Trenger hjelp med å treff mesk pH

Jeg har brukt Brewfather nå for å planlegge brygget mitt. Jeg har brukt en del tid på vannjusteringskalkulatoren. Jeg brygger en pale ale med 100% maris otter. Brewfather kalkulerte at jeg skulle tilsette 14,3 g CaSO4, 3,7g CaCl2 og 6,3g MgSO4. Jeg har vanlig «norsk» vann. Batchen er på 20 liter, brygger på speidel og innmesk var med 27 liter vann.

Etter 10 min tar jeg en pH måling ved 20C og den måler 5,9. Brewfather kalkulerte at det skulle være 5,25 og anbefalte dermed ingen syrejustering.

Hvorfor er det så stor forskjell mellom brewfather kalkuleringen og virkeligheten, og hvordan bør jeg endre profilen slik at kalkylen blir rett for neste brygg?

Da blir det litt mer feilsøking, rørte du godt i mesken før du tok ut prøven?
Tok du prøven fra kranen eller toppen? Husket du å skylle måleren i nøytralt vann før måling?
Vet du pH i det "norske" vannet ditt?

Det sagt, en pH på 5,9 er neppe noen krise for ølet ditt :) Og så lenge du stoler på pH måleren er det ingenting galt i å justere pH i mesken etter innmesk.

Test en annen kalkulator, f.eks. Bru'nwater.

Jeg ville si at du trenger en del syre der - og altså at kalkulatoren tar feil.

Vær forøvrig klar over at pH stiger i løpet av mesken. Tar du ei prøve umiddelbart etter innmesk, vil du oppleve at den er et par poeng høyere etter ei stund - og den vil antakelig stige en del mer, også.

Da blir det litt mer feilsøking, rørte du godt i mesken før du tok ut prøven?
Tok du prøven fra kranen eller toppen? Husket du å skylle måleren i nøytralt vann før måling?
Vet du pH i det "norske" vannet ditt?

Det sagt, en pH på 5,9 er neppe noen krise for ølet ditt :) Og så lenge du stoler på pH måleren er det ingenting galt i å justere pH i mesken etter innmesk.
Jeg mener at jeg rørte godt før jeg igangsatte meskingen på speidelen. Jeg tok prøven fra toppen. Har det noe å si? Jeg skyllte pH måleren før jeg målte og pHen på vannet er 6,9 som jeg målte i dag.

Jeg stusser på endel her. Først salterjusteringen. Sulfat/klorid forhold på 5:1 i en pale ale?
Dernest vannmengde: 27 liter innmeskevann til 20 liter gjæringsvørter? Du skyller ikke da vel?

Så pH: hva målte du pH til under kok? Mål etter det har kokt noen minutter for å være sikker på at alt er blanda godt. Kjøl ned prøven til romtemp før du måler.

Min erfaring er at BF stemmer.

Jeg mener at jeg rørte godt før jeg igangsatte meskingen på speidelen. Jeg tok prøven fra toppen. Har det noe å si? Jeg skyllte pH måleren før jeg målte og pHen på vannet er 6,9 som jeg målte i dag.
pH i drikkevannet er egentlig irrelevant, skjønt i Norge er nok lav pH en indikator på at vannet er mineralfattig og bløtt. Og det vil si at du ikke trenger veldig mye syre/salter for å komme ned på 5,2-5,6, som er idealsonen - med mindre det er noe relativt spesielt med vannet ditt. Likevel; jeg mener du vil trenge noe syre i dette ølet.

pH skal alltid måles i vørter som holder romtemperatur, men det har du antakelig fått med deg. Hvis du målte 5,9 i varm vørter, ville du fått 6,2 ved romtemperatur, og det er rett og slett usannsynlig høyt.

Du har raust med sulfat i den oppskrifta - opp mot 200 ppm om jeg ikke regner feil i farten - men det er ikke helt villt. Jeg stusser likevel litt.

Sist redigert:
Jeg målte pH under kok til 5,5 dog mot slutten av kokingen.

Når det gjelder vannmengde til innmesk, skylling og mineralmengdene, har jeg fulgt brewfather til punkt og prikke. Målprofil på vann valgte jeg pale ale.

Jeg brygger på en 50L speidel med kort maltrør. Første jeg gang jeg brygger med dette også…

Målingene er kjølt ned til 20C.

Jeg opplever i alle fall at blandingen er nærmere homogen i toppen enn den er i bunn, og med mindre man tapper ut litt av kranen før man tar prøven kan det være store forskjeller.

Hvilken vannprofil bruker du og er det faktiske tall du har fått oppgitt fra de som leverer vannet?

Jeg målte pH under kok til 5,5 dog mot slutten av kokingen.

Når det gjelder vannmengde til innmesk, skylling og mineralmengdene, har jeg fulgt brewfather til punkt og prikke. Målprofil på vann valgte jeg pale ale.

Jeg brygger på en 50L speidel med kort maltrør. Første jeg gang jeg brygger med dette også…

Målingene er kjølt ned til 20C.
5,5 under kok er litt høyt. Ideelt skal du ligge på 5,2 - eller enda litt lavere. Mørke øl kan ligge opp mot 5,2 til gjæring, mens lyse øl bør nærme seg 5,1. Dette er "best practice" - og hvor fryktelig viktig det er, skal jeg ikke ha sagt noe om. pH til gjæring bestemmer ikke nødvendigvis tvert pH i det ferdige ølet, fordi det er forskjell på hvordan ulike gjærtyper styrer pH.

Det jeg tør si noe om, er at pH i det ferdige ølet er viktig. Den skal være lavere i lyse øl, gjerne rundt 4,2, mens den skal være litt høyere i mørke. Oppe rundt 4,5. For høy pH i lyse øl, vil gi en opplevelse av manglende liv i ølet; litt flatt og "u-crispt". Mørke øl med for lav pH vil bli endimensjonale, og du får fort en opplevelse av syrlighet. (Du må ha ut all kullsyre før du måler!)

Jeg har forøvrig vondt for å tru ta det spiller noen rolle hvor du tar prøven fra. Men jeg veit jo ikke. Viktigere er det nok at prøven er fri for stivelsespartikler. De vil kunne forstyrre målinga.

Sist redigert:
5,5 under kok er litt høyt. Ideelt skal du ligge på 5,2 - eller enda litt lavere. Mørke øl kan ligge opp mot 5,2 til gjæring, mens lyse øl bør nærme seg 5,1. Dette er "best practice" - og hvor fryktelig viktig det er, skal jeg ikke ha sagt noe om. pH til gjæring bestemmer ikke nødvendigvis tvert pH i det ferdige ølet, fordi det er forskjell på hvordan ulike gjærtyper styrer pH.

Det jeg tør si noe om, er at pH i det ferdige ølet er viktig. Den skal være lavere i lyse øl, gjerne rundt 4,2, mens den skal være litt høyere i mørke. Oppe rundt 4,5. For høy pH i lyse øl, vil gi en opplevelse av manglende liv i ølet; litt flatt og "u-crispt". Mørke øl med for lav pH vil bli endimensjonale, og du får fort en opplevelse av syrlighet. (Du må ha ut all kullsyre før du måler!)

Jeg har forøvrig vondt for å tru ta det spiller noen rolle hvor du tar prøven fra. Men jeg veit jo ikke. Viktigere er det nok at prøven er fri for stivelsespartikler. De vil kunne forstyrre målinga.
Hvis meske pH stiger iløpet av meskingen, hvordan har det seg at koke pH skal ligge på ca 5,2? Hvis meske pH var ideelt 5,2 målt ved start, burde det da ikke være litt høyere ved kokestart?

Veldig interessant slike tråder, men jeg syns det er utfordrende også. Særlig når BF kalkulatoren tok sånn feil. Lure på hvor jeg har feilen.
Jeg ble selv overrasket at den ikke skulle ha en syretilførsel til mesken.

Her er vannprøven. @Kloakk Betyr det at det er bedre p ta prøven fra kranen i bunnen?
Hei,
Dette ser ut som en utvidet prøve. Du har ikke den som viser kalsium, hardhet, pH?
Med pH 6,9 er det, som Finn sier, trolig ikke særlig relevant - men alltids kjekt å vite.

Kunne du tatt et skjermbilde av vannprofilen du har laget, og brukte, i BF? Mistenker noe muffins med den.

A

Hei,
Dette ser ut som en utvidet prøve. Du har ikke den som viser kalsium, hardhet, pH?
Med pH 6,9 er det, som Finn sier, trolig ikke særlig relevant - men alltids kjekt å vite.

Kunne du tatt et skjermbilde av vannprofilen du har laget, og brukte, i BF? Mistenker noe muffins med den.

A
Her kommer det. Takk

Vedlegg

• IMG_0150.png
    IMG_0150.png
    480,4 KB · Sett: 20
  • IMG_0151.png
    IMG_0151.png
    187 KB · Sett: 20
Det som også er rart at hvis jeg endrer vannprofil til destillert vann og ingen tilsettninger i mesk, så kalkulerer BF en meske pH på 5,68. Jeg målte 5,9 i dag etter mineraltilsettningene.

Her er vannprøven. @Kloakk Betyr det at det er bedre p ta prøven fra kranen i bunnen?
Neida, jeg foretrekker(når jeg gidder) å ta prøve fra toppen rett etter jeg har sirkulert 10 minutter.

Her kommer det. Takk
Har du prøvd å endre dine egne tall til det øvre sjiktet av målingene fra vannverket? Jeg opplever BF som ganske nøyaktig, samtidig så sjekker jeg kanskje vannet mitt og pH i mesk hver 6. måned :oops:

Neida, jeg foretrekker(når jeg gidder) å ta prøve fra toppen rett etter jeg har sirkulert 10 minutter.

Har du prøvd å endre dine egne tall til det øvre sjiktet av målingene fra vannverket? Jeg opplever BF som ganske nøyaktig, samtidig så sjekker jeg kanskje vannet mitt og pH i mesk hver 6. måned :oops:
Hei, ja jeg har lekt med tallene i begge retningene. Har ikke kommet nærmere en teoretisk tilnærming på resultatene jeg målte i dag. Kan det være noe i den rapporten som viser at det er noe som buffrer og holder pHen oppe?

Dette er første gang jeg brygger etter veldig mange års opphold. Så, kan ikke si jeg har så mye erfaring med dette vannverket. Nesten ingen brygg fra der jeg bor nå.

Men, rapporten fra kommunen definerer vannet her som meget bløt. Da tenker jeg det skulle vært en lek å få dette til å stemme i BF.

@Finn Berger Takk for mange beskrivende svar. Når det gjelder pH ved kok, justerer du med syre i kok også eller blir pH ved kok slik du ønsker etter å treffe riktig meske pH?

Hei, ja jeg har lekt med tallene i begge retningene. Har ikke kommet nærmere en teoretisk tilnærming på resultatene jeg målte i dag. Kan det være noe i den rapporten som viser at det er noe som buffrer og holder pHen oppe?

Dette er første gang jeg brygger etter veldig mange års opphold. Så, kan ikke si jeg har så mye erfaring med dette vannverket. Nesten ingen brygg fra der jeg bor nå.

Men, rapporten fra kommunen definerer vannet her som meget bløt. Da tenker jeg det skulle vært en lek å få dette til å stemme i BF.

@Finn Berger Takk for mange beskrivende svar. Når det gjelder pH ved kok, justerer du med syre i kok også eller blir pH ved kok slik du ønsker etter å treffe riktig meske pH?
Jeg justerer - om nødvendig - både når jeg starter kokinga, og til slutt. pH i mesk gir ikke automatisk riktig pH i kok. Skyllevannet påvirker jo også. Men om du ikke skyller, vil pH i mesk sjølsagt bli den samme til kok. Og så skal den i teorien synke et par poeng i løpet av kokinga, men hos meg gjør den ikke det.

Med en hardhet på 1,2 har vannet ditt veldig liten bufferkapasitet. Effekten av maltet aleine skulle nesten få deg ned i sonen. 5,9 er garantert feil dersom 1,2 er riktig. Konklusjonen er altså at det er noe galt med målinga.

Jeg trur kalkulatorene skal treffe pH i mesken ganske godt. Sjekk pH meteret igjen mot kalibreringsvæska.

Sist redigert:

Sant nok, så det er litt merkelig, men som nevnt tidligere, det er neppe et problem med de tallene du har. Gjær vet å gjøre det hjemme-koselig så omså du skulle bomme litt så fikser gjæra som regel forholdene sånn nogenlunde.

Jeg ville ikke brukt så mye tid på å henge meg opp i tall, egentlig noen veier, med mindre et ferdig øl ble veldig langt fra hva jeg forventer..

Det er ikke rakettforskning vi driver med, og ofte er erfaring det beste vi får, skulle det vise seg at du er misfornøyd med det ferdige ølet så kan du gå tilbake og dele hva som gjør ølet sub-optimalt så skal vi prøve å hjelpe deg løse problemet :)

Tilbake
Topp