eller er dette såpass tradisjonsbundet at alt bastant skal gjøres slik som i gamle dager? Og skal stjørdalsølet alltid ha såpass mye røykpreg som tidligere sagt i denne tråden, eller er dette en uønsket bivirkning av å tørke maltet på tradisjonelt vis?

Jeg kan fortelle om mitt eksperiment med “moderne Stjørdalsøl”.
Jeg har et søskenbarn i Forradalen som malter selv. Jeg tror han benytter bygg fra Felleskjøpet. Denne malten er ganske lys og moderat røyket så vidt jeg har forstått. Jeg valgte Scottish Ale som gjær, litt pga av Stjørdalsølets tilknytning til Skotsk maltwhisky, men også fordi den ikke gjærer så langt ned. Dermed får man et litt søtere øl. Denne gjæren flokkulerer også meget godt.
http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/bee...sort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch= Jeg må si dette ble meget godt. Etter ei flaske får man en behagelig røyksmak i munnen, nesten som fra en god sigar eller en røykpreget whisky. Røykpreget har avtatt en del nå (ca 4 mnd etter setting) og kan vel beskrives mer som en ale med røyksmak enn "maltøl". Ved juletider var røyksmaken mer utpreget. Neste år antar jeg at oppskriften suppleres med 1 kg pilsmalt for enzymenes del og i tillegg tror jeg jeg vil også prøve en mørkere variant med høyere OG og 10-20 % caramunich.
 
Scottish ale kan kanskje være et godt alternativ ja. Det skal jeg vurdere å prøve. Hvilket fornavn har denne Fossbakken som melter tro? Kjenner noen få med det etternavnet i færbøgda  :) Har faktisk selv brygget med malt fra to ulike såinnhus i samme bygd
 
Hei,
Denne Fossbakken heter Jon Ole.
Et annet søskenbarn Rolf Fossbakk (bykar) var initiativtaker og bryggeassistent. Han brygget senere et mer tradisjonelt maltøl sammen med sin bror og sin far, men med litt input fra meg. De fikke meg seg en kg pilsmalt og en kilo mynchenermalt i tillegg til 9 kg Fossbakkmalt som de hadde selv. I steden for humle fra apoteket fikk de Perle-humle og Danstar Windsor tørrgjær i steden for brødgjær. Tror også de brukte noe Moss maltekstrakt og mørk sirup. De var nøye med renholdet, kokte vørteren i en time etter meskingen (påssåbrygging) og karbonerte med sukker/sirup på flaskene (1,5 liters brusflasker). Dette smakte jeg i slutten av januar (brygget første helga i desember) og det var faktisk brukbart. Litt søtt etter min smak, men det var første gang ølet var drikkendes etter nyttår. Windsoren stopper som regel på 70 - 72 % utgjæring og kan være et bra alternativ for de som ikke vil begi seg ut på å lage starter.
 
Jeg har også brygget med malt fra samme produsent. Godt å høre at fler og fler er åpen for innspill til tross for at man brygger tadisjonelt. Jeg synes ikke at det er noen direkte konflikt mellom å ta vare på tradisjoner og det tradisjonelle Stjørdalsølet og ta inn over seg morderne bryggemetoder. Etter mitt syn er det spesielle med stjørdalsølet maltet og ikke selve bryggingen.
 
Tilbake
Topp