Trenger jeg "heastsink" til SSR

RayOlav

Norbrygg-medlem
Hey,

Skal bygge meg en liten tempratur "controller" til et element på 2000W i en kjele. Alt skal monteres inne i en liten alu boks, men har liten plass til noe heatsink, og den jeg har er vanskelig og montere på utsiden.

Spørsmålet er om jeg trenger det til et element på 2000W?

Mener og ha lest at alt over 8A bør ha heatsink, og 2000W er akkurat i overkant.

Mvh Raymond

20151017_181524.jpg

Sist redigert:
Boksen er jo av aluminium og om du monterer den med kjølepasta til aluminiumsgodset er det kanskje tilstrekkelig. Det er jo bare å teste og kjenne om du kan steike egg eller ikke på boksen.

Hvis du monterer den med kjølepasta direkte på aluboksen, vil selve boksen fungere som en moderat heat sink, men jeg ville ikke stolt på at det holder. Hva med å lage et hull i boksen så du får montert kjøleribba på utsiden av boksen?

Ser RETBergen skriver mer eller mindre det samme jeg gjorde samtidig.

Du kan eventuelt også bytte kjøleribba til en annen type også, og montere på utsiden av boksen der SSR står. Pass på plenty med pasta både mellom boks og SSR og mellom boks og kjøleribbe, så vil den lede bort varmen mer effektivt. Husk at du helst ikke vil ha kjempehøye temperaturer i boksen der elektronikken sitter, og den ser heller ikke ventilert ut.

Om boksen er i alu, så vil den fungere som nevnt over som en kjøleribbe. Jeg ville prøvd å fått plass til ei pc vifte, for å få litt sirkulasjon i lufta. Har du ikke plass til det, så lag ihvertfall hull på begge sidene, slik at det blir litt luftsirkulasjon.

Hei,

Takk for meget gode svar. Tror jeg prøver først og montere den rett på boksen, og lage noen hull til ventilasjon, som nevnt over.
Boksen er litt trang, og SSRen vil bli sittende der hovedstrøm kablene vil gå inn og ut. Får søke litt etter en ny kjøleribbe på ebay også, sånn i tilfelle det skulle bli ganske varmt.

Et veldig langsomt prosjekt dette....

Takker igjen!

Mvh Raymond

Tilbake
Topp