Trenger en gjær!

Endre

Norbrygg-medlem
God formiddag kjære medbryggere!
Jeg er i gang med å sette lyst øl til sommeren. Har satt 20 liter hefeweisen, og skal nå sette samme mengde pale ale/blonde ale.
oppskriften blir ala 4 kg pale ale, 1 kg flaket mais, 0,5 kg vienna, evt carapils. 60 min nøytral humle (Tettanger/Saaz/Hersbrucker-ish). Mesking rundt 64, med evt protein-rast.
Men lurer litt på gjær! Vil ha en nøytral og ren gjær som gjærer godt ut, nesten lager-karakteristikk. Jeg vil helst unngå lager-gjær pga stor gjærstarter, lang lagring OG pga gjæringstemperaturen....
Jeg har et par us-05 i bakhånd, men vil helst prøve noe nytt. Synes foresten øl med us-05 aldri blir skikkelig klart.. Har ikke filtreringsutstyr.

noen som har gode erfaringer med ale-gjær til dette? Har sett på wyeast1272, og white labs 004,005,007,051, men har ikke prøvd disse selv..
kom gjærne med innspill til oppskriften og tips også;)

E
 
Endre skrev:
Men lurer litt på gjær! Vil ha en nøytral og ren gjær som gjærer godt ut, nesten lager-karakteristikk.
E
Jeg har brukt California Lager - WYEAST XL 2112  mye, den har en veldig ren fruktighet som jeg liker veldig.
Ellers har man WhiteLab WLP051 California V Ale Yeast, som kanskje er litt fruktigere enn Wyeast
Begge disse gjærstrengene er ofte brukt i California Common, som jo er en slags lager, men på ale-temperaturer.
 
HVis du skal bruke White Labs er WLP029 German Ale/Kölsch og WLP011 European Ale er to gode og relativt nøytrale gjærtyper. Førstnevnte gjærer litt lenger ut enn den andre.
 
Hvis du skal bruke Kölsch-gjær kan du få nytappa slurry fra meg (tappet i går kveld). Det er da snakk om Wyeast 2565 - Kölsch™, som i dette tilfellet har gjæret nettopp en Kölsch fra OG 1048 til FG 1007 på 17 °C :)
 
Bjarte H skrev:
Hvis du skal bruke Kölsch-gjær kan du få nytappa slurry fra meg (tappet i går kveld). Det er da snakk om Wyeast 2565 - Kölsch™, som i dette tilfellet har gjæret nettopp en Kölsch fra OG 1048 til FG 1007 på 17 °C :)

Takk for tilbudet! Men brygget er bare i planleggingsfasen enda, blir nok en uke eller to før jeg brygger..:)
 
Takk for gode innspill!
Må nok grubble litt på saken, (men det er jo litt av moroa ;)).
Må kjøpe en gjær petit har i sitt sortiment.
 
Wyeast 1056 American Ale f.eks. Kan bli litt uklar,men nøytral gjær.
Gjærer meget godt ut også.

Kenneth
 
Tilbake
Topp