Trenger etpar beroligende svar ifm gjæring og fating

Jeg har satt (for første gang) en Pale Ale til gjæring på badet og har et par spørsmål jeg ikke har funnet svar på.
Gjæringstemp skal være 18 °C men den startet nok nærmere 23 °C de første timene før jeg fikk kjølt ned rommet. Etter 3 timer boblet det i gjærlåsen hver 3 sekund. Etter 1 døgn hver sekund og etter 1,5-2 døgn er den nede i 1 gang i halvminuttet.

Spørsmål
1.  Er alt normalt? 
2.  Safbrew S-33 gjær ble slengt oppi gjæringsbøtta når brygget var ca 25 grader uten starter. Ristet så på bøtta før jeg satt på gjærlås. Har jeg ødelagt gjæringsprosessen med å starte for varmt?
3.  Jeg drog litt i gjærlåsen som sugde vann fra vasken rett ned i vørteren rett etter jeg tappet over på gjæringsbøtta. Kan dette påvirke gjæringen?
4.  Er dette en normal boblekurve? Hva kan jeg forvente meg i tiden fremover?
5.  Hvordan bør jeg overføre øl fra gjæringsbøtta (med kran) til fatet? La det falle 1 meter fra kran til fat? Hevert? Fare for oksidering?
6.  Hvor lenge skal brygget stå før den er klar til å fates? 
7.  Når ølet er på fat, hvor lenge bør en Pale Ale stå før den er drikkbar?
Jeg har fått inntrykk av at det er fating etter 2 uker i gjæringsspannet samme hvor mye det har boblet eller sluttet å boble. Og så lenge det er fatet og karbonert så kan det drikkes? Har kokt oppi en klarningstablett. Betyr dette at det ikke trenger å stå lenge for å klarnes?
8.  Karbonering på fat har jeg fått med meg bør skje på 1 Bar dersom det står i kjøleskapet, men hvor lenge kan(må) det stå med 1 bar?
9.  Dersom jeg har flere fat til kjøling\klarning\klargjøring i kjøleskapet, kan jeg da sette 1 bar på fat nr 1, dra ut gassen og sette 1 bar på fat nr 2,3 og 4?

Bonusspørsmål: Hvor får jeg kjøpt en Y-split til standard Cornelius fatkobling?

:help: helf
 
Hei.

1. Ja, alt er normalt.
2. Det ideele er å tilsette gjæren ved en lavere temperatur enn du tenker å gjære ved, og så heve den. 25 grader er ganske varmt, men du har ikke ødelagt ølet. Du kan få noe mye fruktighet, da esterproduksjonen er størst i starten under formeringen til gjæren. Anbefaler deg å lære mer om gjæringsprosessen, enten her på forumet, eller bøker ("Yeast - a practial guide to fermentation" anbefales).
3. Ikke gjæringen, men du kan ha tatt meg deg batkerier og villgjær til ølet. Mest sannsynlig går dette bra. Bruk vann med starsan/sterkrens i, eller en sprit, så slipper du å bekymre deg for slikt mer.
4. Ja, det vil jeg si. Men, ikke bry deg noe særlig om bobling i låsen. Det kommer til å boble i lang tid fremover, men det betyr ikke nødvendigvis at det pågår gjæring. Ølet blir mettet på CO2 under gjæringen, og dette siver etter hvert ut av ølet.
5. Etter at gjæringen er i gang er det kjempeviktig å forhindre/begrense tilgang til oksygen, da dette ødelegger ølet (oksydering). For å overføre ølet fra dunk til fat kan du bruke en slange montert til kranen som går helt til bunns av fatet, eller hevert. Fyll fatet ditt med CO2 før du begynner, slik at luften dyttes ut av fatet.
6. Selev gjæringsprosessen tar normalt 2-5 dager for en ale, men gjæren trenger litt tid til å rydde opp etter seg. God praksis er å la det stå i ti-fjorten dager uansett. Da har gjæren gjort sitt, og fått tid til å bunnfelle. Du kan gjerne sette ølet kaldt en dag eller to før du stikker over på fat for å bunnfelle mest mulig gjær og annet grums, men det er ikke strengt tatt nødvendig.
7. Pale ale er normalt fort drikkeklar. Hvis du karbonerer kunstig (påsatt trykk), holder det kanskje med en uke eller to med modning. Ved naturlig karbonering (tilsatt sukker) må det først få stå en uke eller to i romtemp for å utvikle CO2, og så en uke eller to kaldt for modning. En klaringstablett er for å ta proteiner etter koking (gir klarere vørter), og har ikke noe å si for hvor fort gjæren eller kjøletåke bunnfeller. Til det bruker man f. eks. isinglass eller gelatin (lav temperatur og litt tålmodighet er det de fleste bruker, og gir som regel meget klare øl, om ikke helt krystallklare).
8. Det finnes en fin artikkel om karbonering på forumet for medlemmer som kan anbefales. I korte trekk avhenger kullsyreinnhold av trykk og temperatur. Desto kaldere desto mer kullsyre, og desto høyere trykk desto mer kullsyre. 1 bar i vanlig kjøleskapstemperatur høres litt mye ut. Hvis fatet står i ro, tar det gjerne ca en uke å få riktig kullsyreinnhold.
9. Nei, fatet må stå med trykk til det har fått riktig mengde CO2 (likevekt). Men da kan du fjerne gassen og karbonere neste fat. Første fat kan deretter bare etterfylles til riktig trykk etter hvert som det drikkes opp.
 
Grei skrev:
Jeg har satt (for første gang) en Pale Ale til gjæring på badet og har et par spørsmål jeg ikke har funnet svar på.
Gjæringstemp skal være 18 °C men den startet nok nærmere 23 °C de første timene før jeg fikk kjølt ned rommet. Etter 3 timer boblet det i gjærlåsen hver 3 sekund. Etter 1 døgn hver sekund og etter 1,5-2 døgn er den nede i 1 gang i halvminuttet.

Spørsmål
1.  Er alt normalt?  
2.  Safbrew S-33 gjær ble slengt oppi gjæringsbøtta når brygget var ca 25 grader uten starter. Ristet så på bøtta før jeg satt på gjærlås. Har jeg ødelagt gjæringsprosessen med å starte for varmt?
3.  Jeg drog litt i gjærlåsen som sugde vann fra vasken rett ned i vørteren rett etter jeg tappet over på gjæringsbøtta. Kan dette påvirke gjæringen?
4.  Er dette en normal boblekurve? Hva kan jeg forvente meg i tiden fremover?
5.  Hvordan bør jeg overføre øl fra gjæringsbøtta (med kran) til fatet? La det falle 1 meter fra kran til fat? Hevert? Fare for oksidering?
6.  Hvor lenge skal brygget stå før den er klar til å fates?  
7.  Når ølet er på fat, hvor lenge bør en Pale Ale stå før den er drikkbar?
Jeg har fått inntrykk av at det er fating etter 2 uker i gjæringsspannet samme hvor mye det har boblet eller sluttet å boble. Og så lenge det er fatet og karbonert så kan det drikkes? Har kokt oppi en klarningstablett. Betyr dette at det ikke trenger å stå lenge for å klarnes?
8.  Karbonering på fat har jeg fått med meg bør skje på 1 Bar dersom det står i kjøleskapet, men hvor lenge kan(må) det stå med 1 bar?
9.  Dersom jeg har flere fat til kjøling\klarning\klargjøring i kjøleskapet, kan jeg da sette 1 bar på fat nr 1, dra ut gassen og sette 1 bar på fat nr 2,3 og 4?

Bonusspørsmål: Hvor får jeg kjøpt en Y-split til standard Cornelius fatkobling?

:help: helf

1. Ja
2. Det går helt fint så lenge den ble nedkjølt etterpå
3. Det har jeg gjort ved et par anledninger og det har gått fint, men du kan i teorien få infeksjoner av dette
4. Ja
5. Koble på en slange som går til bunnen av fatet og tapp. Ved fritt fall risikerer du oksydering.
6. 2 uker (kan gå raskere, men etter 2 uker er du rimelig sikker på at gjæren har gjort jobben sin)
7. 1 uke med 1 bar trykk
8. -,,-, men kan være ferdig karbonert tidligere
9. Hvordan dra ut? Mener du å seriekoble fatene? Kjøp heller Y-splitt.
Bonusspørsmål: .. som du sikkert får i de fleste norske øltingbutikker på nett. Jeg kjøpte min hos lundteknik.dk


EDIT: Så at noen andre kom meg i forkjøpet :)
 
Tusen takk for meget bra svar folkens. Blodtrykket sank etpar grader.
Pleier dere ta med alt fra gjæringsbøtta eller lar dere siste cm ligge?
 
Grei skrev:
Tusen takk for meget bra svar folkens. Blodtrykket sank etpar grader.
Pleier dere ta med alt fra gjæringsbøtta eller lar dere siste cm ligge?

Jeg tar med så mye jeg klarer, men når det begynner å rene (mye) gjær/grums sammen med ølet, stopper jeg.
 
Tilbake
Topp