Hei,
Har et spørsmål rundt gjæring som jeg håper noen har noen tanker om.
Jeg er helt ny i bryggeverden og har nettopp satt mitt første brygg. Jeg er noe usikker rundt dette med gjæringen som kan se ut til å ha stoppet, men jeg har ikke nok erfaring til å vite om jeg bør gjøre noe, eller avvente å se.
Jeg vil beskrive noen opplysninger under, men dette må tas som noe "usikkert", da dette som nevnt er første brygg.
Brygger på en Speidel BM20, og kjøpte et ølsett fra Amundsen, Smash mouth IPA, med tørrgjær AEB FormonAle New-E. Ser det har vært noen tråder om denne gjæren, og at det er andre som har opplevd den som treg? men har ikke kunne finne noe svar på hvordan ølet endte opp til slutt. Mesket på 67 grader i 1-1,5 time + 15 min skylling med 70 grader. Kok 1 time.
OG 1064 etter nedkjøling (skulle vært 1059) Skulle vært 25 liter etter kok, men endte nok opp med ca. 22 liter. Dette pga. at jeg ikke fikk lest av 29-30 liter i bryggeren etter skylling, så fikk litt for lite. Fikk heller ikke overført "mer enn" ca. 20 liter til gjæringskar.
Brygger på en brukt speidel som var godt rengjort, men tok selv en runde og demonterte kraner etc. og vasket med PBW før oppstart. Kjøpte et nytt gjæringskar, og desinfiserte dette, lokk, kraner, slager etc. med Starsan før overføring.
Rehydrerte gjær. Kokte opp vann, nedkjølte, og var nøye med desinfisering av gjærpakke, saks, alu-folie etc. (2 pakker av gjær)
Ristet ikke på gjæringskar etter overføring av vørter, og tilsatte heller ikke oksygen.
Jeg har lest noen tråder på forhånd som sa at man måtte være forberedt på at gjæringen muligens ikke startet før 2-3 dager, så var fornøyd når det var aktivitet i gjærlås etter få timer. (Ikke gjærlås, men slange i glass med starsan).
Så til selve spørsmålet: (burde kanskje komt først..)
Brygg satt natt til søndag. Mandag morgen ploppet det så vidt i glasset. Utover dagen ble det mer og mer, og på tirsdag var det full gang, og ploppet som bare det, men onsdag stoppet det helt opp igjen. I går (onsdag) var det helt dødt i gjærlåsen. Det er spenn på lokket, og når jeg trykker lett på dette, kommer det bobler. Sjekket igjen i dag morges, og fortsatt ingen aktivitet i glasset.
Tappet av og tok en måling av SG i går, og den var da på 1052. Smakte på dette, og ingen usmak etter min vurdering.
Etter planen skal det tørrhumles dag 7 (Søndag) men er da bortreist, så det blir mandag.
Jeg har landet på at jeg for erfaringens skyld bare bør la dette stå, og tørrhumle etter planen, og måle SG igjen i slutten av neste uke. Men er det sannsynlig at gjæringen ikke går etter planen, eller er dette vanlig? Og burde jeg evt. tilsatt ny/ekstra tørrgjær nå før helgen?
Takknemlig for innspill