Treffer ikke FG

Har satt en Belgisk Blonde. Traff FG 1.063. Etter nå 10 dager gjæring er ikke FG mindre enn 1.028.Den skal og oppskrift ned til 1.004 -1.010. Den skal nok få stå en tid til, men er det noe en kan gjøre for at den skal "få opp farten" Gjæringstemp: Først 16 grader så 20 etter 4 dager. Noen gode råd utover " ingenting - noter og lær til neste gang".
 
Gjær? Mesketemp?
Hvordan behandlet du gjæren? Og hvor mye?
Stegmesking: 52 grader i 20 min ("proteinpause") - 63 i 20 min - 72 i 20 min og tilslutt 77 i 10 min. Tilsatt Gjærnæring siste 15 min.
Tørrgjær Safbrew BE-256 - 2 pk pr gjæringskar 25 l. Lufting: Ristet i 5-6 min. Rehydret tørrgjær iht oppskrift.
 
Du må regne om tall fra refraktometer etter alkohol er dannet. Kan ha vært ferdig gjæret i flere dager dette :) (men du bør uansett la det stå 2-3 døgn hvis du ikke har noen nylige målinger å sammenligne mot, så måle igjen).

Refractometer Calculator - Brewer's Friend

Kalkulatoren kan virke litt komplisert.

Bruk øverste feltet til å regne om, stapp inn data til du får 1.028 (eller bare del 28 på 4)
Stapp dette tallet i FG, og velg OG
 
Sist redigert:
Du må regne om tall fra refraktometer etter alkohol er dannet. Kan ha vært ferdig gjæret i flere dager dette :) (men du bør uansett la det stå 2-3 døgn hvis du ikke har noen nylige målinger å sammenligne mot, så måle igjen).

Refractoymeter Calculator - Brewer's Friend

Kalkulatoren kan virke litt komplisert.

Bruk øverste feltet til å regne om, stapp inn data til du får 1.028 (eller bare del 28 på 4)

Meget bra. Skal sjekke.
Stapp dette tallet
 
Meget bra. Sjekket med kooreksjonsfaktor 1 og kom til FG 1.009 som stemmer bra med hygrometer valset i går. Endte da opp på 6,91 % som er litt under målet på 7,5. Får stå til søndag. Da blir det coldcrash og gelatin da jeg vil ha klarest mulig øl. Takk igjen. En blir aldri for gammel til å lære noe nytt hver dag.
 
Tilbake
Topp