Treg gjæring, hva skal jeg gjøre.

Hei.
Den 17/11 satte jeg en porter og brukte gjær type Safale 04. Gjæren hadde jeg satt i en starter med 50 gr. sukker og en 1/2 L vann et par dager før. Gjæringsspannet står på 19°. Problemet er at gjæringa går så treigt. Normalt er øllet jeg setter mer eller mindre ferdiggjæra etter ei uke, men nå over to uker senere er FG fortsatt på ca 1016. Noen som har glupe ideer hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke lyst til å flaske enda i frykt for å lage flaskebomber. Skal jeg tilsette anna gjær eller bare vente til det har gjort seg ferdig. Jeg glemte forøvrig å måle OG, men bruker å få ca 1055 med det oppsettet jeg har og med den mengden malt.
 
Jeg synes ikke 1.016 var urovekkende høyt i en porter. det kan sikkert flaskes og blir godt. Hvilken FG hadde du forventet? Forøvrig tror jeg ikke en starter med sukker er å gjøre gjæren din en tjeneste...
 
Jeg synes ikke 1.016 var urovekkende høyt i en porter. det kan sikkert flaskes og blir godt. Hvilken FG hadde du forventet? Forøvrig tror jeg ikke en starter med sukker er å gjøre gjæren din en tjeneste...

nei sukker hører til i sats og lager bare sprit, ikke noe å ha i øl.
 
Hvis FG er det samme etter to uker med ca 1.055 som OG, så er det vel bare å gå ut fra at den er godt ferdig. S-04 er jo ikke de hissigste gjæren heller, ville bare tatt den til neste steg i prosessen.

50g sukker i 500ml vann er ikke akkurat ihht produsenten anbefalinger. Med så lite ekstrakt, som også er monosakkarider så kan man jo si at du omtrent har rehydrert gjæren i "et par dager". Produsenten anbefaler maks 30 minutter, og det i rent vann. Skal du lage starter på tørrgjær trenger du gjerne mer ekstrakt, som helst ikke bare er monosakkarider.
 
Tilbake
Topp