Steinarja skrev:
Vil dette si att det kjøleefekten teoretisksett økes ved å dele spiralen i to selv om gjennomstrømningen er den samme, siden det blir mindre turbulens i rørene?
Eller vil påvirkningen grunnes i hovdsak av att det blir mindre motstand og dermed får du en større gjennomstrømning.
Vannggjenostrømningen blir ikke den samme med flere rør i paralell, den øker, mange nok rør i paralell så vil motstanden bli så lav at du får samme gjenomstrømning som det blir ut av kranen uten noe tilkoblet.
I tilegg fårdu fleremeter med kaldt vann.
Beant skrev:
Jeg vet ikke hvorvidt "lite" turbulent er bedre enn "mye". Fra hydraulikkens verden er det nesten bestandig bedre å ha laminær strømning. Man får mindre tap og også mindre støy. Ved bruk av rørkjølere (som består av mange kobberrør i paralell omgitt av en vannkappe i motstrøm) så brukes det å etterstrebes laminære strømninger, og jeg mener å huske at produsentene oppgir effektene ut fra laminære strømninger. Man bruker trykkfallet i kjøleren til å sette flowen, slik at når trykkfallet blir for stort går oljen i bypass over en tilbakeslagsventil (er også for sikkerheten slik at kjøleren ikke sprenges).
Jeg tror at den største effekten kommer fra at man faktisk får mere vann gjennom vørteren per tid ved bruk av flere spiraler. All motstand vil nok redusere gjennomstrømmingen, slik at bruk av mange rør i paralell vil være det beste (ved mange nok rør så kan man oppnå laminær strømning). Men så var det dette om en hjemmebrygger faktisk vil merke en effektøkning på noen få % ved å bruke mange kjølere ;D .
Men det er noen år siden teoriene ble pugget og brukt, og minnet er ikke like stabilt.
Som en liten kuriositet så brukes turbulent strømning til å flushe/vaske hydraulikksystemer. Dette oppnåes ofte ved å kun heve temperaturen til ca 60°C (på et godt designet system). Hvis ikke temperaturheving er nok så brukes det å tilføres mere mengde for å få turbulent strømming.
Hukommelsen holder godt her
Hadde ikke mange rør i paralell hatt en fordel ville ikke varmevekslere vert oppbyggd i en såpass komplisert måte i forhold til en rørspiral er , for ikke å snakke om platekjølere.
Jeg vil påstå, uten ennå å ha forsket på det, at 25 meter er bortkastet, både i meter og penger, også 2 x 12,5 meter, heller 4 x 5 meter, og med 4 x 5 meter dekker kanskje kjøleren så mye at du slipper omrøring, istedet litt bevegelse av kjøleren.
Jeg har nevnt det før og nevner det igjen:
jeg bruker to spiraler på 5 meter 12 mm og omrøring, kjøler ned 100 liter på 13 minutter.
Hilsen Oddvar, med fare for å ha gjentatt Beant sine meninger.