Trenger litt hjelp til nytt brygg

Ser at de aller fleste bruker et sted mellom 4-5 gr sukker på literen til stout. Ikke noe å uroe seg på hvor mye du har fylt i flaskene. går helt fint.

Som du kommer til å merke etter et par brygg så uroer man seg unødvendig når man er helt i start fasen.
Det blir nok øl av det og det kommer mest sannsynlig å være både drikkenes og godt ;D 

Det var godt å høre! Da slår jeg meg til ro med det!
Mye man ikke vet, og ikke kan i starten, så har blitt mye overdreven bekymring her i huset den siste tiden ja!  ;)
Takker så mye for hjelpen!

Det kan godt bli god futt i dette ølet dersom du har hatt 6 gram sukker på hver flaske. 6 g/0.75 l = 8 g/l.
Jeg bruker denne kalkulatoren når jeg skal regne ut hvor mange gram sukker pr liter: http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipator/carbonation.html
Velg stil, så ser du i hvilket område volum CO2 du bør være, f eks 2.2 - 2.8 for Amber Ale.
Skriv inn ønsket volum CO2.
Skriv inn hvor mange liter du skal flaske, etterfulgt av en "L" for liter.
Skriv inn hvilken temperatur ølet har hatt som maks i løpet av gjæringen, etterfulgt av en "C" for celsius.
Calculate!
Lag sukkerlake  :ilike:

Hehe beit meg ikke merke i at du har brukt 5 gram per 0.75 flaske. tenkte liter her jeg  :bank2:

Slik som Jørn oppdaget skulle det være plenty nok futt i flaskene ja. tilogmed litt mye futt.
Men det merker du nok. I verste tilfelle det skulle være overkarbonert kan du re-korke etter karbonering for å få ned CO2 nivået.

Da har mine to siste brygg stått til gjæring i 11 dager, og FG ser ut til  ha stabilisert seg en smule høyt på begge to (i alle fall i forhold til "dele OG på 4" metoden.)

Første brygg hadde OG 1065 og FG 1021
Andre brygg OG 1057 og FG 1017

Er dette innenfor det som kan regnes som normalen, eller er det for høyt?

Hva er egentlig konsekvensen av for høy FG?

simon skrev:
Da har mine to siste brygg stått til gjæring i 11 dager, og FG ser ut til  ha stabilisert seg en smule høyt på begge to (i alle fall i forhold til "dele OG på 4" metoden.)

Første brygg hadde OG 1065 og FG 1021
Andre brygg OG 1057 og FG 1017

Er dette innenfor det som kan regnes som normalen, eller er det for høyt?

Hva er egentlig konsekvensen av for høy FG?

1017 er jo ganske relativt, men kanskje noe høyt. Etter endt stormgjæring setter jeg dunkene i litt høyere temperatur, vanlig romtemperatur for å sikre at gjæra gjør seg ferdig. Det skumleste meg høy SG, for det er jo ikke FG dersom den fortsetter nedover, er flaskebomber. Har ikke hatt en flaskebombe enda, men regner med at jeg også en dag må få det. Litt mindre farlig er et søtt øl, men ølen kan jo bli god likevel.

Hvordan var mesketemperaturene? Høy mesketemperatur gir litt færre gjærbare sukkerarter.

runarstock skrev:
1017 er jo ganske relativt, men kanskje noe høyt. Etter endt stormgjæring setter jeg dunkene i litt høyere temperatur, vanlig romtemperatur for å sikre at gjæra gjør seg ferdig. Det skumleste meg høy SG, for det er jo ikke FG dersom den fortsetter nedover, er flaskebomber. Har ikke hatt en flaskebombe enda, men regner med at jeg også en dag må få det. Litt mindre farlig er et søtt øl, men ølen kan jo bli god likevel.

Hvordan var mesketemperaturene? Høy mesketemperatur gir litt færre gjærbare sukkerarter.

Hadde 17 grader i rommet under stormgjæring og økte til ca 20 grader når stormgjæring var ferdig. Smakte på begge to, og syntes smaken virket bra, og la ikke merke til at det var spesielt søtt i alle fall. :) Særlig ølet med FG på 21 virket veldig lovende.

Ølet med FG på 21 hadde en mesketemp mellom 66 og 68 grader, mens ølet med FG 17 hadde forholdsvis lav mesketemp på mellom 65 og 66 grader. Ifølge mrmalty hadde jeg vel sånn ca akkurat nok gjær til begge bryggene. (Fersk gjær WLP002 på den med SG/FG 17 og nottingham tørrgjær på den med og SG/FG 21)

Nå har SG/FG vært den samme de siste 3 dagene, så regner med gjæret har gjort sitt, og da er det vel ikke fare for flaskebomber? Er vel som du nevner hvis det ikke er ferdig gjæret at dette er aktuelt? (Skal uansett la det stå noen dager til før jeg flasker, men regner med selve gjæringen er ferdig)

Det høres da ut som om det er gjæret ferdig, og det viktigste er jo at ølen blir god. Selv har jeg plagdes en stund med altfor tørre øl. Har øket mesking med et par grader og kjører utmesk, og det har nå blitt mye bedre  :skitbra:

Tilbake
Topp