Trenger man sukker i ølet når man bruker Co2 tank?

Hei

Har kjøpt meg cornelius fat og co2 tank. Skal bruke dette for første gang. Har kunne tappet på flasker før. Treenger man sukker i ølet etter det er ferdig gjæret som man gjør når man flasker? Eller er det bare å tappe oppi? I tillegg, 1 bar i en uke? Er det normalt? Det jeg kom frem til etter litt googling


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei

Har kjøpt meg cornelius fat og co2 tank. Skal bruke dette for første gang. Har kunne tappet på flasker før. Treenger man sukker i ølet etter det er ferdig gjæret som man gjør når man flasker? Eller er det bare å tappe oppi? I tillegg, 1 bar i en uke? Er det normalt? Det jeg kom frem til etter litt googling


Sent from my iPhone using Tapatalk
Du trenger ikke sukker hvis du skal karbonere med co2 fra tank. Og 1 bar i 1 uke er nok for kort tid, men 1 bar er fint, det kommer bare til å ta litt lenger tid.

Jeg vil anbefale å lese seg opp på oksygenfri overføring til fat. Det er ikke vanskelig.
 
Hei

Har kjøpt meg cornelius fat og co2 tank. Skal bruke dette for første gang. Har kunne tappet på flasker før. Treenger man sukker i ølet etter det er ferdig gjæret som man gjør når man flasker? Eller er det bare å tappe oppi? I tillegg, 1 bar i en uke? Er det normalt? Det jeg kom frem til etter litt googling


Sent from my iPhone using Tapatalk
Denne er fin :)
FB_IMG_1572407563082.jpg
 
Du trenger ikke sukker hvis du skal karbonere med co2 fra tank. Og 1 bar i 1 uke er nok for kort tid, men 1 bar er fint, det kommer bare til å ta litt lenger tid.

Jeg vil anbefale å lese seg opp på oksygenfri overføring til fat. Det er ikke vanskelig.

Ok, takk [emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvis jeg kjører hurtigcarbonering med 2 bar på 2 uker, skal den settes på 1 bar helt til øllet er drikket opp etterpå?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er 2 bar i 2 døgn, IKKE uker. Så etter 48 timer på 2 bar kobler du fra gass, og trekker i sikkerhetsventil på fatet. Så lukker du tanken og skrur trykket helt ned. Trekk så i sikkerhetsventil på regulatoren din, da kan du åpne tanken igjen og stille inn trykket til 1 bar, så kobler du fatet på gass igjen, kobler til tappekran. De første dl vil være skum og bunnfall, tøm i vasken, fyll glasset og nyyyyyt :)

Edit: jeg har alltid både kran og gass koblet til, 1 bar. Noen velger å stenge gass osv, jeg tapper stort sett et glass om dagen så tar meg ikke bryet :D
 
Sist redigert:
Det er 2 bar i 2 døgn, IKKE uker. Så etter 48 timer på 2 bar kobler du fra gass, og trekker i sikkerhetsventil på fatet. Så lukker du tanken og skrur trykket helt ned. Trekk så i sikkerhetsventil på regulatoren din, da kan du åpne tanken igjen og stille inn trykket til 1 bar, så kobler du fatet på gass igjen, kobler til tappekran. De første dl vil være skum og bunnfall, tøm i vasken, fyll glasset og nyyyyyt :)

Edit: jeg har alltid både kran og gass koblet til, 1 bar. Noen velger å stenge gass osv, jeg tapper stort sett et glass om dagen så tar meg ikke bryet :D

Ja skulle skrive 2 dager [emoji23][emoji23] å konge! Hakk for infoen!! Da gjør jeg det [emoji119][emoji119]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Må det være på 4Celsius? Skall overføre APA (Allgrain pakket fra Ølbrygging) til fat ila uken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ok, takker. Nest batch med saison må gjæres 18Celsius. All Rounder med Saison står i samme keezer med fatet med APA’n. Da blir det 1.7 Bar på 18 Celsius i to uker. Enig?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ok, takker. Nest batch med saison må gjæres 18Celsius. All Rounder med Saison står i samme keezer med fatet med APA’n. Da blir det 1.7 Bar på 18 Celsius i to uker. Enig?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvilket CO2 volum er du ute etter?
 
bdd78c39a34d05dc896048b758a8c7c0.jpg


Noe sånt - har aldri brukt fat før, kun flasker. Jeg har 19 liter APA i dunken, sat på 4C i går og er snart klar for overføring i fat.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
bdd78c39a34d05dc896048b758a8c7c0.jpg


Noe sånt - har aldri brukt fat før, kun flasker. Jeg har 19 liter APA i dunken, sat på 4C i går og er snart klar for overføring i fat.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Så da vil ølet være 4°C når du starter karbonering? Når skal du brygge? Altså når vil temperaturen bli økt?
 
Lørdag - da skal jeg brygge Saison’n


Sent from my iPhone using Tapatalk
Så om jeg har forstått det riktig vil ølet være 4°C når du starter karbonering og den temperaturen kan du holde til fredag? I så tilfelle ville jeg bare satt den på 1 bar og latt den stå der. I verste fall blir den litt underkarbonert, overkarbonert er kjedelige greier.
 
Print ut denne og heng på veggen. Begynn med g/l co2 først som sist, isteden for amerikanske "volumes" :) Og så har du alt i kPa (bar)

http://braukaiser.com/documents/CO2_content_metric.pdf

Faktoren for å konvertere mellom g/l til volumes er 1.96. Altså nesten to. 2.5 volumes = 5g/l sånn ca.


Det må vel nevnes igjen at volumer CO2 er ikke amerikansk måleenhet men en enhetsløs måleenhet som brukes i hele verden, også her (da liter CO2 per liter øl)

g/l CO2 er veldig lite brukt så anbefaler ikke å lytte til Miguel sitt tips :p
 
Tilbake
Topp