Brå stans i gjæring

Jeg har en porter til gjæring akkurat nå, og opplever at gjæringen uventet har stoppet. Ølet er av typen Bakke brygg robust porter med følgende maltregning:
Amount
4.62 kg Muntons Pale (Venture) 70%
0.66 kg Weyermann Munich II 10%
0.66 kg Warminster Crystal 200 (240) 10%
0.4 kg Muntons Chocolate 6.1%
0.26 kg Muntons Black 3.9%
6.6 kg Total

dette er til 25 liter ferdig i bøtta, og jeg målte OG til 1.058. Mesket på 67 grader i 60 min. I følge oppskrift skal FG havne på 1.015.

Brukte to poser Lallemand Nottingham, som ble rehydrert etter instruks på datablad. Gjær ble tilsatt på 17 grader, tilsatt oksygen, og satt til gjæring på 18 grader (i bøtta) under stormgjæring, og deretter rampet opp til 20 grader. God fres og tilsynelatende normal gjæring. Tok første måling i forrigårs og leste av 1.020. Samme i går. Skrudde så opp temperatur til 21 grader, og rørte forsiktig i bøtta i forsøk på å få opp gjæren i suspensjon igjen. Målte i dag, og ingen målbar forskjell så langt.

Ølet har nå stått i ca 10 dager til gjæring. Erfaringsmessig er FG nådd relativt raskt etter stormgjæring.

Ingen krise, men smaker litt for søtt enda vil jeg si. Hvem er synderen? Spesialmalt, mesketemperatur, eller mine ferdigheter? Forslag eller smarte kommentarer mottas med takk.
 
Det virker jo som om du har gjort alt riktig. Jeg kan tenke meg to steder det kan gå galt; du kan ha bommet på mesketemperaturen, og du kan ha bommet på temperaturen under rehydrering (jeg har greidd å ta livet av en pose Nottingham en gang).

Prøv med enda litt høyere temperatur, og rør når du har fått den opp. Eller lag en liten starter med ny gjær, og hiv oppi når den går som best.
 
Du har endel spesialmalt, ikke for mye, men nok til at det kan trenges lengre mesketider. Dine 67 grader er ikke nødvendigvis korrekt målt, ujevn temp i mesk er det ofte og du kan ha mesket på en annen temperatur enn du tror. Det vil ha effekt på hva slags sukker du får, komplekse eller enkle. Kan være at du har gjæret ut alle enkle, og at gjæren sliter med de komplekse. Tørrgjær er også litt bingo siden antall celler er vanskeligere å vite noe om. Du pithcer på 17 gr, hva var temp på gjæren da? Med store forskjeller sjokker du gjæren, og mange celler dør, eller funker dårligere. I denne situasjonen ville jeg som Finn sier satt en liten starter på 0,5 L i 3-4 timer og pitchet. Vær forsiktig med å røre i bøtta på dette tidspunktet, du vil ikke ha oksygen inn nå. Det er mest sannsynlig en svak gjær som er synderen
 
Har vært ut for det samme med Bakke Brygg sin Porter,men med S04,raste fra seg på 2 dager,men ble knallgod!
 
Takker for svar begge to! Jeg rehydrerte gjæren mellom 30 og 35 grader slik som beskrevet på databladet. Deretter ble det tilsatt vørter på ca 17 grader fem minutter i mellom, til gjæren hadde en temp på 17 grader. Mener databladet beskrev denne måten for å nærme seg temp, og at man ikke skulle vente til at temperaturen skulle synke av seg selv. Fullt mulig jeg leste feil i farta.

Har tenkt på om temperaturene kan ha vært høyere enn antatt. Målte manuelt med termometer underveis, men godt mulig at det er temperaturforskjeller forskjellige steder i mesken. Brygger med Bratberg kompaktbrygger, uten modifikasjoner, med sirkulasjonspumpe.

Går det an å lage en liten vitalitetsstarter med tørrgjær? Altså, kjøre den med magnetrører til jeg får krausen, for så å pitche direkte i bøtta?
 
Du kan jo prøve. Eller hvis du vil være litt guinea-pig: Tilsette ca halvliter vørter av en mesk som har stått på 62C i en halvtime og så vente.
 
Tilbake
Topp