Tradisjonsøl for dummies

God plan og i øl på einerlog syns jeg det passer med en god dose Munchener for å balansere einersmaken med maltsødme. Nå sier du jo ikke hvilken temp. hovedmesken skal gå på, men jeg liker å meske litt høyt for å få sødmen. Mener å huske at kompisen som bare brygger tradisjonsbrygg pleier å kjøre 50/50 Pale Ale/Munchener.

Jeg liker også å toppe det med en IBU som sier noe... har faktisk kjørt en blanding av Northern Brewer og mjødurt en stund men jeg humler nok endel mer en tradisjonsbryggernes tommelfingerregel " en neve med enellerannen humle";)

Kjør på.. er som med all annen brygging at det bygger erfaring.
Du får ikke noe sødme ut av å meske høyt. Det mener jeg er rimelig grundig fastslått. (Brülosophy har gjort mange exbeeriment med akkurat denne variabelen. Sjekk f.eks. dette: https://brulosophy.com/2020/01/13/m...in-a-high-og-belgian-ale-exbeeriment-results/ . De diskuterer det forøvrig i den siste podcasten, også, nr. 403.))

Et lite forbehold: Mesker du høyt, får du en noe høyere andel maltotriose - men da skal du nok over 70 , og gjerne noe grader opp over 70, også. Om du kombinerer det med en gjær som ikke eter maltotriose, er det mulig det vil kunne gi et hint av sødme. Men maltotriose er veldig lite søtt, så effekten blir neppe stor.

Du får stort sett sødme i øl på tre måter:
- ved å brygge så sterkt at gjæren ikke makter å ete alt søtt sukker (gjærvalg etter alkoholtoleranse blir viktig her)
- ved å bruke en gjær med veldig lav utgjæring (Jeg er usikker på det der. Jeg har ikke merka noen særlig effekt.)
- ved å bruke krystallmalt, sida det karmelliserte sukkeret ikke er gjærbart

Det siste er det mest effektive - men det gir jo mye smak i tillegg til sødmen, så det kan være tvilsomt å bruke det. Jeg lurte altså på å bruke extra dark crystal her nå, men jeg har droppa det.

Et spørsmål - som det kanskje ikke finnes noe svar på: Bør jeg oksygenere vørteren, eller funker denne tørrgjæren på samme måte som moderne tørrgjær forøvrig? Jeg tenker at produksjonsmåten kanskje ikke er den samme.

De oksygenerte vel ikke på gårdene:)!

De oksygenerte vel ikke på gårdene:)!
Nå kan ikke jeg en dritt om denne typen øl, men det er mange ting man gjorde og ikke gjorde i gamle dager uten at det er førende for hva som gir gode resultater. På et tidspunkt opererte man mennesker uten å vaske henda også :) (Dette vet jo du, jeg må bare måtte...)

Nå kan ikke jeg en dritt om denne typen øl, men det er mange ting man gjorde og ikke gjorde i gamle dager uten at det er førende for hva som gir gode resultater. På et tidspunkt opererte man mennesker uten å vaske henda også :) (Dette vet jo du, jeg må bare måtte...)
Det der er et veldig godt poeng!

Det skader vel neppe å gi litt oksygen:).

Artig å gjøre noe nytt. En overraskelse var den kraftige skumutviklinga under oppkok. Jeg følger alltid godt med der, for jeg er en ihuga "skummer". Og dette mener jeg overgikk alt jeg har sett tidligere. Er det vanlig? Det må vel i så fall ha noe med stoffer i eineren å gjøre.

Einerlågen hadde temmelig kraftig farge, og jeg tenkte at dette ølet må bli mørkt. Men nå ser det faktisk ikke slik ut.

Einerlågen lukta også kraftig, men når det står og koker nå, lukter det nokså vanlig. Men nå har jo jeg nese omtrent som bikkja til faren til Øystein Sunde i Jaktprat, så jeg skal ikke legge for mye vekt på det.

Problemet mitt nå er å få høy nok temperatur på gjæringa. Jeg har satt baderomsgulvet på maks, men aner ikke om det hjelper nok. Skulle nok ha forberedt meg litt grundigere:(.

Artig å gjøre noe nytt. En overraskelse var den kraftige skumutviklinga under oppkok. Jeg følger alltid godt med der, for jeg er en ihuga "skummer". Og dette mener jeg overgikk alt jeg har sett tidligere. Er det vanlig? Det må vel i så fall ha noe med stoffer i eineren å gjøre.

Einerlågen hadde temmelig kraftig farge, og jeg tenkte at dette ølet må bli mørkt. Men nå ser det faktisk ikke slik ut.

Einerlågen lukta også kraftig, men når det står og koker nå, lukter det nokså vanlig. Men nå har jo jeg nese omtrent som bikkja til faren til Øystein Sunde i Jaktprat, så jeg skal ikke legge for mye vekt på det.

Problemet mitt nå er å få høy nok temperatur på gjæringa. Jeg har satt baderomsgulvet på maks, men aner ikke om det hjelper nok. Skulle nok ha forberedt meg litt grundigere:(.
Når du får følelsen av å gå barbeint på sommervarm asfalt når du skal på do om natta er det passe. Det er urbanversjonen av gammel bondeviten.

Gjæren holder varmen godt den, bare pitch varmt. Sett bøtta på et sammenlagt håndkle og dra ei ytterjakke med hette rundt bøtta - pakk den inn godt. Tradisjonsbryggerne hadde verken varmekabler eller skap med frostvakt.

Da er mitt første heimabrugg satt til gjæring. Det blei visst en hel liten roman, dette, med alle postene mine:).

Det har vært ganske interessant å være nybegynner igjen. Jeg begriper ikke hvordan noen tør - eller klarer - å begynne å brygge uten den hjelpa og støtta du får her på forumet:). Helt fabelaktig.

Nybegynner er jeg også på no sparge med så mye malt. Jeg var litt for optimistisk da jeg regna med en meskeeffektivitet på 70% skjønner jeg:). Jeg bomma med seks poeng. OG blei 1.067, så dette blir vel lettølversjonen av heimabrugg :p.

Nå gleder jeg meg som en liten unge til å få testa resultatet. Vørteren både lukta og smakte av einerlågen, så det må bli noe annet enn en vanlig blonde ale bare på grunn av den. Resten er opp til Gudmund Gjernes og kveiken hans.

En tanke som slo meg da jeg sto og snuste inn lukta av einerlågen i går kveld, var at det hadde vært ganske interessant å prøve å brygge en pils med einerlåg. Det trur jeg faktisk jeg må gjennomføre:). (Hvis noen har gjort det, hører jeg gjerne om det!)

Gjæren holder varmen godt den, bare pitch varmt. Sett bøtta på et sammenlagt håndkle og dra ei ytterjakke med hette rundt bøtta - pakk den inn godt. Tradisjonsbryggerne hadde verken varmekabler eller skap med frostvakt.
Jakketipset var suverent. Jeg tulla først et solid ullpledd rundt dunken, og utapå der satt vinterjakka mi som støpt. Det må da bli reine badstua inni der:). Termostripa viste 34 grader før innpakking, og jeg bør nok passe på litt. 35 grader er øvre grense for idealsonen, og over der bør den vel ikke gå?

Om denne gjæren oppfører seg slik den har ord på seg for å gjøre, skulle vel ikke dette ta all verdens tid?

Det blei 21 liter i dunken, så jeg har et frirom på 9 liter. Holder det, eller må jeg montere blow off? (Men en ekspansiv belgier hadde jeg definitivt ikke tatt sjansen på å la det være. Er denne her noe i retning av en sånn?)

Sist redigert:
En tanke som slo meg da jeg sto og snuste inn lukta av einerlågen i går kveld, var at det hadde vært ganske interessant å prøve å brygge en pils med einerlåg. Det trur jeg faktisk jeg må gjennomføre:). (Hvis noen har gjort det, hører jeg gjerne om det!)
Det har jeg gjort, gjæret ved 32 grader med Raftevold Gård. Vil tro at en Novalager sikkert gir lignende resultat.

Det har jeg gjort, gjæret ved 32 grader med Raftevold Gård. Vil tro at en Novalager sikkert gir lignende resultat.
Jeg tenkte å brygge pils slik jeg pleier, med w-34/70, bare med einerlåg i stedet for nøytralt meskevann. Jeg har brygga pils med eikeflis tidligere, og det blei godt. Dette blir vel noe i den gata, tenker jeg.

Novalager funker forøvrig overhodet ikke som pilsgjær. (Men er fin til mye annet. Nå står det en APA og hygger seg med den i kjelleren. Der hører den hjemme - i APA'n altså:).)

Jeg tenkte å brygge pils slik jeg pleier, med w-34/70, bare med einerlåg i stedet for nøytralt meskevann. Jeg har brygga pils med eikeflis tidligere, og det blei godt. Dette blir vel noe i den gata, tenker jeg.

Novalager funker forøvrig overhodet ikke som pilsgjær. (Men er fin til mye annet. Nå står det en APA og hygger seg med den i kjelleren. Der hører den hjemme - i APA'n altså:).)
Ok, på klassisk undergjæret temperatur, det har jeg ikke prøvd.

Åssen blei det?
Naboen døpte ølet "Raftesaft"! Ble drikkeklart på få dager, og tømt omtrent på like kort tid. :p

Tilbake
Topp