Trenger inspirasjon

Duckboot

Norbrygg-medlem
Jeg trenger litt inspirasjon på et nytt brygg. Jeg har beveget meg i mange retninger med bryggingen min.
De siste 5 øltypene:
  • Biere de Garde
  • Belgisk Pale Ale
  • Belgian Golden Strong Ale
  • Imperial Quadruppel IPA (Trappist-gjær)
  • Session IPA
Neste som står på lista er en Brown Ale, og en Blåbærstout, men etter det så er jeg litt tom for ideer.
Har lyst på noe lett og "luftig". Europeisk. Malt-/Gjær-drevet. Muligens en Bitter? Kanskje lage JuleØL?
Det eneste jeg ikke har kapasitet/utstyr til å lage er undergjæret øl.

Kast ut ideer, så kanskje jeg blir inspirert.
Ikke vær sjenert. Ingen ideer er for ville eller for kjedelige.

Jeg heller ofte mer og mer mot å lage fløyelsmyke lyse øl med subtil kompleksitet av noble humle, malt og gjær e.l. For eksempel kolsch/steam beer e.l.. Eksperimenterer for eksempel med små mengder honning, gjæringstemperatur etc. Jeg synes det er vel så spennende å måtte smatte og smake meg fram til forsiktige kompleksiteter, som å få for eksempel en kompleks humlekanon skutt i ansiktet hver gang jeg gløtter ned på glasset.

@KriHart Noen ganger så er det fantastisk digg. Har laget en Mild og ettpar Brown Ales som har vært helt utrolig fløyelsmyke. Men lys fløyel har jeg laget lite av. En Kölsch for lenge siden, men ikke noe spess etter det. Hmmm.

@KriHart Noen ganger så er det fantastisk digg. Har laget en Mild og ettpar Brown Ales som har vært helt utrolig fløyelsmyke. Men lys fløyel har jeg laget lite av. En Kölsch for lenge siden, men ikke noe spess etter det. Hmmm.

Prøv ein Kølsch med Hallertauer Mittelfruh eller kanskje helst Hallertauer Tradition?

Eg har for min del fått heilt dilla på Hallertauer etter fjorårets tur til Nuremberg og har laga Kølsch med mittelfruh to gonger no - men eg ser det var tradition eg skulle ha brukt - så det må eg også forsøka. Godt tørrhumla sjølvsagt. Og eg lagar den bittelitt bitrare enn Kølsch "skal vera". US-05 (jada - eg veit det fins Kølsch-gjærar men når den lokale sjappa ofte ikkje har denne inne så funkar US-05 for meg). (det er vel ein slags hurtig pils/lager eg lagar for alt kva eg veit).

BasmatIpa. Fikk ideen på vei til jobb i dag. Kan ikke du teste det ut, og fortelle hvordan det blir,

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 28,42 l
Post Boil Volume: 23,92 l
Batch Size (fermenter): 20,00 l
Bottling Volume: 20,00 l
Estimated OG: 1,047 SG
Estimated Color: 7,4 EBC
Estimated IBU: 28,1 IBUs
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
10,00 g Gypsum (Calcium Sulfate) (Mash 60,0 mins Water Agent 1 -
3,70 kg Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC) Grain 2 80,4 %
0,90 kg Vienna Malt (6,9 EBC) Grain 3 19,6 %
50,00 g Hallertauer Mittelfrueh [4,00 %] - Boil Hop 4 24,5 IBUs
1,00 tsp Irish Moss (Boil 10,0 mins) Fining 5 -
20,00 g Hallertauer Mittelfrueh [4,00 %] - Boil Hop 6 3,6 IBUs
1,00 tsp Yeast Nutrient (Boil 10,0 mins) Other 7 -
1,0 pkg Kolsch Yeast (Wyeast Labs #2565) [124,21 Yeast 8 -

Kanskje dette blir en grei Kölsch?

@TTL Er litt lei IPA-kjøret akkurat nå. Har en IQIPA til gjæring nå, men kjenner at etter den, så blir det rolig på humlefronten.

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 28,42 l
Post Boil Volume: 23,92 l
Batch Size (fermenter): 20,00 l
Bottling Volume: 20,00 l
Estimated OG: 1,047 SG
Estimated Color: 7,4 EBC
Estimated IBU: 28,1 IBUs
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
10,00 g Gypsum (Calcium Sulfate) (Mash 60,0 mins Water Agent 1 -
3,70 kg Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC) Grain 2 80,4 %
0,90 kg Vienna Malt (6,9 EBC) Grain 3 19,6 %
50,00 g Hallertauer Mittelfrueh [4,00 %] - Boil Hop 4 24,5 IBUs
1,00 tsp Irish Moss (Boil 10,0 mins) Fining 5 -
20,00 g Hallertauer Mittelfrueh [4,00 %] - Boil Hop 6 3,6 IBUs
1,00 tsp Yeast Nutrient (Boil 10,0 mins) Other 7 -
1,0 pkg Kolsch Yeast (Wyeast Labs #2565) [124,21 Yeast 8 -

Kanskje dette blir en grei Kölsch?
Blir sikkert bra! Personlig ville jeg tenkt at 19 % Vienna er litt i drøyeste laget hvis du vil holde den lys. Brukte selv 9 % hvete og 6 % munich. Tenker i ettertid at jeg kunne hatt mer hvete, da jeg ville ha litt preg av det. Hadde også 25 gr Mittelfrueh på 5 min, synes d ble knall. Kanskje ikke den store forskjellen fra eller til.

Tillegg: Gjæret selv Wyeast på 18 grader, og synes det ble litt vel fruktig for min smak. Ville holdt den på 16-17.

Vi vender til stadighet tilbake til en single hop Chinook , Amber-aktig og maltpreget med Pale Malt, Cara/Crystal, Melanoidin (og evt. Amber Malt ) Mesker relativt høyt for fylde. 68gr.

Tilbake
Topp