Trenger kommentarer til fremgangsmåte og ingredienser

Hei bryggerater

Har nå lest en del på dette forumet ang brygging for nybegynnere. Har også lært en del  ::) (Liker i det minste å tro det)
Jeg forsøkte i sommer å brygge et Coopers Lager kit i kjelleren uten særlig hell. Brukte delvis de anvisningene som fulgte med, og delvis et ark jeg fikk av forhandleren med noen ”stalltips”. Uansett så ble jeg nødt til å helle ut alle flaskene. Det smakte rett og slett ufyselig. (gjærsmak)
Hvorfor resultatet ble som det ble vet jeg ikke sikkert, men det var nok en kombinasjon av flere ting; manglende oechslevekt, dårlig blanding av gjæret, lite tilførsel av O2 i begynnelsen og høy gjæringstemp (25 °C).
Men alt dette var før jeg fant dette nettstedet, så nå er jeg klar for et nytt forsøk. Har et coopers kit til som jeg tenkte å prøve meg på før jeg evt. prøver å brygge med maltekstrakt.

Jeg har nå prøvd å gjøre noen beregninger mtp hvordan brygget kommer til å ”oppføre” seg med de ingrediensene jeg har til rådighet;

1 x Coopers Lager 1,7 kg
3 x Moss Maltekstrakt 1,35 kg

Egenskapene til flytende maltekstrakt er ca. 300oechsle °/kg/L
Dermed vil min OG bli ca. 3,05KGx300 °/20L = 46
Har jeg skjønt det rett bør brygget tappes for ettergjæring ved ca. 46°/4 = 11,5 °
Og dette gir meg en alkoholprosent på ca. 4,5

Blir dette bare i teorien, eller kan jeg forvente disse tallene forutsatt at jeg gjør ”alt det andre” på en fornuftig måte.
Planen er å koke ca 10L av maltekstrakten, coopers og vann. Blande dette ut med rent kaldt vann, og avkjøle det hele. Gjæren rehydrerer jeg og blander i samtidig som jeg visper inn luft. Karet står mørkt ved ca. 20 °C.

Noen som har noe å tilføre eller kommentarer til fremgangsmåte? Hadde kanskje vært ideelt å koke alt og kjøle det ned, men har bare 10L-kjele, mangler også kjøleutstyr.

Mvh
Joachim

Edit: litt småredigering
 
Om ferskt øl smaker dårlig, er det som regel fordi det er for ferskt, og gjæren ikke har sunket ut av ølet ennå. Du burde latt det stå i ro et par uker til før du smakte igjen, heller enn å kaste det bort med det samme. Særlig når det bare smaker gjær. Det gjør vel ingen skade om det bare står der? Les http://www.howtobrew.com/section4/chapter21.html (og gjerne resten av How to Brew av John Palmer). Ølet må stå på flaske i minst fjorten dager, ofte et par uker til, før det i det hele tatt er drikkendes.

Når det gjelder fremgangsmåten din, er den grei nok, om det er 1,35 kg Moss maltekstrakt til sammen (denne er visst dårlig for ølbrygging, så det kan være lurt å bytte den ut med 1 kg Muntons spraymalt). Oechslevekt er ikke nødvendig. En forbedring er å kjøle ned den kokte ekstrakten før du blander den med kaldt vann. Bare sett gryten i vasken i kaldt vann. Bytt ut vannet en gang i blant, og rør forsiktig i vørteren, uten å piske inn luft før den er kjølt ned.
 
Takk! Skal lese dette.
Glemte å nevne at jeg helte den ut igår. Så den har stått noen måneder uten at den ble god av den grunn.

Er det noen spesiell grunn til at det er bedre å kjøle vørten før man kjøler den ned med det kalde vannet man har oppi? Kan godt godta at det er slik, men det hørtes noe ulogisk ut. (men jeg er ikke eksperten her:)
 
Jeg er heller ikke noen ekspert, men det fins iallfall to gode grunner: Du unngår å oksidere vørteren mens den er varm (noe som kan gi vond smak på ølet), og du får kjølt den ned bedre, slik at du kan tilsette gjæren med en gang uten at den får varmesjokk.
 
Ok, nå er brygget i gang nede i kjelleren. Det har stått noen dager nå, og graviteten ligger på ca 1020. Virker ikke som det er like mye aktivitet mtp gjæringen som det var forrige gang, men nå står brygget i ca 19C (forrige gang ca. 25C).

Da jeg tok av lokket så jeg med en gang noe som bekymret meg litt, det var mye "avleiringer" langs kantene på bryggekaret, også noen små biter på toppen av brygget.. Forrige gang tenkte jeg at dette er sikkert gjær som ikke ble fullstendig løst med vannet, men denne gangen rehydrerte jeg gjæret før jeg puttet det i, og blandet skikkelig.

Etter jeg pisket luft i ølet var det nokså mye skum. Er det bare rester av det? Og dermed ingenting å bekymre seg for?
 
Etter det du skriver Joachim, kan du bar ta det med ro. Det med avleiring rundt kanten på gjærings karet er at du bruker en ale gjær, overgjær som gir mye avleiring rund kanten. Selve skummet som du snakker om setter nesten ingen spor etter seg. Du nevner også <<noen små biter på toppen av brygget>> dette er også helt normalt ved bruk av overgjær. Det er sannsynlighvis litt gjær som er avleiret rundt karet og ramlet ned i gjen tror jeg. Men ingen grunn til bekymring  :biersmile:
 
Takk Jalle! Da trenger jeg ikke å tenke mer på det.
Var nettopp nede i kjelleren og sjekket ståa samtidig som jeg satt på en vask :)
Virker ikke som det er noe særlig aktivitet i det hele tatt. Kikket på dunken i ca. 5 min, men gjærlåsen viste ingen bevegelse, men indikerte at det er litt overtrykk i beholderen (kan ha hatt dette overtrykket helt siden jeg satt på lokket etter å ha sjekket gravitet, men det vet jeg altså ikke). Hvor lenge mellom hvert plopp kan det egentlig gå før jeg bør bli nervøs? Og hva kan jeg gjøre hvis det viser seg at gjæringen har stoppet helt opp? Typisk at slike ting hender i forkant av helligdager (stengte butikker).

Joachim
 
Svar til Joachim.
Jeg har forstått det slik at du har satt et brygg i dag, og du sier ikke noe om du har brukt tørr eller flytende gjær. Jeg går ut i fra at du har brukt tørrgjær. Tørrgjær begynner alt fra noen få timer til et døgn ca. Alt etter temp. Jeg tror derfor at du ikke behøver å bekymre deg før i morgen.

Jeg skal snart til med en juleøl som jeg skal gjære ved ca 14-15 grader. To pakker Nottingham. Og det inne på badet.  ::)[move]Brrrr![/move]
 
Forklarer litt nærmere:
Brygget ble satt 15/10 og hadde OG 1045, sjekket gravitet i går og da lå den på 1020, og det ploppet i gjærlåsen kanskje 1 gang i minuttet eller så. La i alle fall merke til at det ploppet før jeg tok av lokket på gjæringskaret.

Mener at brygget bør nærme seg FG 1010 før jeg flasker det... Men nå virker det ganske dødt der nede altså

brrr.. det hørtes kaldt ut, glad jeg har et rom i kjelleren jeg kan regulere uten at fruen blir hysterisk ;) Men det blir evt. i framtiden når jeg skal brygge "skikkelig" øl!
 
Beklager at jeg misforsto deg. Det blir nok vel søtt med 1020 på hydrometeret. Det bør gjære ned til minimum 1010. Jeg kan ikke annet enn å råde deg til å la det stå noen dager til. Men ikke ta lokket av altfor ofte.

Joa. Det blir litt kaldt å dusje da men jeg er alene så jeg tåler det ;D
 
Med "minimum 1010", mener du at jeg bør få den til 1010, eller gjerne lavere?

Edit:
Fant noe under rettelser til boka Moderne Hjemmebrygging på www.hjemmebrygging.com:
s. 28 og s. 36-38:
Moss maltekstrakt er dessverre blitt noe mindre egnet til ølbrygging etter at produksjonen ble flyttet ut av landet (kan gi noe søtt øl). Det anbefales å prøve å få tak i uhumlet maltekstrakt (flytende eller tørket) fra f. eks. Muntons, fås bl.a. fra Petit Agentur, se under.

Skjønner at konsekvensen av at min gjæring (kanskje) har stoppet helt opp, er at brygget blir søtt. Kan dette ha en sammenheng med det som skrives om Moss Maltekstrakt i sitatet? Vet uansett at neste gang jeg prøver meg blir det ekstraktbrygging, og ikke øl-kit!

Skal ta en titt på brygget og måle gravitet når jeg kommer hjem fra jobb.

Joachim
 
Tilbake
Topp