Treg kjøling

Jeg sliter med å få senket temperaturen raskt. Brygg på 30 liter, med bruk av spiralkjøler, bruker jeg ca 60 min ned til 20 grader. Leser at kjølinger bør skje i løpet av 30 - 45 minutter. Løftet litt på alu.folien i dag, men det hjalp ikke i særlig grad. Er dette noe jeg kan leve med eller har dere noen gode råd?
 
Få bevegelse i vørteren! Med jevne mellomrom tar du å rører litt rundt med selve kjøleren, da skal du se at det går mye fortere. Med tanke på infeksjon tror jeg det ikke skal være noe stor fare for at ulumskheter kommer ned i vørteren under omrøring, men du bør dekke den med lokk/folie når det ikke røres.
 
Som dei andre seier - du får bedre kjøling om du har bevegelse i vørteren.  Bruk  ei ause eller liknande og la den koka med dei siste 5 minutta så er den sterilisert og så rører du jamnt og trutt medan du kjøler. 

Så hjelper det også ha ha best mogleg kjølar:  Ein kort kjølar vil kjøla dårlegare enn ein lang kjølar.      Temperaturen på kjølevatnet er også viktig - jo kaldare det er jo betre kjøling.  Og mengden kjølevatn du kjører igjennom kjølaren. 

Godset i kjølaren kan også spela inn.    Rustfrie kjølarar kan variera ein del - eg mistenkjer det er ein del som har rustfrie kjølarar med særs tjukt gods i røret - det er bedre med tynnvegga rustfrie rør.  I kopparkjølarar trur eg det tjukkelsen på veggen spelar mindre rolle sidan koppar leier varme mykje bedre enn rustfritt stål. 
 
Da skal jeg få litt mer bevegelse i vannet neste gang. Har brukt å dekke til med alumininumsfolie når jeg har startet kjølingen. Men, den er vel bare å fjerne i perioder med røring. Benytter kobberkjøler. Takk for tips.
 
dekke over med folie er vel bare bortkastet.
det er alltid fare for infeksjon, men det skal mer til en det folk tror.
jo fortere du kommer ned til temp er best, men tar det en time er ikke det noe krise.
 
Tilbake
Topp