Hei!
Jeg var ikke med på den praktiske arrangeringen av NM i år, så det kan jeg ikke svare for, men som den som har vært ansvarlig for å ta i mot NM-ølet i flere år før dette, kan jeg forsikre om at vi har gjort vårt aller beste for å håndtere ølet best mulig etter at det er blitt hentet på posten. Det har fått stå i ro så lenge som mulig før bedømmingen, kassene bæres forsiktig og ikke på skrå, etc. Det er klart det aller beste er å levere det personlig, men hvis man bor langt unna har man jo nesten ikke annet valg enn posten.
Det vi har erfart i tidligere år iallefall, er at de som evt får problemer med uklart øl pga postforsendelsen, er de som sender ølet slik at det kommer frem kanskje en dag før fristen, eller kanskje to dager etter...og dermed at ølet blir tatt rett fra posten og til bedømmingen, og således kanskje verken får tid til å temperere seg eller klarne. Eller folk som leverer inn ukurante flasker som ikke passer ned i kassene, og flaskene får derved større sjanse for å tippe over ved mellomtransport, etc. Når det er sagt så kan det jo alltid være avvik fra dette, men stort sett vil jeg si at problemer med oppskumping av bunngfall pga postforsendelse har vært overraskende lite. Etter et par dager i ro pleier ølet som regel å være like klart som i utgangspunktet. Resultatlistene fra tidligere NM viser at mange av ølene som er helt i toppen er flaskegjærede øl sendt per post, som feks de siste to års "årets hjemmebrygg".
Ut fra bildet ditt ser jo ølet veldig klart ut, så det er uklart(øh) hva som kan ha skjedd her... Har du prøvd å simulere posttransporten ved å riste en flaske kraftig, for å så la den stå i ro noen dager, før du sammenlikner det med en flaske som ikke har vært ristet? Kunne jo vært et interessant eksperiment.
Forøvrig vet jeg ikke om jeg er helt enig med grove om at "ingen klumper" er en så uheldig kommentar; for den beskriver jo iallefall ganske tydelig at ølet er uklart, men uten store klumper av gjærsediment som kom med i glasset. Disse kommentarene synes jeg kan indikere at uklarheten ikke skyldes oppskumping av bunnfall, men andre ting som stivelse etc. Men ut fra bildet av "originalølet" høres jo dette litt tvilsomt ut. Spørs jo også om skjemaet antyder aroma av gjær også, da er jo saken klar. Ellers er det jo klart at det er stor forskjell på forskjellig gjærtyper også, hvor lett de felles ut og hvor godt de kleber seg til bunnen.
Vet ikke om dette var noe oppklarende...(øhhhhh)?! :skaal:
mvh
Lars